van der Horst

Is de European VW Fun Cup klaar voor een nieuwe dimensie?

European VW Fun Cup - start in Zolder
European VW Fun Cup - start in Zolder
De autosport in ons land doet het goed. Niet alleen het Belcar Endurance Championship lijkt af te stevenen op volle startvelden met om en bij de veertig deelnemers, ook de European VW Fun Cup hoopt om de kaap van veertig wagens te ronden, waarmee het meteen de drukst bezette monomerkencup in de Benelux zou kunnen worden. Bovendien lijkt de invoering van de Top Gun-regel een schot in de roos: de strijd voor de zege ligt helemaal open.
De kloof tussen de top en de subtop was te groot geworden
De kloof tussen de top en de subtop was te groot geworden
De VW Fun Cup, sinds 2012 een organisatie van Kronos Events, heeft de afgelopen jaren een flinke transformatie ondergaan. Uit een kampioenschap voor de pure amateurrijder ontstond de semiprofessionele competitie die vorig jaar gewonnen werd door Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo, Kevin Caprasse en Christophe Nivarlet - al haalde Milo Racing het met de #280 wel voor de groene tafel. Het nadeel van die professionalisering was dat er over het algemeen slechts drie wagens meestreden voor de overwinning. Op een uitzondering na, werden die uitsluitend bestuurd door bliksemsnelle rijders als Kevin Caprasse, Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Amaury Richard of Mathieu Detry - stuk voor stuk kerels die wedstrijden wonnen in de TCR Benelux of hadden kunnen winnen, mochten ze het budget of de ambitie gehad hebben.

Omdat het onmogelijk was geworden om podiumplaatsen of overwinningen te boeken zonder een waslijst aan toprijders in huis te halen, bestond het risico dat (snelle) amateurrijders (waarvoor het kampioenschap in feite werd opgericht) de VW Fun Cup de rug zouden toekeren. Kronos Events voelde de bui hangen en greep in: eerst kwam het idee naar boven om rijderscategorieën in te voeren, naar het voorbeeld van de verschillende, wereldwijde uithoudingskampioenschappen. Later werd dat idee wijselijk herleid naar twee categorieën en uiteindelijk zelfs één: die van de Top Guns, die niet meer samen op een auto mochten ingeschreven worden.

VW Fun Cup - Benelux Open Races
VW Fun Cup - Benelux Open Races
Het gevolg is dat niet langer de kwaliteiten van de Top Gun, maar wel die van zijn/haar twee teamgenoten doorslaggevend zullen zijn. Kronos Events heeft het aantal Top Guns bewust vrij laag gehouden, waardoor er heel veel sterke 'B-rijders', jonge talenten uit de karting of bevestigde amateurrijders, beschikbaar zijn. Zij luisteren bijvoorbeeld naar namen als Stéphane Lémeret, Johan Huygens, Sébastien Kluyskens, Emile De Dryver of Laurent Jaspers. Enerzijds levert dat veelbelovende vooruitzichten op voor de Super Pole in het kader van de openingsmanche in Mettet (die live wordt uitgezonden op de Facebook-pagina) en anderzijds wordt het razend interessant om zien hoe die nieuwe rijderscombinaties het zullen doen in een wedstrijd over acht uur.

Omdat de Top Gun-rijders zich verdeeld hebben over verschillende wagens, wordt de strijd om de zege natuurlijk een stuk boeiender. Bovendien is het geen absolute voorwaarde om zo'n toprijder in je rangen te hebben om mee te spelen voor de prijzen: teams als Clubsport Racing, CG Racing of Comtoyou komen bewust uit in het Fun-klassement (voor teams zonder Top Gun) maar mogen zonder twijfel in het lijstje met podiumkandidaten geplaatst worden. Meer zegekandidaten brengt dan weer met zich mee dat er zich meer teams hebben ingeschreven voor het volledige seizoen en dat er nu al zekerheid bestaat over 35 wagens voor Mettet, op iets minder dan een maand voor de start.

Kalender 2019

  • 23-24 maart: Circuit Jules Tacheny de Mettet (8 uur)
  • 19-20 april: Magny-Cours (8 uur)
  • 24-26 mei: Spa-Francorchamps (8 uur)
  • 13-14 juli: Spa-Francorchamps (25 uur)
  • 14-15 september: Circuit Zandvoort (8 uur)
  • 12-13 oktober: Circuit Zolder (8 uur)
  • 2-3 november: TT Circuit Assen (8 uur)
     
Foto's: Kronos Events - Letihon



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons