van der Horst

ITR bevestigt zowel DRS als zachtere Hankook-rubbers voor 2013

Jens Marquardt (BMW), Toto Wolff (Mercedes) en Wolfgang Ullrich (Audi) tevreden met innovaties
Jens Marquardt (BMW), Toto Wolff (Mercedes) en Wolfgang Ullrich (Audi) tevreden met innovaties
Ter gelegenheid van de DTM-persdag in Hockenheim deze week maakte DTM-organisator ITR bij monde van voorzitter Hans Werner Aufrecht bekend dat zowel het Drag Reduction System (DRS) als de tijdens de collectieve test in Barcelona aan de tand gevoelde zachtere Hankook-band van bij de start van het huidig seizoen in gebruik worden genomen. Terzelfdertijd raakten hieromtrent ook meer details bekend.
Het pneumatisch bediende DRS, waardoor de voor alle merken uniforme achtervleugel met 15° kan worden neergeklapt, zal slechts werkzaam zijn van zodra een deelnemer op het rechte eind op twee seconden of minder van zijn voorligger volgt. En dat slechts één keer per ronde en niet in de eerste drie en laatste drie ronden van de wedstrijd, net zo min als in de eerste drie ronden na een safety car-fase. Het systeem zou, zo blijkt uit de tests, zo'n kleine 7 km/u hogere topsnelheid genereren.

De  zachtere Hankook-band, waarvan elke deelnemer één set ter beschikking krijgt en die in de race ook verplicht moet gebruiken, zou tot anderhalve seconde tijdswinst opleveren. Het gebruik van de zachtere rubbers zal herkenbaar zijn aan de gele kleur op de flank van de band.

Andy Priaulx - BMW RBM
Andy Priaulx - BMW RBM
Twee verschillende soorten rubbers impliceert onvermijdelijk pitstops, en ook dit jaar dienen de crews tweemaal hun kunnen te demonstreren. In tegenstelling tot de voorgaande jaren echter, geldt er niet langer een pitstop-venster, met uitzondering dan voor de eerste en laatste drie ronden waarin niet kan gepit worden. Een niet onbelangrijk gegeven naar strategieën toe.

Voorts mogen de vier concurrenten die tot Q4 weten door te stoten hiervoor nieuwe rubbers laten monteren. In het verleden gebeurde het al eens dat een intrinsiek sneller rijder toch naast de pole greep omdat hij de kwalificatiefinale met banden in minder goede staat moest betwisten.

Foto's: ITR e.V. en Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op woensdag 10 april 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons