van der Horst

ITR komt met eigen GT sprint kampioenschap

Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin Vantage GT4
ITR, dat instaat voor de organisatie van de DTM, organiseert vanaf volgend jaar ook een sprintkampioenschap voor GT's, “DTM Trophy” genaamd. Er zal gereden worden in het voorprogramma van DTM races in Duitsland, Zweden en de Benelux, ook in Zolder dus. Het kampioenschap staat open voor internationale teams en rijders en zal gebruikmaken van zo goed als standaard GT-wagens die voldoen aan de FIA categorieën E2-SH en E2-SC met een motorvermogen tussen 400 en 500 pk.
  • Hamofa Performance
BMW M4 GT4
BMW M4 GT4
Ieder raceweekend worden er zondags twee sprintraces over 30 minuten zonder rijderswissel betwist nadat er eerst op vrijdag twee vrije trainingen en zaterdag een kwalificatie over 20 minuten voorzien zijn. Men mikt natuurlijk op de merken die al aanwezig zijn in de DTM, BMW, Audi en Aston Martin, om de DTM Trophy van bolides te voorzien, maar ook Mercedes-AMG, Porsche, McLaren, Ford, Chevrolet, Lotus, Jaguar, Toyota en Nissan beschikken over een GT model dat voldoet aan de technische regels.

Audi R8 LMS GT4
Audi R8 LMS GT4
Om de prestaties tussen de wagens evenwaardig te maken wordt er een Balance of Performance (BoP) systeem gehanteerd dat van bij de start van het seizoen wordt ingevoerd. Het kampioenschap staat open voor jonge ambitieuze piloten alsook ervaren professionele rijders. Er wordt gestreden voor drie titels; één voor de rijders, één voor de teams en tenslotte voor een junior trophy voor rijders jonger dan 23 jaar. Het puntensysteem dat in de DTM gebruikt wordt zal ook ingevoerd worden in de DTM Trophy. Er staan zeven manches gepland in het kader van DTM weekends in volgorde Zolder (24-26 april), Lausitzring (15-17 mei), Anderstorp (12-14 juni), Norisring (10-12 juli), Assen (4-6 september), Nürburgring (11-13 september) en de Hockenheimring (2-4 oktober).

Foto's: AMR & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Deutsche Tourenwagen Masters op woensdag 30 oktober 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons