Jean-Pierre Jabouille overleden
Jean-Pierre Jabouille startte met autosport in 1966 in de Coupe Gordini maar al snel stapte hij over naar de formule 3. In 1970 promoveerde hij naar de formule 2 en Matra nam hem op in hun sport-prototype team, maar succes bleef uit met uitzondering van een tweede plaats in de Tour Auto met de Matra MS 650. Jabouille behaalde wel nog enkele zeges in de formule 3. Vanaf 1973 zette hij zich in voor Alpine waarvoor hij zowel de formule 2 als de sport-prototype ontwikkelde. Ondertussen bleef hij Matra trouw voor de 24 uren van Le Mans en met het Franse merk eindigde hij tweede in 1973 en 1974. Hij probeerde zich ook tweemaal te kwalificeren voor een Grote Prijs Formule 1, eenmaal met een Iso en eenmaal met een Surtees, maar geraakte niet voorbij de kwalificaties.
In 1976 kende hij uiteindelijk het succes, hij werd Europees kampioen formule 2. Maar Jabouille was al te oud om de interesse te wekken van de formule 1 teams. Maar toch koos Renault hem voor het ontwikkelen van zijn eerste formule 1 bolide. Ken Tyrrell gaf hem wel de kans om zijn nationale Grand Prix te rijden in een Tyrrell 007, hij eindigde er als twaalfde. Op het einde van 1977 liet hij de Renault RS01 debuteren in de formule 1 maar het zou duren tot de laatste Grand Prix van het jaar daarop voor hij de eindmeet van een race bereikte, hij werd vierde in Watkins Glen. In 1979 kwam hij maar driemaal aan de eindmeet maar won wel zijn eerste Grote Prijs. Ook het jaar erna stapelden de opgaves zich op met uitzondering van zijn zege in Oostenrijk.
Na zijn mislukte comeback in de formule 1 keerde Jabouille zich naar het Franse Supertouring kampioenschap waarna hij Peugeot vervoegde om te helpen bij de ontwikkeling van de 905 group C. Met deze wagen eindigde hij nog tweemaal op de derde plaats in de 24 Heures du Mans, in 1992 en 1993. Korte tijd had hij ook de leiding over Peugeot Sport als opvolger van Jean Todt. Daarna richtte hij zijn eigen team op, JB Racing, later JMB Racing, dat opereerde in verschillende GT kampioenschappen met wagens als de Chrysler Viper, de Ferrari 550 GT1 en Morgan GT3.
Foto's: Renault, Georges De Coster, Wilfried Geerts & Niels Vaeck
Tweet