van der Horst

John Horsman overleden

John Wyer Automotive Engineering - Porsche 917 KH Coupé
John Wyer Automotive Engineering - Porsche 917 KH Coupé
John Horsman is vandaag op 85-jarige leeftijd overleden. Zijn naam zelf is misschien niet zo gekend, maar toch speelde de man een beslissende rol bij het succes van het fameuze John Wyer Automotive. Onder zijn toezicht werden in Le Mans immers twee successen behaald met de Ford GT40. Als technisch directeur was het ook Horsman die van de onbestuurbare Porsche 917 een winnende machine maakte. In 1975 behaalde hij met de Gulf Mirage GR8 een derde zege in Le Mans.
  • LTF
De Ford GT40 van 1969 bestuurd door Jacky Ickx
De Ford GT40 van 1969 bestuurd door Jacky Ickx
John Wyer leerde John Horsman kennen bij Aston Martin in de jaren 50 en bij de oprichting van John Wyer Automotive midden jaren 60 van vorige eeuw kreeg John Horsman het technische toezicht over het team. In 1968 won John Wyer Automotive bij hun tweede deelname de 24 Uur van Le Mans met de Ford GT40 van Pedro Rodriguez en Lucien Bianchi. Een jaar later won de Ford in de Gulf kleuren opnieuw de Franse etmaalrace, ditmaal met Jacky Ickx en Jackie Olivier achter het stuur.

Porsche 917 KH Coupé op het oude Spa-Francorchamps
Porsche 917 KH Coupé op het oude Spa-Francorchamps
Voor het seizoen 1970 stapte John Wyer Automotive over naar Porsche, dat naarstig op zoek was naar een eerste zege in Le Mans. Horsman kwam met de gedachte om de lange achterzijde van de wagen af te halen en er een kortere, omhooglopende motorkap op te zetten, een ingreep die van de 917 een winnende machine maakte. De John Wyer Automotive Porsches domineerden het wereldkampioenschap Endurance in 1970 en 1971 maar tweemaal liepen ze de zege mis in Le Mans.

Mirage GR7 Cosworth
Mirage GR7 Cosworth
Toen de vijfliter sportwagens zoals de Porsche 917 door de FIA verboden werden in het wereldkampioenschap, bouwde John Wyer Automotive een eigen bolide, genaamd Mirage. De wagen was uitgerust met een aangepaste V8 Ford Cosworth-motor, maar de wagen kampte zeker in het begin van zijn carrière geregeld met technische problemen. Na een zege in de 1000 km van Spa in 1973 volgde er uiteindelijk een derde zege in Le Mans in 1975. Op het einde van het jaar sloot John Wyer Automotive de deuren, waarop John Horsman verhuisde naar Amerika.

Foto's: Porsche AG, Racing international Photography & Wilfried Geerts



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op dinsdag 14 april 2020.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons