van der Horst

Jorge Segers (Abt Audi): "Zolder best uitdagend voor DTM-wagens"

Jörge Segers
Jörge Segers
Het DTM is reeds jaren een internationaal gegeven. Hoewel er geen Belgische rijder meer aan de start staat, telt DTM met RBM en WRT toch twee teams die in België gevestigd zijn. Ook bij Audi Sport Team Abt vervult een Belg een belangrijke rol, Jorge Segers heeft er namelijk het technisch overzicht over de wagens van Nico Müller en Robin Frijns.
Robin Frijns - Audi Sport Team Abt Sportsline
Robin Frijns - Audi Sport Team Abt Sportsline
"Dit is mijn zesde jaar in DTM," laat ingenieur Jorge Segers optekenen aan Autosport.be. "Ik ben na mijn tijd bij PK Racing als zelfstandige begonnen (JS Engineering, nvdr.) en dan bij WRT terecht gekomen, waar ik twee jaar in GT3 heb gewerkt. Zo ben ik in de Audi familie beland. Phoenix Racing was al een paar jaar aan het vissen en in 2013 heb ik toegehapt en zo ben ik in DTM gerold. In 2017 ben ik dan bij Abt aan de slag gegaan, een team dat nog dichter bij Audi staat. Ik heb hier nu het technisch overzicht over de twee auto's van Nico Müller en Robin Frijns."

Voor velen was de komst van DTM naar Zolder een aangename verrassing. "Zolder heeft zeker een plaats op de DTM-kalender. We rijden ook op vergelijkbare circuits als Brands Hatch en Zandvoort. Ik denk ook dat het een populair evenement gaat zijn, pistes zoals Oschersleben en Lauzitsring zijn op dat vlak wat minder", aldus Segers.

Audi Sport Team Abt Sportsline
Audi Sport Team Abt Sportsline
"In het begin van de race gaan we weinig inhaalacties zien denk ik. Het circuit is redelijk zwaar voor de banden en de remmen. Naarmate dat de wedstrijd vordert en verschillende strategieën zich ontwikkelen gaat het verschil in bandenlevensduur voor spanning zorgen. Het verschil tussen een nieuwe en oude band (15 ronden) is eigenlijk redelijk groot. De degradatie gaat enorm zijn, de remmen kunnen hier nauwelijks afkoelen waardoor de bandendruk toeneemt en het asfalt is bovendien redelijk ruw."

"De Rea en het aanremmen voor de Jacky Ickx Chicane lijken mij de twee beste locaties voor een inhaalactie. De Eerste Linkse lijkt mij dan wat minder evident met dit soort wagens. Met de turbomotoren worden de wagens anders belast. Ook qua afstelling is er heel wat veranderd ten opzichte van vorig jaar, en Zolder is dan nog eens een redelijk specifiek circuit op dat vlak."

"De commentaren van de piloten zijn heel enthousiast, de baan is best uitdagend met deze wagens. Enkel het inhalen gaat moeilijk zijn. Ik denk ook dat er wat schade gereden gaat worden met de chicanes."

Foto's: Arne Simons, Georges De Coster & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 18 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder DTM.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons