van der Horst

Nieuws uit de ACO-paddock

Start 2021 ELMS 4 Hours of Spa
Start 2021 ELMS 4 Hours of Spa
Gezien het enduranceseizoen afgelopen is, is het nu aftellen tot januari vooraleer het hele circus terug op gang komt. Eind januari staat namelijk de Rolex 24 al op het programma, terwijl de Asian Le Mans Series niet veel daarna van start gaat. Daarom duurde het niet langvooraleer allerlei nieuwtjes passeerden, hieronder een overzicht.
  • Prospeed Competition
*** Het FIA WEC is een team rijker, want Ultimate maakt vanaf volgend seizoen de overstap naar het wereldkampioenschap. Het Franse team heeft een aanvraag ingediend om in de LMP2 Pro-Am te rijden, net zoals ze dit jaar gedaan hebben bij hun debuutseizoen in de European Le Mans Series. Overigens werd de line-up al bevestigd met Matthieu en Jean-Baptiste Lahaye en Francois Heriau. De preparatie van de wagen zal overigens verzorgd worden door Tech 1 Racing.

Vector Sport
Vector Sport
*** Daarnaast meldde een tweede team zich aan voor de LMP2. Het gloednieuwe Vector Sport maakte namelijk bekend dat het wil deelnemen in het FIA WEC. Het team zal geleid worden door Gary Holland, die teammanager was van onder meer Dragon / Penske Autosport in de Formule E en de Risi Competizione LMP2 tijdens de 24 Heures du Mans. Voor de line-up kan het team al één piloot naar voor schuiven, overigens geen onbekende van Holland. Nico Müller zal namelijk het team vervoegen. Voor de Zwitser zal het vooral gaan om ervaring op te doen met het oog op 2023, gezien hij dan fabriekspiloot wordt in de Audi LMDh. Wie hem zal vervoegen is nog niet geweten, wel dat men voor de algemene overwinning in LMP2 wil strijden.

Alessio Rovera
Alessio Rovera
*** Een piloot die een goed jaar achter de rug heeft, is Alessio Rovera. GT winnaar van de 24 Heures du Mans dit jaar, eveneens de titel in GTE-Am en verschillende overwinningen in de ELMS. Daarom besloot Ferrari hem te promoveren tot fabriekspiloot. Daarnaast zal de Italiaan misschien ook kans maken om de Ferrari Hypercar te besturen, gezien hij samen met François Perrodo een LMP2 deelt in de ELMS en het FIA WEC, gerund door AF Corse. Al gaat hij dit nog combineren met zijn taken in de GT-racerij.

*** Vanaf volgend seizoen zullen er wat wijzigingen doorgevoerd worden op de automatische invitaties voor de 24 Heures du Mansin de Asian Le Mans Series. Deze worden opgemaakt naargelang hoeveel deelnemers in elke klasse aanwezig zijn. Vorig seizoen kreeg de top vier in de GT-klasse nog een invitatie, gezien de klasse negentien wagens omvatte. Vanaf dit seizoen krijgt alleen de winnaar van die klasse een automatische invitatie. Hetzelfde zou gebeuren in LMP2, al hangt dit wel van het deelnemersveld af, LMP3 blijft ongewijzigd.

Rinaldi Racing - Ferrari 488 GT3 Evo
Rinaldi Racing - Ferrari 488 GT3 Evo
*** Iemand die een worp wil doen naar die invitaties is Rinaldi Racing. Het Italiaanse team zal met twee wagens aan de start komen in zelfs twee verschillende klassen. Zo wordt een Ferrari 488 GT3 Evo 2020 van stal gehaald en ook een LMP3. Hoewel niet bevestigd is welk merk, zullen ze vermoedelijk met de Duqueine, die de laatste twee jaar ingezet werd in de Michelin Le Mans Cup, gaan racen.

*** Ook High Class Racing zal van de partij zijn in het Midden-Oosten. Het Deense team zal met hun Oreca LMP2 naar ginder trekken met als rijders Anders Fjordbach, Dennis Andersen en Kevin Weeda. Het team gaat daarom begin dit jaar wel wat werk hebben, gezien Fjordbach en Andersen ook van plan zijn om een volledig seizoen in IMSA te betwisten.

*** 360 Racing keert terug naar de European Le Mans Series. Het Britse team moest door de pandemie hun activiteiten even on hold zetten, maar zal nu terugkeren op Europees niveau. Daarvoor zullen ze twee Ligier LMP3's inzetten, die overigens al een titel achter hun naam hebben staan. De wagens werden namelijk geleased door Nielsen Racing, die de titel in de Michelin Le Mans Cup behaalde dit jaar. Ross Kaiser, James Swift en Terrence Woodward zijn al bevestigd ondertussen.

Foto's: Thomas Smets - Ferrari - Vector Sport - Georges de Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 29 november 2021.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons