van der Horst

Lauda niet te spreken over grid girls ban

Niki Lauda
Niki Lauda
Niki Lauda -Mercedes topman én drievoudig wereldkampioen F1– is niet te spreken over de beslissing van Formule 1 baas Liberty Media om het gebruik van grid girls in de sport vanaf dit seizoen te verbannen. In de Oostenrijkse publicatie Der Standard zei Lauda dat deze beslissing compleet onbegrijpbaar is. “Hoe dom kan iemand zijn”, vroeg de 25-voudige GP-winnaar zich af. “Vrouwen hebben zich geëmancipeerd en ze weten tegenwoordig heel goed wat te doen. Dus deze beslissing is gewoonweg tegen de vrouwen gericht.”
grid girls GP Monaco 2016
grid girls GP Monaco 2016
“Ik denk dat het echt spijtig is om zo’n traditie te verbreken en die beslissing bewijst de F1, én vooral de vrouwen, absoluut geen dienst", ging de voormalige Ferrarist verder. “Ik hoop dat er een manier is om deze beslissing teniet te doen. Ik zie ook geen probleem om grid boys naast de girls te zien. Waarom niet?” Het idee dat het bestaan van grid girls het voor vrouwen moeilijker zou maken om succesvol te worden in andere aspecten van de autosport wees de Oostenrijker van de hand. “Ik wil vrouwen aanmoedigen in plaats van hen te neer te halen. Maar wederom heeft de man de beslissing genomen achter de rug van de vrouw.”
 
Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
Volgens de Kölner Express noemde viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel de beslissing “belachelijk.” Ook voormalig F1-baas Bernie Ecclestone sprak met de pers.”Deze meisjes hebben niemand iets verkeerd gedaan. Ik kan mij niet herinneren dat ook maar één van deze vrouwen gedwongen werd om iets te doen”, aldus Bernie. Sinds de beslissing werd genomen hebben verscheidene grid girls ook hun ongenoegen over hun ontslag geuit via twitter of andere mediakanalen. Zelfs bij een modellenbureau in Spanje zijn ze niet gelukkig. “Het is dom. Het is een job als een ander”, vertelde Vicky Valdazo aan Marca. “Het is zoals mijnwerkers verwijderen uit een mijn. Iemand moet het doen.”

 
  Foto’s: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op vrijdag 2 februari 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons