van der Horst

Lausitzring: Mercedes monopoliseert eerste startrij met Vietoris en Paffett

4a2b4a193ba05223d397edfbecf2c6b8e1ad5846.jpg
Niet dat het in deze serie, waarin (banden)strategieën zowat allesbepalend zijn, een zege garandeert, maar met een eerste, tweede en vierde startplaats wist constructeur Mercedes vandaag op de Lausitzring alvast in de strijd om een goede uitgangspositie het roer volledig om te gooien. Christian Vietoris lukte op de hobbelige baan een eerste DTM-pole, onder de neus van 'leermeester' Gary Paffett. Een herboren Jamie Green deed in Q4 beter dan Robert Wickens en voorkwam zo een regelrechte hattrick voor het merk met de ster. Bij BMW moest men zich zien te troosten met een vijfde tijd voor Bruno Spengler die voor amper 10/1000sten de 'cut' miste.
  • St. Paul

Mercedes lijkt terug van weg geweest maar in de race zelf, waarin de juiste bandenkeuze op het juiste moment erg belangrijk is, kan het weliswaar nog alle kanten uit. Daar mikt men bij BMW alvast op nadat het hier voor het eerst dit seizoen kopje onder ging. Enkel Bruno Spengler kon met een vijfde startplaats nog ietwat de meubelen redden. De huidige puntenleider krijgt naaste achtervolger Mike Rockenfeller als buur op de derde startrij. Van de overige BMW-rijders haalde enkel nog Augusto Farfus de top 10 maar de Braziliaan wordt morgen vijf plaatsen op de grid achteruit gezet om 's ochtends in de oefensessie met een niet vooraf gemelde bandenset te zijn uitgerukt.

De logica was ietwat zoek in Q1 waarin BMW-rijder Bruno Spengler de snelste tijd postte maar waarin naast Audi-veteranen Timo Scheider en Mattias Ekström ook Spengler's merkgenoten Wittmann, Hand, Priaulx en de door technische problemen tot staan gebrachte Martin Tomczyk meteen werden uitgeschakeld.

Uitslag Q1 :1.Spengler 1:17.901; 2 Paffett;3 Wickens;4 Rockenfeller;5 Vietoris;6 Tambay;7 Farfus; 8 Mortara; 9 Molina; ; 10 Merhi; 11 Green; 12 Juncadella; 13 Albuquerque; 14 Wehrlein; 15 Werner; 16 Glock.
OUT: 17.Scheider; 18 Ekstrom; 19 Wittmann; 20 Hand; 21.Priaulx; 22 Tomczyk.

In Q2 ging Paffett, tweedesnelst in Q1, door op zijn elan en liet de snelste tijd noteren voor Wickens en, verrassend, Merhi. Een andermaal sterke Tambay ontzegde de benjamin van het veld, Pascal Wehrlein, in de slotseconden de toegang tot Q3. Met Farfus en Spengler mochten slechts twee BMW-vertegenwoordigers verder door naar Q3.

Uitslag Q2: 1.Paffett; 2.Wickens; 3.Merhi; 4.Rockenfeller; 5.Farfus; 6.Vietoris; 7.Mortara; 8.Spengler; 9.Green; 10.Tambay.
OUT: 11.Wehrlein;12.Werner; 13.Albuquerque; 14.Glock; 15.Juncadella 16.Molina (geen tijd)

Paffett 'knalde' in Q3 met een chrono die liefst vier tienden onder deze van merkgenoot Vietoris, tweedesnelst, bleef. Achter Robert Wickens wist enkel Jamie Green, nota bene nog steeds op zoek naar een eerste punt, als enige non-Mercedes-rijder tot Q4 door te stoten. Al was de marge - tien duizendsten - met de in de loop van de sessie steeds snellere Spengler wel erg nauw. Tambay, Mortara, Merhi en Farfus kwamen in dit stuk niet voor.

Uitslag Q3: 1.Paffett 2.Vietoris 3.Wickens; 4.Green
OUT: 5.Spengler +0.010; 6.Rockenfeller; 7.Tambay; 8.Mortara; 9.Merhi; 10.Farfus.

Met Paffett, Vietoris, Wickens en Green gingen drie Mercedes-rijders en één ...oud-Mercedes-rijder door naar de ultieme shoot out. De tijd die Green als eerste op de klokken had gezet werd niet door Wickens verbeterd. Vietoris deed wél beter dan Green zodat Mercedes op dat moment reeds zeker was van de pole. Gary Paffett, toch al dominant in Q3, zou dat kalfje eventjes wassen maar dat draaide anders uit. De Brit blokkeerde de wielen in Turn 4 en greep zo naast een lonkende tiende pole. Christian Vietoris pakte op de Lausitzring zijn eerste pole en wordt hiermee de vierde polesitter in evenveel kwalificatiesessies.

Uitslag Q4: 1.Vietoris; 2.Paffett; 3.Green; 4.Wickens.

Update 23.00

BMW-rijders Timo Glock en Augusto Farfus werden bedacht met een gridpenalty.


Uitslag qualifying:

1 Vietoris C. Mercedes AMG Mercedes AMG C-Coupé 1:18.106 1:18.045 1:17.841 1:17.715
2 Paffett G. EURONICS Mercedes AMG EURONICS Mercedes AMG C-Coupé 1:17.920 1:17.618 1:17.463 1:17.940
3 Green J. Audi Sport Team Abt Sportsline Red Bull Audi RS 5 DTM 1:18.341 1:18.131 1:17.957 1:18.028
4 Wickens R. STIHL Mercedes AMG STIHL Mercedes AMG C-Coupé 1:17.991 1:17.904 1:17.844 1:18.133

5 Spengler B. BMW Team Schnitzer BMW Bank M3 DTM 1:17.901 1:18.052 1:17.967
6 Rockenfeller M.Audi Sport Team Phoenix Schaeffler Audi RS 5 DTM 1:18.001 1:17.914 1:18.134
7 Tambay A. Audi Sport Team Abt Audi ultra RS 5 DTM 1:18.197 1:18.219 1:18.161
8 Mortara E. Audi Sport Team Rosberg Playboy Audi RS 5 DTM 1:18.212 1:18.048 1:18.205
9 Merhi R. THOMAS SABO Mercedes AMG THOMAS SABO Mercedes AMG C-Coupé 1:18.234 1:17.908 1:18.335
10 Farfus A. BMW Team RBM Castrol EDGE BMW M3 DTM 1:18.199 1:17.950 1:18.383 (+ 5 plaatsen achteruit = 15de)

11 Wehrlein P. Mercedes AMG Mercedes AMG C-Coupé 1:18.453 1:18.225
12 Werner D. BMW Team Schnitzer SAMSUNG BMW M3 DTM 1:18.476 1:18.361
13 Albuquerque F.Audi Sport Team Rosberg Audi Financial Services RS 5 DTM 1:18.357 1:18.421
14 Glock T. BMW Team MTEK DEUTSCHE POST BMW M3 DTM 1:18.509 1:18.485
15 Juncadella D. stern Mercedes AMG stern Mercedes AMG C-Coupé 1:18.353 1:18.502

16 Molina M. Audi Sport Team Phoenix Audi RS 5 DTM 1:18.229
17 Scheider T. Audi Sport Team Abt AUTO TEST Audi RS 5 DTM 1:18.596
18 Ekström M. Audi Sport Team Abt Sportsline Red Bull Audi RS 5 DTM 1:18.742
19 Wittmann M. BMW Team MTEK Ice-Watch BMW M3 DTM 1:18.777
20 Hand J. BMW Team RBM BMW M3 DTM 1:18.909
21 Priaulx A. BMW Team RMG Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM 1:19.065
22 Tomczyk M. BMW Team RMG BMW M Performance Zubehör M3 DTM 1:19.137


Foto: Mercedes Benz AG




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 15 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Lausitzring.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons