van der Horst

Le Mans Hypercar: een tijdlijn

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Dit jaar maakt de hypercar zijn intrede in het FIA World Endurance Championship. Autosport.be stelde een tijdlijn samen van de originele plannen in 2018 tot nu.
  • Hamofa Performance
8 april 2018: het begin
Sportscar365 meldt dat er een wagen met een enkel hybridesysteem met laag vermogen gepland staat voor de vernieuwing van de LMP1-regels van het WEC voor het seizoen in 2020. ACO-president Pierre Fillon zegt dat het doel is om de ontwikkeling van de auto te beperken.
8 mei
FIA-president Jean Todt suggereert dat de nieuwe formule niet bekend zal staan ​​als LMP1.
7 juni
De FIA ​​bevestigt dat de nieuwe prototypevoorschriften op het hoogste niveau van het WEC zullen worden gebaseerd op een ‘Hypercar’-concept, in plaats van op LMP1. Van Toyota, Ford, McLaren, Aston Martin en Ferrari is bekend dat ze in besprekingen zitten.
15 juni
Details van de Hypercar-formule worden onthuld tijdens de 24 Uur van Le Mans. Kernpunten zijn onder meer een beoogd budget van €25-30 miljoen voor een programma voor twee auto's, het gebruik van 200 kW-elektromotoren voor de vooras en een vereiste voor fabrikanten om hun hybridesystemen te verhuren of te verkopen aan klanten. De beoogde rondetijd van de Le Mans-race is 3 minuten en 20 seconden. 
 
IMSA-president Scott Atherton toont interesse in de gepubliceerde 'regs', maar waarschuwt dat de beoogde budgetten de grootste hindernis zijn voor de Noord-Amerikaanse races.

Glickenhaus 007
Glickenhaus 007
25 juli
Amerikaanse autofabrikant Scuderia Cameron Glickenhaus schetst zijn intenties voor Hypercar met een GT-prototype concept genaamd SCG 007 LMP1.
24 september
BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt zegt dat er duidelijkheid nodig is over de regelgeving door de strakke deadlines. De eerste race van de nieuwe formule is nog maar minder dan twee jaar verwijderd. Hierdoor wordt het voor teams stilaan onmogelijk om op tijd klaar te zijn.
 
Op dezelfde dag laat McLarens Zak Brown doorschemeren dat McLaren tegen het nieuwe jaar een interne beslissing heeft genomen.
5 december
De FIA ​​publiceert technische voorschriften voor 2020-2021. Fabrikanten moeten tegen het einde van het eerste seizoen minimaal 25 straatauto's bouwen, uitgerust met de motor van een raceauto en het ERS-systeem. Een totaal vermogen van 950 pk (708 kW) moet worden bereikt, terwijl de 200 kW elektromotor behouden blijft. Evo-kits en beweegbare aerodynamica worden aangekondigd, terwijl succesballast voor gelijke concurrentie zorgt. De afmetingen van de auto's zijn uiteengezet, wat bevestigt dat ze iets groter zullen zijn dan de huidige LMP1-machines.

IMSA-president Scott Atherton zegt dat de Noord-Amerikaanse instantie voor het sanctioneren van sportwagens tijd nodig heeft om te kiezen of Hypercar het moet opnemen tegen de andere in "zijn topkampioenschap".
7 december
ACO-president Pierre Fillon zegt dat een groep fabrikanten twee dagen eerder de geschetste productievereisten heeft aangevraagd. Dat zet een drive op gang voor op productie gebaseerde machines om zich aan te sluiten bij prototypes in productiestijl op het net.
11 december
BMW sluit zichzelf uit voor de Hypercar en noemt het ontbreken van een geschikt productiemodel als belangrijkste reden.
13 december
Bestaande LMP1-deelnemer ByKOLLES Racing kondigt zijn voornemen aan om deel te nemen aan de hoogste categorie.
20 december
Ferrari zegt dat het de klasse blijft volgen, waarbij de Italiaanse fabrikant opmerkt dat het een sterke link wil zien met de ontwikkeling van wegauto's.
6 februari 2019
Een Oreca-vertegenwoordiger bevestigt dat de Franse chassisbouwer haalbaarheidsstudies heeft uitgevoerd. Zo willen ze zien of ze klaar zijn voor een mogelijk Hypercar-programma.

ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - race versie
ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - race versie
12 februari
ByKOLLES onthult het eerste renderbeeld van zijn geplande hypercar.
7 maart
De FIA ​​World Motor Sport Council bevestigt dat op productie gebaseerde hypercars aan de mix zullen worden toegevoegd naast prototypes in hypercar-stijl.
14 maart
Aston Martin is tevreden met de update van de regels en beschrijft het als een "echt positieve zet". Toyota heeft ook zijn eigen mening over de verandering en suggereert dat het open zou staan ​​voor het bouwen van ofwel een puur prototype - het belangrijkste doel - of een op de weg gebaseerde mededinger voor het WEC.
18 maart
Het blijkt dat de beslissing om op productie gebaseerde auto's toe te staan, is genomen door de FIA ​​en ACO op verzoek van Aston Martin, Ferrari en McLaren. Officials maken een nieuwe rondetijd van 3:30 uur op Le Mans bekend.
16 april
McLaren blijft erop aandringen dat het WEC de klasse alleen zou moeten openstellen voor op productie gebaseerde auto's en lijkt vastbesloten zelf mee te doen.
17 april
Een mogelijke vervanging voor Hypercar, in de volksmond bekend als GTE-Plus, komt naar voren. Het is gebaseerd op het idee dat fabrikanten opgevoerde versies van hun GTE-auto's invoeren met ongeveer 200 pk meer. Hoewel het wordt beschouwd als een ontsnappingsconcept, erkennen en hebben ​​verschillende fabrikanten in de daaropvolgende weken belangstelling voor het concept.
4 mei
Met de klasse die nog moet worden gedefinieerd, stuit Toyota op vertragingen bij het definiëren van de formule en noemt de discussies belachelijk. Het verwijst naar een bijeenkomst op zestien mei als een mogelijke mijlpaal in het proces.
15 mei
LMP2-teambaas Xavier Combet waarschuwt dat het een stap terug zou zijn voor de klasse indien het vertraagt om aan te sluiten bij de verwachte rondetijden van Hypercar Le Mans.
16 mei
Er wordt een belangrijke technische vergadering gehouden. Het is duidelijk dat ‘Plan B' (IMSA DPi) en ‘Plan C’ (GTE-Plus) worden onderzocht, maar er wordt geen onmiddellijke beslissing genomen. De ACO wacht op een toezegging van Aston Martin om zijn Hypercar-plan officieel levend te houden.
24 mei
Sportscar365 rapporteert over een aangepaste versie van de Hypercar-regs. Het introduceert de mogelijkheid van een gereduceerd hybridesysteem. Terwijl wordt er teruggegrepen naar de originele op prototypen gebaseerde versie van de regs.
3 juni
Ford's sportbaas Mark Rushbrook zegt dat de beslissingen van de Amerikaanse fabrikant over zijn toekomstige raceprogramma's waarschijnlijk zullen afhangen van de uitkomst van Hypercar-discussies.
10 juni
Het blijkt dat hybridesystemen optioneel zullen worden voor Hypercar. Een paar dagen later zegt Toyota dat het akkoord zou zijn met de verandering - ondanks zijn standpunt voor hybride technologie.
14 juni
De ACO gebruikt zijn jaarlijkse persconferentie om enkele details van de voorschriften te bevestigen. Auto's zullen 1100 kg wegen, het totale vermogen zal 750 pk (550 kW) bedragen - ongeveer 200 pk minder dan twaalf maanden eerder - en zowel hybrides als niet-hybrides zullen worden toegestaan. Een officiële titel moet nog worden gekozen.
 
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin en Toyota worden de eerste OEM-fabrikanten die formeel aankondigen te willen deelnemen aan het seizoen 2020-2021. Ford sluit zich uit. IMSA-baas Scott Atherton blijft optimisme uiten over gemengde roosters met de DPi-opvolgerformule.
20 juni
Nieuwe Aston Martin hypercar heet Valhalla.

Peugeot Hypercar impressie
Peugeot Hypercar impressie
13 november
Peugeot Sport keert officieel terug naar Le Mans met eigen Hypercar.
17 december
McLaren sluit LM Hypercar uit.
24 januari 2020
ACO en IMSA presenteren LMDh als topklasse naast Hypercar. De LMDh-bolides mogen dus starten in zowel races van het FIA WEC als die van het IMSA WSC. Dat al vanaf volgend jaar voor het FIA WEC en vanaf begin 2022 voor het IMSA-kampioenschap.
11 februari
Glickenhaus toont 007 Hypercar.
19 februari
Aston Martin zet Hypercar programma on hold.
7 mei
Eerste details LMDh-klasse bekendgemaakt.
4 juni
Scuderia Cameron Glickenhaus met twee Hypercars naar FIA WEC en Le Mans.
18 september
Peugeot kiest voor Hypercar.

ByKOLLES Racing bevestigt komst van eigen Hypercar.

IMSA stelt LMDh uit tot 2023.
23 september
Acura maakt nieuwe klantenteams bekend en legt LMDh-plan op tafel.
13 november
Toyota toont beelden Hypercar.
30 november
Audi naar LMDh. Audi zegt dat het "intensief bezig is" een instap in de LMDh-categorie voor te bereiden. Daarmee zou Audi onder meer opnieuw moeten kunnen strijden voor de wereldtitel in het FIA WEC en de zege in de 24 Uur van Le Mans. Het merk zou ook deelnemen aan de IMSA. Hierdoor verlaten ze wel de Formule E.
14 december
Peugeot onthult details Hypercar-aandrijving.
16 december
Porsche naar LMDh in 2023. Ze willen zowel het WEC als IMSA rijden.

Toyota GR010 Hybrid Hypercar
Toyota GR010 Hybrid Hypercar
13 januari 2021
Toyota toont eerste beelden van GR 010 Hybrid.
15 januari
Toyota stelt GR010 Hybrid Hypercar voor.
26 januari
Acura kondigt LMDh-plan aan voor het WeatherTech Championship in 2023. Acura is, na Audi en Porsche, de derde constructeur die instapt in de LMDh-klasse. Ze nemen echt enkel deel aan de IMSA-tak en vergeten het WEC-gedeelte.
8 februari
Peugeot bevestigt rijders voor terugkeer naar WEC. Jean-Eric Vergne, Kevin Magnussen, Paul di Resta, Loïc Duval, Mikkel Jensen en Gustavo Menezes zitten aan het stuur. James Rossiter is reserverijder.
13 februari
Mazda stapt uit DPi na dit seizoen en zegt nee tegen LMDh-programma. De pandemie was zwaar voor Mazda. Daardoor moesten zij al snoeien in hun motorsportprogramma. Met het afsluiten van hun DPi-programma gaat de aandacht nu volledig naar de Idemitsu MX-5 Cup. LMDh zit er dus niet meer in.
24 februari
Ferrari bevestigt hypercar voor 2023. Doel is de 24 Uur van Le Mans winnen.

Alpine A480
Alpine A480
16 maart
Alpine toont A480, een LMP1-wagen omgebouwd naar een hypercar.
26-27 april
WEC Prologue in Spa-Francorchamps vindt plaats en toont aan dat de LMP2-klasse sneller is dan de Hypercars.

Toyota GR010 Hybrid & TF Sport Aston Martin Vantage AMR
Toyota GR010 Hybrid & TF Sport Aston Martin Vantage AMR
1 mei
Eerste WEC-manche met de Hypercars vindt plaats in Spa Francorchamps met de 6 Uur van Spa.


Foto: Arne Simons, Scuderia Cameron Glickenhaus, ByKOLLES Media, Media Aston Martin, Peugeot, Toyota Gazoo Racing Europe, DPP1



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in FIA World Endurance Championship op donderdag 29 april 2021.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons