van der Horst

Le Mans Hypercar: Wat we kunnen verwachten

Startveld 6H Spa 2021
Startveld 6H Spa 2021
Er is de afgelopen dagen heel wat commotie geweest rond de invoer van de Le Mans Hypercars, maar wat kunnen we nu juist verwachten van dit nieuw project van de FIA? En wat is nu juist het precieze verschil tussen LMDh en LMH? Wij schrijven het even voor u uit.
  • Hamofa Performance
LMDh zou voor het eerst starten in september van dit jaar, maar dat wordt nu waarschijnlijk de 2023 Rolex 24 Uur van Daytona. De wagens zullen mogelijk al een gastoptreden maken in 2022 in het WEC.
 
LMH zal echter dit jaar de LMP1 al vervangen. De eerste race van het seizoen, de 6 Uur van Spa dit weekend, is dan ook het debuut voor de nieuwe categorie. Het is nog niet duidelijk of die wagens ook in Amerika gaan rijden - deels door discussie onderling, deels door corona.
De technische kant
Het doel van de Hypercars is om de kosten te drukken voor fabrikanten. LMP1 werd te duur en dat viel op aan de kleine hoeveelheid inschrijvingen ieder jaar. Daarom besloot de FIA en de ACO dat een kosteneffectieve oplossing voor fabrikanten er moest komen, eentje waar ze in Amerika ook warm zouden voor lopen, en dat werd uiteindelijk LMH en LMDh.

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
De merken kunnnen hun eigen identiteit en stijl in de racewagens behouden. Er zijn minder rigide aerodynamische beperkingen, waardoor merken de kans krijgen om hun stylingelementen in het ontwerp te kunnen opnemen, en zo hun filosofie te behouden. Net als bij de LMP1-klasse zijn zowel hybride als niet-hybride aandrijfeenheden met transmissie naar een van beide achterassen of beide assen toegestaan.

In plaats van het ontwerpproces te beperken met geometrische vereisten, houden de FIA ​​en de ACO toezicht op de uitkomst. Dat is mogelijk dankzij het concept van prestatieramen. Prestatieramen duiden eigenlijk aan welke minimum- en maximumwaarden de racewagen moet voldoen. Zo is het vermogen vastgesteld op 500 kW, terwijl het minimumgewicht 1030 kg is. Tijdens het homologatieproces worden de auto's gemeten in de windtunnel en wordt de carrosserie gescand, terwijl de motorprestaties live op het circuit worden gemeten met behulp van koppelmeters. Het ontwerp van de wagens wordt vervolgens 'bevroren' voor hun homologatiecyclus, zodat ze gedurende hun hele levensduur ongewijzigd zullen blijven. Voor de eerste generatie Hypercars is die cyclus vijf jaar. 
 
Om sportgelijkheid te garanderen, vertrouwen de FIA ​​en de ACO op de Balance of Performance-formule die de twee partijen gezamenlijk hebben ontwikkeld. De Hypercar BoP is specifiek afgestemd op de behoeften van de nieuwe categorie, gebaseerd op de kennis en ervaring die in de loop der jaren is opgedaan.
Balance of Performance
In ons eerste stuk over de nieuwe Hypercar-klasse kon je al lezen dat er enorm veel twijfels zijn rond de Balance of Performance (BoP). Zowel de FIA ​​als de ACO hebben een lange geschiedenis in het gebruik van BoP. De FIA ​​is halverwege de jaren 2000 begonnen met het balanceren van auto's in GT-races en is voortdurend bezig met het verbeteren van het proces. Elk jaar zijn er meer dan veertig door de FIA ​​goedgekeurde evenementen met BoP in gebruik, variërend van de FIA ​​Cross-Country World Cups en de FIA ​​World Touring Car Cup tot GT-races, inclusief GT3- en LMGTE-categorieën. Bij de ontwikkeling van de Hypercar-BoP is rekening gehouden met de ervaringen die de FIA doorheen de jaren heeft opgedaan.
 
Toyota Hypercar
Toyota Hypercar
Een van de meest innovatieve oplossingen is het gebruik van koppelmeters, waardoor de aandrijflijnparameters op het circuit beter kunnen worden gecontroleerd. Die sensoren, die bestand zijn tegen elektromagnetische velden en hitte, worden geïmplementeerd op de aandrijfassen van de auto's om het, door BoP toegewezen, vermogen te meten en te beperken. Die recent ontwikkelde technologie is effectief in het beperken van de ontwikkelingskosten.

Dit jaar mogen niet-hybride LMP1's racen naast de LMH-auto's in de topcategorie, waarbij hun prestaties uitgebalanceerd zullen zijn. Er wordt gehoopt dat LMDh-auto's, die gezamenlijk zijn ontwikkeld door de ACO en IMSA, en die sommige componenten delen met de volgende generatie LMP2-auto's, al in 2022 kunnen racen in de Hypercar-klasse van de FIA ​​WEC met de LMH-machines.
 
Aangezien het vermijden van kostenescalatie een van de belangrijkste doelstellingen van het LMH-concept is, zijn er verschillende andere kostenbesparende maatregelen genomen. Het huidige seizoen is het eerste in de LMH-homologatiecyclus en dus wordt er gecontroleerd op testen. Het gebruik van dure materialen en technologie is sterk beperkt. Zo is het minimumgewicht voor de versnellingsbak vastgesteld op 75 kg, waarbij het gebruik van magnesium of aluminium behuizing verplicht is. De ophanging is ook vereenvoudigd, met een ontwerp met dubbele driehoeken verplicht en hulpmiddelen zoals actieve systemen en massadempers zijn verboden.
 
Er is ook één enkele aero-kit toegestaan, zonder onderscheid voor Le Mans en de andere races. Om ontwikkelingskosten te vermijden, worden de banden exclusief geleverd door Michelin met verschillende afmetingen speciaal voor achter- en vierwielaangedreven auto's. Bovendien resulteert een lager uitgangsvermogen in lagere ontwikkelingskosten voor de aandrijfeenheid.
Veiligheid
Omdat veiligheid de hoogste prioriteit is voor elk FIA-project, bevatten de LMH-voorschriften een aantal veiligheidsverbeteringen. Vanwege het hoge prestatieniveau dat door auto's wordt bereikt, moeten alle deelnemers tijdens de homologatie bewijzen dat hun aerodynamica stabiel blijft bij verschillende autoattitudes, binnen de limieten die zijn vastgelegd in een tabel met kritische snelheden.
 
ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - race versie
ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - race versie
De veiligheidsnormen voor de cockpit van LMP1 zijn bijgewerkt. De zitpositie is meer rechtop, waardoor het risico op rugletsel bij ernstige ongevallen wordt verkleind. Dat is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar aanleiding van verschillende praktijkongevallen en ongevalsimulaties met behulp van het virtuele THUMS-model van het menselijk lichaam. Naast de stoelbelastingstests zijn er ook de belastingstests voor de gordelverankering geïntroduceerd.
Beenvulling is nu verplicht en er is een nieuwe belastingstest voor het binnenste beenbeschermingspaneel geïntroduceerd. Om te zorgen voor een betere energieabsorptie bij frontale aanrijdingen, is de dekking van de hoofdsteun vergroot. De specificatie van de brandstoftankbalk is ook verbeterd.

Dit weekend is het eindelijk zover. De Hypercar-klasse is al in actie gekomen tijdens de WEC Prologue, maar kon toch niet de tijden van enkele LMP2's halen. Het is afwachten of dat puur door de nieuwheid van het concept komt, of door foute berekeningen van de FIA en de ACO. Een ding is zeker: de 6 Uur van Spa wordt een spektakel.

Foto: FIA WEC, Arne Simons
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in FIA World Endurance Championship op vrijdag 30 april 2021.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons