van der Horst

Lichte straf voor Mercedes voor uitvoeren van illegale bandentest

Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli's P Zero voor de F1
Het internationale tribunaal van de FIA is zoals gisteren aangekondigd vandaag tot een uitspraak gekomen in het Pirelli/Mercedes bandentest-schandaal. Het tribunaal erkent dat de bandentest illegaal was, doch Mercedes en Pirelli komen weg met een wel zeer lichte straf. Mercedes wordt uitgesloten van deelname aan de Young Driver-testsessie later dit jaar en Pirelli komt er van af met een blaam. Mogelijk was men bevreesd dat een te strenge straf het einde van het F1 avontuur van de Duitse constructeur zou inluiden.
  • Prospeed Competition
Een verbod op deelname aan de Young Driver-testsessie dat is de minimale straf die Mercedes opgelegd kreeg alhoewel het FIA tribunaal de Duitse constructeur schuldig bevond aan het uitvoeren van een illegale bandentest. Pirelli wordt helemaal ontzien en kreeg enkel een waarschuwing. Mercedes is natuurlijk tevreden over de afloop van de bandenaffaire die weken aansleepte;  het Duitse team ziet in de lichte straf het bewijs dat de FIA overtuigd is dat het team ter goeder trouw handelde en dat de test geen enkel voordeel opleverde.

Het is nu afwachten hoe de andere teams zullen reageren op de toch onverwachte ontknoping van wat al de test-gate affaire genoemd werd. Christian Horner liet al via een communiqué weten dat Red Bull protest zal aantekenen tegen de beslissing van het tribunaal. Volgens de teamchef is er nog steeds geen duidelijkheid of testen tijdens het seizoen met de huidige wagens nu toegelaten is of niet. Over de aard van de straf wou hij zich niet uitlaten, maar duidelijk is dat men bij Red Bull niet gelukkig is met de afloop van de affaire. Voor de uitspraak geveld werd gingen in de wandelgangen de geruchten dat de teams een straf wilden die (onder meer) het wegnemen van (al dan niet alle) punten in de wk-tussenstand inhield. Zoiets zou niet alleen grote gevolgen kunnen hebben voor de strijd om de wereldtitel, maar ook de staart van het veld door elkaar schudden. De eerste tien teams in de eindstand hebben namelijk recht op een flinke prijzenpot. Valt Mercedes uit die tussenstand, dan impliceert dat dat teams als Marussia en Caterham automatisch geld incasseren, terwijl nu (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) één van beide uit de boot zal vallen. Toen eind vorig jaar Caterham in extremis over Marussia wipte in de tussenstand voor het WK, scheelde dat een fllinke slop op de borrel voor de laatsgenoemden, plotsklaps verdween zo maar even tien miljoen dollar, een bedrag dat volgens schattingen tot een derde van het jaarbudget kon uitmaken.

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op vrijdag 21 juni 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons