Macau: Oppermachtige Yvan Muller lukt achtste pole, Honda collectief sterk.
In de eerste vrije oefenrit eerder op de dag had Oriola zowat de hele tijd de toon aangegeven. De Spanjaard werd in de slotfase bovenaan de tabel afgelost door Rob Huff maar uiteindelijk was het toch maar weer Yvan Muller die de snelste tijd lukte voor Oriola en Huff.
In de tweede vrije oefensessie keerde Oriola de rollen om en toonde zich deze keer sneller dan kampioen Muller. Tiago Monteiro meldde zich als derdesnelste voor de beide All Inkl.Com-SEAT's van Marc Basseng en Rob Huff. Deze sessie diende tweemaal met code rood gestopt. Een eerste keer al na vijf minuten nadat Tom Chilton er in de Solitude Esses hard was afgegaan en voorts na een klapper van Franz Engstler in de Lisboa-bocht. Het RML-team kreeg Chilton's Chevrolet Cruze wel tijdig hersteld voor de eigenlijke kwalificatie.
In Q1 kregen we aanvankelijk een zelfde beeld als in beide oefensessies met Muller en Pepe Oriola in de Tuenti Chevrolet Cruze als snelsten. Volgden de Lada Granta van James Thompson, Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz. Na acht minuten volgde een eerste neutralisatie van de sessie nadat Hugo Valente onzacht met de rail in aanraking was gekomen. Zo'n negen minuten later was het weer van dat: Soong ging er, niet voor het eerst, af in het snelle gedeelte van de omloop waarna het hele veld andermaal tot staan werd gebracht. Op dat ogenblik stond Tiago Monteiro met de snelste tijd genoteerd voor Muller, een uitstekende Tom Coronel, Oriola, Boardman, Thompson en Tarquini.
Na de herneming stelde Yvan Muller nog maar eens orde op zaken en met een 2:30.142 wees de Fransman rivaal Tiago Monteiro dik acht tienden terug. De drie Honda's stonden op dat ogenblik in de pits maar togen met nog zeven minuten op de klok gezamenlijk ten aanval. Het Civic-onderonsje werd evenwel al meteen afgebroken toen Fredy Barth er af ging en het hele veld met nog vier minuten te gaan voor een derde maal richting pits moest. Een linke situatie voor zowel Tarquini als Michelisz die op dat ogenblik 11de en 12de genoteerd stonden.
In de nog resterende vier minuten wisten zowel Rob Huff als Norbert Michelisz nog over Tiago Monteiro te wippen. Ook Tarquini verbeterde nog zijn chrono van de eerste run waarin hij de bandenstapels had gestreeld. Tom Chilton redde zich uit een benarde situatie door zijn 13de stek in extremis in te ruilen voor een tiende tijd. Pepe Oriola, tot dan erg sterk onderweg, werd het kind van de rekening; gestopt in een snelle ronde door een rode vlag, beging de jonge Spanjaard bij een laatste poging een stuurfout en viel met een dertiende tijd net naast Q2.
Na een eerste run stond Muller hierin alweer met de snelste tijd gecrediteerd, drie tienden sneller dan Tiago Monteiro. Volgden Norbert Michelisz, Alex MacDowall, Tom Chilton, James Nash, James Thompson en Tom Coronel. Rob Huff opteerde net als Tarquini, Basseng en Boardman voor één enkele run. Ook MacDowall,Thompson en Chilton hielden het bij één enkele poging.
De lui die nog wel op de baan vertoefden leken even op een nieuw spelletje 'Salzburgringen' af te stevenen, waarbij niemand de concurrentie een slipstream wilde gunnen. Een oppermachtige Yvan Muller maalde er finaal niet om: hoewel als koploper van het gegroepeerde pelotonnetje aan een ultiem rondje begonnen, reed de RML-rijder tweedesnelste Tiago Monteiro zomaar eventjes op een volle seconde! Tarquini en Huff van hun kant sprongen over Michelisz naar P3 en P4, wat de Italiaan drie bonuspunten oplevert in zijn strijd om de tweede plaats in het kampioenschap. MacDowall en Chilton, in de pits, eindigden op P6 en P7. James Thompson die op dat ogenblik ook al uit zijn Lada Granta was geklommen, zag zich tot grote vreugde van het hele Lukoil Racing-team terugvallen naar P9, goed voor een plaatsje op de eerste startrij voor race 2. Tom Coronel deed nog 'beter': onze Noorderbuur stuurde zijn ROAL Motorsport BMW naar de tiende tijd, goed voor de pole in het tweede treffen op zondag. Dat belooft!
Uitslag Q1 Macau:
1 Y.Muller Chevrolet Cruze in 2:30.142
2 R.Huff SEAT Leon WTCC +0.558
3 N.Michelisz Honda Civic WTCC +0.803
4 T.Monteiro Honda Civic WTCC +0.827
5 A.MacDowall Chevrolet Cruze +0.956
6 J.Thompson Lada Granta +1.031
7 G.Tarquini Honda Civic WTCC +1.147
8 J.Nash Chevrolet Cruze +1.250
9 T.Coronel BMW 320 TC +1.346
10 T.Chilton Chevrolet Cruze +1.421
11 M.Basseng SEAT Leon WTCC +1.576
12 T.Boardman SEAT Leon WTCC +1.613
13 P.Oriola Chevrolet Cruze +1.658
14 M.Bennani BMW 320 TC +2.036
15 S.D'Aste BMW 320 TC +2.524
16 F.Barth BMW 320 TC +2.819
17 D.O'Young BMW 320 TC +2.962
18 H.Valente SEAT Leon WTCC +3.123
19 K.Calko SEAT Leon WTCC +3.705
20 M.Koslovskiy Lada Granta +4.082
21 F.Engstler BMW 320 TC +4.525
22 C.Ng BMW 320 TC +4.633
23 R.Münnich SEAT Leon WTCC +5.857
24 H.Ho BMW 320si +7.143
25 F.de Souza Chevrolet Cruze LT +7.778
26 Y.Taniguchi Chevrolet Cruze +8.326
27 J.Badaraco Chevrolet Cruze LT +8.724
28 M.Soong SEAT Leon WTCC +9.755
29 J.Merszei BMW 320si +10.409
30 E.de Jesus Honda Accord Type-R +10.874
31 K.Ng Chevrolet Cruze LT +11.352
32 C.Dias Chevrolet Lacetti +12.379
33 M.Lok BMW 320si +12.817
34 62 K. Lam Chevrolet Lacetti 16.689
Uitslag Q2 Macau:
1 Y.Muller Chevrolet Cruze 2:28.933
2 T.Monteiro Honda Civic WTCC +1.00"
3 G.Tarquini Honda Civic WTCC +1.058
4 R.Huff SEAT Leon WTCC +1.174
5 N.Michelisz Honda Civic WTCC +1.291
6 A.MacDowall Chevrolet Cruze +1.315
7 T.Chilton Chevrolet Cruze +1.650
8 J.Nash Chevrolet Cruze +1.790
9 J.Thompson Lada Granta +2.256
10 T.Coronel BMW 320 TC +2.354
11 M.Basseng SEAT Leon WTCC +2.549
12 T.Boardman SEAT Leon WTCC +6.056
Kampioenschap:
1.Muller 398p
2.Tarquini 238p
3.Chilton 213p
4.Nash 206p
5.Nykjaer 180p
Foto's: FIA WTCC
Tweet