van der Horst

Macau: Oppermachtige Yvan Muller lukt achtste pole, Honda collectief sterk.

Yvan Muller: oppermachtig
Yvan Muller: oppermachtig
Er stond vrijdag in een zonnig Macau alweer geen maat op het overwicht van kampioen Yvan Muller. De Fransman snelde in Q2 op zijn kousevoeten naar een achtste pole en smeerde zonder slipstream naaste achtervolger Tiago Monteiro welgeteld een volle seconde aan. Diens 2:28.993 bleek goed voor een nieuw baanrecord. Een wat bittere pil voor de Honda-clan die met P2,P3 en P5 voor resp. Monteiro, Tarquini en Michelisz niettemin een collectief sterke prestatie lukte. Uittredend kampioen Rob Huff sloot deze laatste kwalificatiesessie van het seizoen af met een vierde tijd. De oude SEAT's Leon hadden het op de Macanese tobogan zo te zien naar hun zin want ook Marc Basseng en Tom Boardman schopten het tot in Q2. Een vaststelling die overigens ook geldt voor James Thompson die met zijn Lada Granta op de negende plaats eindigde en in race 2 vanop de eerste rij van start mag, naast... polesitter Tom Coronel. Pepe Oriola die in de beide vrije oefenritten erg snel was gebleken, greep in een tot drie keer toe geneutraliseerde Q1-sessie ietwat ongelukkig naast een Q2-ticket.

Pepe Oriola: kwalificatie werd afknapper
Pepe Oriola: kwalificatie werd afknapper
In de eerste vrije oefenrit eerder op de dag had Oriola zowat de hele tijd de toon aangegeven. De Spanjaard werd in de slotfase bovenaan de tabel afgelost door Rob Huff maar uiteindelijk was het toch maar weer Yvan Muller die de snelste tijd lukte voor Oriola en Huff.

In de tweede vrije oefensessie keerde Oriola de rollen om en toonde zich deze keer sneller dan kampioen Muller. Tiago Monteiro meldde zich als derdesnelste voor de beide All Inkl.Com-SEAT's van Marc Basseng en Rob Huff. Deze sessie diende tweemaal met code rood gestopt. Een eerste keer al na vijf minuten nadat Tom Chilton er in de Solitude Esses hard was afgegaan en voorts na een klapper van Franz Engstler in de Lisboa-bocht. Het RML-team kreeg Chilton's Chevrolet Cruze wel tijdig hersteld voor de eigenlijke  kwalificatie.

Tiago Monteiro loste de verwachtingen in
Tiago Monteiro loste de verwachtingen in
In Q1 kregen we aanvankelijk een zelfde beeld als in beide oefensessies met Muller en  Pepe Oriola in de Tuenti Chevrolet Cruze als snelsten. Volgden de Lada Granta van James Thompson, Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz. Na acht minuten volgde een eerste neutralisatie van de sessie nadat Hugo Valente onzacht met de rail in aanraking was gekomen. Zo'n negen minuten later was het weer van dat: Soong ging er, niet voor het eerst, af in het snelle gedeelte van de omloop waarna het hele veld andermaal tot staan werd gebracht. Op dat ogenblik stond Tiago Monteiro met de snelste tijd genoteerd voor Muller, een uitstekende Tom Coronel, Oriola, Boardman, Thompson en Tarquini.

James Thompson: sterke beurt met Lada Granta
James Thompson: sterke beurt met Lada Granta
Na de herneming stelde Yvan Muller nog maar eens orde op zaken en met een 2:30.142 wees de Fransman rivaal Tiago Monteiro  dik acht tienden terug. De drie Honda's stonden op dat ogenblik in de pits maar togen met nog zeven minuten op de klok gezamenlijk ten aanval. Het Civic-onderonsje werd evenwel al meteen afgebroken toen Fredy Barth er af ging en het hele veld met nog  vier minuten te gaan voor een derde maal richting pits moest. Een linke situatie voor zowel Tarquini als Michelisz die op dat ogenblik 11de en 12de genoteerd stonden.
In de nog resterende vier minuten wisten zowel Rob Huff als Norbert Michelisz nog over Tiago Monteiro te wippen. Ook Tarquini verbeterde nog zijn chrono van de eerste run waarin hij de bandenstapels had gestreeld. Tom Chilton redde zich uit een benarde situatie door zijn 13de stek in extremis in te ruilen voor een tiende tijd. Pepe Oriola, tot dan erg sterk onderweg, werd het kind van de rekening; gestopt in een snelle ronde door een rode vlag, beging de jonge Spanjaard bij een laatste poging een stuurfout en viel met een dertiende tijd net naast Q2.

Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
Na een eerste run stond Muller hierin alweer met de snelste tijd gecrediteerd, drie tienden sneller dan Tiago Monteiro. Volgden Norbert Michelisz, Alex MacDowall, Tom Chilton, James Nash, James Thompson en Tom Coronel. Rob Huff opteerde net als Tarquini, Basseng en Boardman voor één enkele run.  Ook MacDowall,Thompson en Chilton hielden het bij één enkele poging.

Tom Coronel: nog maar eens op de pole
Tom Coronel: nog maar eens op de pole
De lui die nog wel op de baan vertoefden leken even op een nieuw spelletje 'Salzburgringen' af te stevenen, waarbij niemand de concurrentie een slipstream wilde gunnen. Een oppermachtige Yvan Muller maalde er finaal niet om: hoewel als koploper van het gegroepeerde pelotonnetje aan een ultiem rondje begonnen, reed de RML-rijder tweedesnelste Tiago Monteiro zomaar eventjes op een volle seconde! Tarquini en Huff van hun kant sprongen over Michelisz naar P3 en P4, wat de Italiaan drie bonuspunten oplevert in zijn strijd om de tweede plaats in het kampioenschap. MacDowall en Chilton, in de pits, eindigden op P6 en P7. James Thompson die op dat ogenblik ook al uit zijn Lada Granta was geklommen, zag zich tot grote vreugde van het hele Lukoil Racing-team terugvallen naar P9, goed voor een plaatsje op de eerste startrij voor race 2. Tom Coronel deed nog 'beter': onze Noorderbuur stuurde zijn ROAL Motorsport BMW naar de tiende tijd, goed voor de pole in het tweede treffen op zondag. Dat belooft!

Uitslag Q1 Macau:

1 Y.Muller Chevrolet Cruze in 2:30.142  
2 R.Huff SEAT Leon WTCC +0.558  
3 N.Michelisz Honda Civic WTCC +0.803
4 T.Monteiro Honda Civic WTCC +0.827 
5 A.MacDowall Chevrolet Cruze +0.956 
6 J.Thompson Lada Granta +1.031 
7 G.Tarquini Honda Civic WTCC +1.147 
8 J.Nash Chevrolet Cruze +1.250 
9 T.Coronel BMW 320 TC +1.346 
10 T.Chilton Chevrolet Cruze +1.421 
11 M.Basseng SEAT Leon WTCC +1.576
12 T.Boardman SEAT Leon WTCC +1.613
 
13 P.Oriola Chevrolet Cruze +1.658 
14 M.Bennani BMW 320 TC +2.036 
15 S.D'Aste BMW 320 TC +2.524 
16 F.Barth BMW 320 TC +2.819 
17 D.O'Young BMW 320 TC +2.962 
18 H.Valente SEAT Leon WTCC +3.123 
19 K.Calko SEAT Leon WTCC +3.705 
20 M.Koslovskiy Lada Granta +4.082 
21 F.Engstler BMW 320 TC +4.525 
22 C.Ng BMW 320 TC +4.633 
23 R.Münnich SEAT Leon WTCC +5.857 
24 H.Ho BMW 320si +7.143 
25 F.de Souza Chevrolet Cruze LT +7.778
26 Y.Taniguchi Chevrolet Cruze +8.326 
27 J.Badaraco Chevrolet Cruze LT +8.724 
28 M.Soong SEAT Leon WTCC +9.755
29 J.Merszei BMW 320si +10.409
30 E.de Jesus Honda Accord Type-R +10.874 
31 K.Ng Chevrolet Cruze LT +11.352 
32 C.Dias Chevrolet Lacetti +12.379
33 M.Lok BMW 320si +12.817 
34 62 K. Lam Chevrolet Lacetti 16.689
 

Uitslag Q2 Macau:

1 Y.Muller Chevrolet Cruze 2:28.933   
2 T.Monteiro Honda Civic WTCC +1.00"  
3 G.Tarquini Honda Civic WTCC +1.058
4 R.Huff SEAT Leon WTCC +1.174
5 N.Michelisz Honda Civic WTCC +1.291
6 A.MacDowall Chevrolet Cruze +1.315
7 T.Chilton Chevrolet Cruze +1.650 
8 J.Nash Chevrolet Cruze +1.790
9 J.Thompson Lada Granta +2.256
10 T.Coronel BMW 320 TC +2.354 
11 M.Basseng SEAT Leon WTCC +2.549 
12 T.Boardman SEAT Leon WTCC +6.056 

Kampioenschap:

1.Muller 398p
2.Tarquini 238p
3.Chilton 213p
4.Nash 206p
5.Nykjaer 180p

 

Foto's: FIA WTCC




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 15 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons