Magny-Cours Cups: The Golden Horse II (Blaise-Piette-Dupont) overleeft de slijtageslag
De #33 P4M 2 (Bouchereau-Bressan-De Kelper) was als een pijl in een boog vertrokken en leek lang vooraan mee te spelen, tot bij het ochtendgloren hun chassis letterlijk in twee brak. De #2 Dubbel Crash by Kimy Racing (van der Straten-Boveroux-Berben) verging het amper beter, zij moesten de handdoek werpen omdat heel wat onderdelen erg te lijden hadden. Nog zo’n kandidaat op de zege, de #6 RTA (Nopère-Devos-Jassogne-Courtois) kende rond middernacht dan weer een motorbreuk. De #22 WAMB Racing (Busschaert-Busschaert-Hertsens-Francis) verdween kort voor de finishvlag van het toneel, met een breuk van de achteras en dat terwijl het podium echt in zicht was. Helaas voor hen.
Ze behoren al jaren tot de favorieten in de 2CV Racing Cup, maar The Golden Horse had wel nog nooit een race over 24 uur gewonnen. In Magny-Cours keerden echter de kansen van het team uit Malmedy en dat na een perfect gereden wedstrijd. De mannen van André Blaise bouwden hun race stap voor stap op en namen ’s ’s nachts de leiding over om die niet meer uit handen te geven. De #16, met Jean-Pierre Blaise en Sébastien Piette, samen met Pierre Dupont voor de gelegenheid, tekenden zo voor een tweede zege van het seizoen na de openingsmanche op Circuit Zolder.
De #70 CGS Racing Team won vorig jaar nog de 12-uursrace van Magny-Cours en het team behoorde dus ook ditmaal tot de favorieten, maar de grijs en blauwe 2CV van Christophe Hooreman, Steve Hooreman, David Dermont, Gary Adnitt en Mathieu Detry kwam uiteindelijk twee ronden of een handvol minuten tekort om weer te zegevieren. Zij werden dus tweede.
Het werd zo’n harde wedstrijd dat de derde équipe op het podium tegen een achterstand van niet minder dan 28 ronden op de winnaars aankeek. Ondanks enkele vrije figuren en een olielek tikte de #26 van Stéphane Lacoste, Martin Lachaud, Philippe Bolland en Jérôme Bourdon dan toch als derde aan en dat is veelbelovend. De #17 Team Seventeen HAFA (Tiggeleer-Graham-O’Keefe) had heel wat miserie met de aandrijving, maar werd toch vierde, voor de #10 JMCE (Licops-Licops-Lacroix-Bertho) die ook niet van pech gespaard bleven.
In de andere categorieën was de #13 2CV Passion (Chenier-Sailly-Ehrardt-Rousse-Orel) de enige in ‘Classique’ en zijn wonnen dus, met een mooie 29ste plek algemeen als resultaat! Ondanks het feit dat ze niet geklasseerd werden omwille van een onvoldoende afstand pakten de rijders van de #90 2CV (Brethenoux-Lercher-Berue) de zege in de klasse ‘Prototype’. In Xperimentale verdween de Burton #78 van Gascard Speed Organisation (Gascard-Vanderfeesten-Coppieters) na 104 ronden uit de race.
De 2CV Racing Cup neemt nu een pauze van bijna vijf maanden alvorens ze zich opmaken voor de belangrijkste afspraak van het seizoen, de 24 Uur 2CV op het circuit van Spa-Francorchamps, en dat op 20-21-22 oktober.
2CV Racing Cup
Tweet