van der Horst

Marrakesh: Alles wat u moet weten

Start Marrakesh ePrix 2019
Start Marrakesh ePrix 2019
We zijn nog maar een week verder na de knotsgekke Mexico City E-Prix of de volgende race biedt zich al aan. Voor deze manche trekken we richting Afrika, het vierde continent op de kalender. Marrakesh mag voor een vierde keer de Formule E verwelkomen, al hing het doorgaan van de wedstrijd aan een zijden draadje. In theorie stond de Marokkaanse stad zelfs niet op de originele kalender, maar door het afhaken van Hong Kong mag Marrakesh alsnog gastheer spelen voor zowel de ePrix als de rookie test. Hierbij een overzicht van wat u dit weekend kan verwachten.
In tegenstelling tot de vorige drie circuits zal het tracé in Marrakesh ongewijzigd blijven tegenover vorig jaar. Het semi-permanente Circuit International Automobile Moulay El Hassan wordt weer het strijdtoneel. Het circuit zelf telt 12 bochten - 15 als u de kleine knikjes erbij telt - en is 2.97 km lang. Vorig jaar was de zone om de Aanvalsmodus te activeren in bocht drie en tot zover lijkt dat dit jaar ongewijzigd.

Jérôme D'Ambrosio
Jérôme D'Ambrosio
Wie de Marrakesh E-Prix vorig jaar gevolgd heeft, zag een wedstrijd die een onverwacht einde kende. Al was de start ook al spectaculair. Jean-Éric Vergne verloor enorm veel tijd in de eerste bocht en ook de race van Stoffel Vandoorne eindigde daar. Vooraan leek de wedstrijd gedomineerd te worden door de BMW's van Antonio Félix da Costa en Alexander Sims tot in het laatste kwart van de race er iets gebeurde dat voor elk team een nachtmerrie betekent. Beide wagens raakten elkaar en konden alzo de overwinning en de dubbel op hun buik schrijven. Iemand die daarvan profiteerde was onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio die naar zijn derde overwinning in zijn Formule E-carrière reed, overigens de eerste die hij niet verkreeg via de groene tafel.

Mitch Evans tegen Fanboost voor Stoffel Vandoorne
Mitch Evans tegen Fanboost voor Stoffel Vandoorne
Ondertussen kan u ook weer stemmen voor Fanboost. In Mexico viel er toch enige jaloezie te bespeuren bij de piloten van Jaguar. Zij zijn het beu dat Vandoorne telkens bovenaan eindigt in de stand en uitten hun ongenoegen aan de hand van kartonnen borden. Dit werd met de glimlach ontvangen, maar zo blijkt wederom eens hoe populair de Rumbekenaar is bij de fans. Gaan Mitch Evans en James Calado moeten toekijken hoe Vandoorne voor de vijfde maal op rij de koppositie inneemt? Dat hangt af van uw stem, via Twitter of via de website. De link hiervoor vindt u hier.

Wie alles wil volgen, zal misschien toch de eerste training moeten missen. Die vindt namelijk vrijdagavond plaats vanaf 16:45 uur. Hierdoor gaan de sessies iets later van start op zaterdag waardoor u toch ietsje langer in bed kan blijven liggen in vergelijking met vorig jaar. Zo wordt de tweede training afgetrapt om 9 uur en volgt er dan twee uurtjes rust alvorens de kwalificatie aangevat wordt om 11 uur. De race zelf trekt zich op gang om 15 uur. Zoals gewoonlijk kan u alle vrije trainingen volgen op één van de platformen van de organisatie zelf. Voor de kwalificaties en de race kan u weer terecht bij Eurosport (vanaf 11 uur) en RTBF Auvio (vanaf 10.45 uur).
 
SessieDagTijdstip
Vrije Trainingen 1Vrijdag16:45 - 17:30
Vrije Trainingen 2zaterdag09:00 - 09:30
Kwalificatieszaterdag11:00 - 11:46
Superpolezaterdag11:50 - 12:10
Marrakesh e-Prixzaterdag15:03 - 15:48 + 1 ronde

Foto's: Formula E - Kurt Vanhoenacker - Jaguar Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op maandag 24 februari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Marrakech.
  • Circuit Zolder DTM

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons