van der Horst

Met MotorLand Aragón keert WTCR na acht jaar terug naar Spanje

MotorLand Aragón
MotorLand Aragón
Zelfs met nog drie meetings of negen races te gaan wordt reeds volop aan de volgende WTCR-kalender gesleuteld. Vandaag maakte promotor Eurosport Events bekend dat de top van de toerwagenklassen het seizoen 2020 zal aanvatten op MotorLand Aragón nabij Alcañiz in het Noord-Oosten van Spanje. De deal dient wel nog door zowel de FIA Touring Car Commission als de FIA World Motor Sport Council goedgekeurd maar het lijkt een uitgemaakte zaak dat er voor het eerst in acht jaar opnieuw op het hoogste toerwagenniveau in Spanje zal geraced worden. De laatste toerwagenafspraak op wereldniveau dateert immers reeds van 2012 toen het WTCC te gast was op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. De exacte datum van de meeting zal pas gepubliceerd worden wanneer de kalender voor 2020 door organisator WMSC wordt vrijgegeven.
  • St. Paul
Op de 5.345-km lange MotorLand Aragón-omloop wordt zowat het hele jaar door getest door teams en rijders van allerlei pluimage. Het circuit host met regelmaat grootse race-evenementen, zo organiseert het sinds 2010 elk jaar de Gran Premio de Aragón de MotoGP waar telkens zo'n 100.000 enthousiaste fans op af komen. Het circuit werd ontworpen door Hermann Tilke, bijgestaan door oud-F1-rijder Pedro de la Rosa, en in september 2009 ingehuldigd.
 
Mikel Azcona - PWR Racing Cupra
Mikel Azcona - PWR Racing Cupra
Het weerhouden van MotorLand Aragón op de WTCR – FIA World Touring Car Cup by OSCARO-kalender voor 2020 versterkt Spanje's band met de serie via de aanwezigheid van constructeur Cupra die dit jaar wordt vertegenwoordigd door het Belgische Comtoyou Racing en het Zweedse PWR Racing.
Met regerend WTCR Europe-kampioen Mikel Azcona telt Spanje bovendien een potentiële WTCR-kampioen in zijn rangen. De 25-jarige Spanjaard liet voor de zomer een eerste WTCR-zege optekenen in Vila Real en staat momenteel vijfde geklasseerd op 59 punten van leider Norbert Michelisz.

Foto's: FIA WTCR, Le FLoch/DPPI
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 20 september 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons