van der Horst

Mexico City: Alles wat u moet weten

Mexico City E-Prix 2019
Mexico City E-Prix 2019
Dit weekend houdt de Formule E-karavaan halt in de derde stad op de kalender in evenveel continenten, één die de gekste fans heeft: Mexico City. Al bij elke race is het Mexicaans publiek verwend geweest en na de wedstrijd zoals in Santiago zal het dit seizoen niet anders zijn. Er zijn evenwel een aantal wijzigingen doorgevoerd op het circuit waarbij de race een heel ander gezicht krijgt tegenover vorig jaar.
Mexico City E-Prix circuit 2020
Mexico City E-Prix circuit 2020
Hoewel er heel wat te beleven viel, werden de chicanes als eerste geschrapt uit de vorige lay-out. Beide speelden een belangrijke rol vorig jaar: in de eerste chicane verspeelde Pascal Wehrlein zijn podiumplek en bij de tweede was er de crash van Nelson Piquet Jr. die een eerste rode vlag uitlokte. Maar het nieuwe tracé brengt ook nieuwigheden.  In plaats van direct richting het machtige stadiongedeelte te trekken, maakt het asfaltlint nog een omweg naar links, waar het met vijf bochten en lange rechte stukken finaal richting het stadioncomplex gaat.  Qua aantal bochten is er dan ook een miniem verschil - 16 versus 17 vorig jaar - maar in lengte komen er minstens 500 meter bij.

Nipte finish van Lucas di Grassi
Nipte finish van Lucas di Grassi
Wie vorig jaar naar de race keek, zal ongetwijfeld genoten hebben. Pascal Wehrlein was nog maar aan zijn derde race toe en kon al direct de pole claimen. Dit trok hij door tijdens de race, al werd die even onderbroken door de zware crash van Piquet Jr., meteen ook het kantelpunt In dit treffen. Een ijzersterke Lucas Di Grassi werd een gesel voor Wehrlein en dwong hem in de laatste ronde al tot een fout die later ook belangrijk werd in de einduitslag. Wehrlein verdedigde met hand en tand maar had op 200 meter voor de finishlijn geen verhaal tegen de jump van de Braziliaan, weg overwinning. Later zou de Duitser nog een penalty krijgen om de chicane te hebben afgesneden.
 Jérôme D'Ambrosio moest achteraan starten maar kon zijn leidersplaats veiligstellen, Stoffel Vandoorne van zijn kant eindigde achteraan.

Vandaag gaat de stemming voor de Fanboost terug open en het is opvallend dat Mercedes ook hier een dominante rol opeist. Ondertussen zijn we het al gewoon dat Vandoorne de koning van Fanboost is, maar ook Nyck De Vries kan al op wat steun van de fans rekenen, net als Antonio Félix da Costa die er altijd bij is. Zal de Rumbekenaar vier op vier scoren? Dat hangt af van uw stem, via Twitter of via de website. De link hiervoor vindt u hier. De stembusgang is ondertussen al open.

Wie niets wil missen zal in de voormiddag geen problemen ondervinden. Gezien Mexico een tijdsverschil heeft van 7 uur, starten alle sessies pas in de namiddag, tijd zat dus voor boodschappen. De eerste vrije training gaat van start om 14.30 uur, de tweede pas om 17 uur. De kwalificatie met aansluitend de Superpole wordt afgetrapt om 18.45 uur, terwijl de race zich om 23 uur op gang trekt. Zoals steeds kan u beide vrije trainingen volgen op de Facebook- of YouTube-pagina van de organisatie. In tegenstelling tot Santiago is Eurosport deze keer wel op het appél voor de kwalificaties vanaf 18.35 uur en natuurlijk ook de race vanaf 22.55 uur. Deze tijden zijn gelijkaardig voor RTBF Auvio.
 
SessieDagTijdstip
Vrije Trainingen 1zaterdag14:30 - 15:15
Vrije Trainingen 2zaterdag17:00 - 17:30
Kwalificatieszaterdag18:45 - 19:21
Superpolezaterdag19:25 - 19:50
Mexico City e-Prixzaterdag23:00 - 23:45 + 1 ronde

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op maandag 10 februari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mexico City.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons