van der Horst

Mexico City: Edoardo Mortara bovenaan tijdens ingekorte eerste sessie

Edoardo Mortara - Venturi Racing
Edoardo Mortara - Venturi Racing
Onder een grijs wolkendek was het Edoardo Mortara die de snelste tijd liet optekenen tijdens de eerste vrije training voor de Formule E in Mexico. De Zwitser reed met zijn Venturi een 1:09.273 en bleef daarmee de Mahindra's Pascal Wehrlein (+ 0.347 sec) en Jérôme D'Ambrosio (+ 0.814 sec) voor. De training werd op twaalf minuten van het einde opgeschrikt door een ongeval van Daniel Abt (Audi) net voor de stadion-sectie. De wedstrijdleiding besloot om de rode vlag boven te halen en de sessie zou niet meer hernomen worden.
Daniel Abt - Audi Sport Abt Schaeffler
Daniel Abt - Audi Sport Abt Schaeffler
De beginfase van de ochtendsessie op het nieuwe tracé kende wel een moeilijke start. Gezien er tijdens de nacht een regenbui passeerde over het circuit, waren er hier en daar nog natte plekken. Vooral in het stadion-gedeelte viel het op dat een aantal piloten de juiste lijn misten. Terwijl het veld zich collectief opmaakte voor een gooi naar de snelste ronde, mocht iedereen de pits opzoeken nadat Daniel Abt zich verremde in bocht negen en rechtdoor in de barrières schoot, met een neutralisatie tot gevolg. De Duitser liep geen verwondingen op, maar zijn wagen geraakte serieus beschadigd en het is nog maar de vraag hoeveel werk het Audi-team zal hebben en of de wagen tijdig klaar zal zijn voor de volgende training.

Jérôme D'Ambrosio - Mahindra Racing
Jérôme D'Ambrosio - Mahindra Racing
Terwijl de overige deelnemers alles in gereedheid brachten om te herstarten, besloot de wedstrijdleiding uiteindelijk op zes minuten van het einde om de sessie te laten voor wat het was. Hierdoor was het Mortara die uiteindelijk bovenaan eindigde, hoewel hij zijn chrono neerzette in de tragere Aanvalsmodus (235Kw) in plaats van de snellere Kwalificatiemodus (250 Kw). Hetzelfde verhaal voor Wehrlein, die eveneens zijn tijd neerzette met de extra Aanvals-kilowatts. Daarachter eindigde D'Ambrosio als derde en tevens de eerste die zijn ronde aflegde op gewone racesnelheid (200 Kw). Stoffel Vandoorne, die teleurgesteld was dat de sessie vroegtijdig gestopt werd, eindigde op plaats vijf op +1.137 sec van de Venturi. Nu is het uitkijken naar de tweede vrije training, die om 17 uur (Belgische tijd) plaats vindt.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 15 februari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mexico City.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons