van der Horst

Monaco: de race waar iedereen op wacht

2019 Monaco E-Prix
2019 Monaco E-Prix
Dit weekend is het zover, dan gaat de Formule E eindelijk een circuit trotseren waar eveneens de Formule 1 op uitkomt. De tijden vergelijken - wat ongetwijfeld zal gebeuren - is zinloos gezien de formule E wagens trager zullen zijn. Toch wordt de race het pronkstuk waar zowel de Formule E als de racers naar uitkijken. Hopelijk is de rust in het peloton weergekeerd na het knotsgekke weekend in Valencia, dat bij verschillende teams en racers een bittere nasmaak naliet.
António Félix da Costa - DS Techeetah
António Félix da Costa - DS Techeetah
Iedereen herinnert zich het onverwachte einde van de race op zaterdag in Valencia. Achteraf was er dan ook veel discussie over wie men eigenlijk de schuld moest geven? Racedirecteur Scott Elkins? Die zette in zijn carrière bij de Formule E zelden een stap verkeerd en kan moeilijk ook nu iets verweten worden gezien hij gewoon het reglement volgde. António Félix da Costa? Hij was die bewuste zaterdag de zondebok van de FIA, zo liet men achteraf verstaan, iets waarover de Portugees 'not amused' was en de bal terug richting de FIA kaatste. Het is opvallend wel dat tot nu toe elk weekend ofwel het reglement of de beslissingen die genomen werden om verschillende redenen onder vuur lagen. Hopelijk zal het dit weekend wat rustiger verlopen.

Waar het allesbehalve rustig zal zijn is bij Nissan e.Dams. Zij kregen groen licht van de Formule E om met hun nieuwe aandrijving aan de start te verschijnen. Twee weken later dan gepland, al was dit al bekend bij het Japans-Franse team. Zij moesten afrekenen met vertragingen bij de levering van verschillende onderdelen met dank aan de pandemie, iets wat overigens niet uitzonderlijk is gezien andere takken van de autosport met hetzelfde probleem kampen. 

Mitch Evans - Jaguar Racing
Mitch Evans - Jaguar Racing
Voor Jaguar zal dit weekend in het teken staan van wederopstanding. Het Britse team kende een uitermate slecht weekend in Valencia, terwijl tegenstander Mercedes vooral op zaterdag veel punten scoorde. Sam Bird was dan ook eerlijk na dat weekend: "Onze wagen is gebouwd voor straatraces, niet voor permanente circuits." Dat en door het feit dat groep één tijdens de kwalificaties op zondag serieus benadeeld was, wisten men al dat men vooruit, richting Monaco, moest kijken. Aan de andere kant van het spectrum is teammanager van Mercedes Ian James niet van plan om de titel nu al te claimen: "We zijn blij dat we aan de leiding staan in beide kampioenschappen. Het geeft aan hoe hard er gewerkt wordt bij ons. Dat gezegd zijnde, dit is nog maar het begin. De prijzen worden pas op het einde van de rit uitgedeeld en niet nu. Er wachten ons nog een groot aantal uitdagingen, te beginnen in Monaco.".

Net voor aanvang van de Monaco ePrix worden er nog een paar wijzigingen doorgevoerd volgens The Race. Zo zal Saint-Devote toch de normale bocht zijn als tijdens de Formule 1 en dat op vraag van de racers. Ook de zone om de Attack Mode te wapenen verhuist van de Grand Hotel Hairpin naar de linkerkant van Casino, waardoor het interessant wordt om te zien hoe men terug op de juiste rijlijn zal geraken. Als laatste wordt de chicane net na de Tunnel ook wat onder handen genomen. Hiermee zullen alle piloten deze week het nodige huiswerk op hun bord hebben gekregen in de simulator inzake energie management en dergelijke. Benieuwd welk team hier het beste uitkomt na het debacle in Valencia: Mercedes of toch iemand anders?

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 5 mei 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monaco.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons