van der Horst

Monaco: Ferrari liet na om de aandrijfas bij Charles Leclerc te controleren

Charles Leclerc - #16 Ferrari
Charles Leclerc - #16 Ferrari
Uit verder onderzoek van Ferrari blijkt dat Charles Leclerc zijn crash tijdens de kwalificatie dan toch de oorzaak van het probleem aan de aandrijfas van de Ferrari #16 was. Daardoor kon de Monegask uiteindelijk op zondag niet starten in zijn thuisrace. Er was een scheur in de aandrijfas ontstaan en door die scheur brak de as uiteindelijk toen Leclerc naar de grid reed. Het team heeft ook bevestigd dat ze de aandrijfas niet hebben gecontroleerd voor de start van de Grote Prijs van Monaco. "Dat behoort normaal gezien niet tot het standaard protocol", zei Ferrari in een persbericht. De Italiaanse renstal heeft echter geleerd van zijn fouten en "controleert het onderdeel vanaf nu wel wanneer nodig".
  • Powercars
Leclerc kreeg groen licht om vanaf pole positie te starten nadat Ferrari de versnellingsbak had gecontroleerd en had vastgesteld dat die helemaal in orde was. Hierdoor vermeed de Monegask een gridstraf van vijf plaatsen. Dat was uiteindelijk nutteloos, want zijn wagen begaf het op weg naar de grid en deze kon niet op tijd gemaakt worden, waardoor Leclerc zijn thuisrace niet eens kon starten. 

Teambaas Mattia Binotto suggereerde zondagavond dat het probleem misschien niet gerelateerd was aan zijn kwalificatiecrash, maar Ferrari heeft nu bevestigd dat dat wel het geval was. Bij het demonteren van de wagen in Maranello, stelden ze vast dat er een scheur zat aan de binnenkant van de aandrijfas, veroorzaakt door de impact van zaterdag.

Het is dan ook vrijwel zeker dat voor de Grote Prijs van Azerbeidzjan de versnellingsbak van Leclerc zal worden vervangen voor de zekerheid. Hij krijgt daarvoor geen gridstraf, omdat hij niet aan de Grote Prijs van Monaco heeft deelgenomen.

De Grote Prijs van Azerbeidzjan vindt plaats op 6 juni in Baku.

Foto: Ferrari



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons