Monza: Mercedes of toch opnieuw Red Bull in Ferrari-land?
De tifosi zien natuurlijk liever een scharlaken-rode bolide uit Maranello winnen, al zal Ferrari daar ook een portie geluk voor nodig hebben. Met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen hebben ze twee toppiloten maar de wagens zijn dit seizoen gewoon niet snel genoeg. En laat snelheid nu net het belangrijkeste zijn op de supersnelle omloop van Monza, waar traditioneel de hoogste topsnelheden van het seizoen gehaald worden.
Pirelli laat dan ook op dit abrasieve circuit de zachte banden op stal, de teams zullen dus de keuze hebben tussen medium en hard rubber. Twee belangrijke chicanes op de omloop worden voorafgegaan door een recht stuk met een DRS-zone, normaliter zal er dus geen gebrek zijn aan inhaalacties. De eerste chicane, Rettifilo, situeert zich bovendien vlak na de start, een typische plaats waar de rijders tijdens de eerste kilometer met mekaar in aanraking komen of een stukje van het circuit afsnijden.
Van de huidige rijders won Hamilton al één keer in Monza, in 2012, terwijl Fernando Alonso al twee Italiaanse Grote Prijzen op zijn naam kon schrijven (2007 en 2010). De man die hier het meest zegevierde is echter Sebastien Vettel, na zijn mooie debuutzege met de Toro Rosso in 2008 in de gietende regen won hij relatief makkelijk ook de edities van 2011 en 2013 in de dominante Red Bull-wagen.
Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography
Tweet