van der Horst

Monza: SRO reageert op klaagzang Grasser Racing Team

GRT - Lamborghini Huracán GT3
GRT - Lamborghini Huracán GT3
Een last-minute Balance of Performance wijziging in de aanloop naar de Blancpain GT Series Endurance Cup openingsmanche heeft heel wat reacties losgeweekt. Zoals Autosport.be afgelopen weekend al berichtte kreeg de Lamborghini Huracán GT3 na de vrije trainingen op zaterdag 15 kg extra balast aan boord. Een onaangename verrassing voor de Lamborghini teams net voor de kwalificaties en race, waarbij vooral Grasser Racing Team het meest uitgesproken was.
GRT - Lamborghini Huracán GT3
GRT - Lamborghini Huracán GT3
De GRT Lamborghini #63 van fabrieksrijders Mirko Bortolotti, Christian Engelhart en Andrea Calderelli kwalificeerde zich als dertiende en werd vierde in de race. Ondanks het degelijke resultaat uitte teambaas Gottfried Grasser na afloop zijn ongenoegen met de gang van zaken. Nadat het team zowel in Zolder als Oscherleben - ADAC GT hanteert voortaan ook de BoP van SRO - kon winnen, werd een vierde plaats voor het thuispubliek als een teleurstelling ervaren.  "We worden gestraft voor ons uitgebreide testwerk tijdens de wintermaanden. Als dit de 'beloning' is van de organisatie, dan zullen we volgend jaar geen duur testprogramma afwerken maar eerder gaan skiën ter voorbereiding op het seizoen," alsdus Grasser. Het team vond dan ook dat de BoP-wijziging er kwam als een reactie op hun goede prestaties, zeg maar een 'Balance of Results' in plaats van een 'Balance of Performance'.

GRT Grasser Racing Team - Lamborghini Huracán GT3
GRT Grasser Racing Team - Lamborghini Huracán GT3
SRO reageerde vandaag met een eigen statement, waarbij het duidelijk ontkrachtte dat een vorm van succesbalast betrof. "Het extra gewicht werd niet opgelegd als een reactie op het succes van het Grasser Racing Team in eerdere races, maar eerder als correctie op een toename van het motorvermogen die werd vastgesteld tijdens de vrije trainingen in Monza," communiceerde SRO. De organisatie laat dan ook weten dat het vermogen van de wagen hoger lag dan wat werd vastgesteld tijdens de officiële BoP-testdagen op het circuit van Paul Ricard begin maart. Deze test werd overigens geteisterd door slecht weer, waardoor het voor het team van Claude Surmont niet eenvoudig was om de nodige data te verzamelen. SRO beticht Lamborghini er dus niet van haar ware potentieel te hebben achtergehouden.

Ook de BoP van de Jaguar G3 en Reiter Lamborghini Gallardo R-EX (tweede en vierde op de grid) werd tussen de kwalificaties en de race nog herzien, al zijn ons niet alle gegevens daaromtrent bekend. De beslissing die SRO daar nam werd echter pas 80 minuten voor de start van de race bekendgemaakt, wat strikt gezien in strijd is met artikel 101 van het sportief reglement, dat 120 minuten voorschrijft. Vermelden we nog dat de diskwalificatie van de GRT Lamborghini's in de eerste ADAC GT Masters race te Oschersleben niets te maken heeft met dit voorval. Het team heeft daarvoor reeds mea culpa geslagen, men was immers het live-telemetriesysteem dat men een week eerder in Zolder gebruikte vergeten uit de wagen te verwijderen.

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Series op dinsdag 24 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons