van der Horst

MSE ruilt BMW M4 GT4 voor zelfontwikkelde 2-serie

Circuit Zolder, donderdag 28 maart 2019 – Internationale testdag & Petrolhead Thursday
Het Limburgse Motorsport Services & Engineering, kortweg MSE, trad in het verleden regelmatig aan in nationale autosportwedstrijden met zelfontwikkelde bolides. De laatste seizoenen Belcar bleken echter grote uitzondering op die regel, want de troepen van Dominiek Paret zetten in op de BMW M235i Racing Cup, gevolgd door de BMW M4 GT4. Na één jaar bleek de GT4-formule veel te duur en volgens ingewijden moeilijk te handhaven. De M4 GT4 ging dus in de uitstalraam en de blik richting de tekentafel, wat een nagelnieuw project opleverde: de BMW 220i. Dat vroeg om een gesprek...
MSE - BMW M4 GT4
MSE - BMW M4 GT4
"De BMW M4 GT4 was achteraf gezien ietwat een ontgoocheling", zucht MSE-rijder Bart Van Samang wanneer Autosport.be hem polst naar de beweegredenen om de BMW M4 GT4 te parkeren. "Niet zozeer de wagen zelf, want het is een fantastische auto, maar vooral het kostenplaatje en de beperkte controle die de organisatie deed op technisch vlak lieten een wrange nasmaak achter. Aan GT4 hangt een Balance of Performance en als die niet gehandhaafd wordt, dan stuikt de hele formule natuurlijk in elkaar. Als je dan rekent en ziet hoe duur de wagen is op vlak van banden, remmen enzoverder, dan houdt zoiets op Belgische niveau geen steek."

MSE - BMW M235i Racing Cup
MSE - BMW M235i Racing Cup
Maar de helm aan de haak hangen, was geen oplossing. "Neen (lacht). Ab-so-luut niet. We weten uit het verleden maar al te goed hoe we een snelle wagen moeten bouwen. We hebben tussen als team de koppen bij elkaar gestoken en beginnen zoeken naar een formule die zou kunnen werken voor Belcar. De keuze viel al vrij snel op het chassis van een BMW 2-serie, wat op zich een zeer goede basis is. We kenden die basis bovendien van de BMW M235i Racing Cup waarmee we enkele jaren reden, maar die wagen was in de Cup-configuratie simpelweg te zwaar. We wisten dus zeer goed waar we naar op zoek waren en welke aspecten we niet wilden."

Bart Van Samang, Jef Van Samang en Peter Beckers
Bart Van Samang, Jef Van Samang en Peter Beckers
"Zo zijn we dus vrij snel aanbeland bij de BMW 2, in combinatie met een viercilinder 2 liter turbo. Op basis daarvan menen we een racewagen te kunnen gaan bouwen die zich in de Belcar 5-klasse zou moeten kunnen meten met de concurrentie. Op basis van de PK/gewichtsverhouding toch, want we hebben eigenlijk geen idee welke rondetijden we mogen viseren met dit nieuwe concept."

MSE - BMW M1 GTR
MSE - BMW M1 GTR
Of we terug een BMW mogen verwachten die opvalt als de knalgele BMW M1 GTR van enkele seizoenen geleden? "Neen, we gaan het ditmaal iets bescheidener houden. We gaan wel alles nog moeten ontwikkelen, dus verwacht niet dat we er van in het begin zullen staan. We pakken alles stap voor stap aan en bouwen zo gestaag op. We zoeken overigens ook nog budget om het seizoen te kunnen rondmaken. Minimaal willen we de seizoensopener in het DTM-weekend betwisten en vanzelfsprekend staan ook de 24 Hours of Zolder weer vetjes ingeschreven in mijn agenda!"

Foto's: Ronald Janssens, Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op donderdag 4 april 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons