van der Horst

Nicolas Vandierendonck tevreden na DTM-weekend in Zolder

Nicolas Vandierendonck - EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Nicolas Vandierendonck - EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Voor de tweede maal dit seizoen sloegen de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux de tenten op te Circuit Zolder. Het Limburgse circuit vormde het decor voor een meeting van de prestigieuze DTM met in het voorprogramma de snelste merkencups van de Lage Landen. Nicolas Vandierendonck was vastberaden om zich te meten met de stevige concurrentie en al maakte de wisselende weersomstandigheden het er niet gemakkelijk op, toch keerde de SHIPEX-rijder na afloop tevreden huiswaarts.

Telkens een podiumplaats in mijn klasse, maar net geen algemeen ereschavot. Gezien het verloop van het weekend, ben ik echter zeer tevreden”, analyseert Nicolas Vandierendonck. “Dat klinkt misschien contradictorisch, maar de concurrentie kwam sterk voor de dag en regen zorgde meermaals voor onvoorspelbare omstandigheden.”

Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
De regen speelde inderdaad een belangrijke rol bij het eerste van twee DTM-weekends in Zolder. Hoewel het tijdens de kwalificaties en de races nooit regende, was de piste vaak wel nog nat. “Bij de eerste kwalificatiesessieop zaterdagvoormiddag gokte ik op regenbanden en ging ik omzichtig te werk, misschien zelfs iets te bedachtzaam. Nadien schakelde ik over op slicks, maar omdat de helft van het circuit er nog nat bijlag, geraakten deze nooit echt op bedrijfstemperatuur. Pas na vier à vijf ronden kreeg ik genoeg temperatuur in de band, maar dan is de sessie natuurlijk voorbij. Over de tweede kwalificatieheat net nadien kan ik kort zijn: het was een kwestie van geluk te hebben met de timing van je snelle ronde. Het circuit droogde op en dus gingen de tijden elke ronde omlaag. Wie als laatste over de meet kwam, had de beste chrono. Het resultaat was dus een respectievelijk vierde en tweemaal derde startrij.”

“Later op zaterdag sprongen de lichten op groen voor de eerste sprintrace over 30 minuten, maar we maakten een foute gok met de bandendruk, waardoor ik mij niet echt kon verdedigen. Ook op zondagochtend bij de tweede sprintrace gokten we verkeerd. Onze directe concurrenten stonden geschoeid op regenrubber, terwijl wij initieel voor slicks hadden geopteerd. We verkozen risico’s te mijden en ook regenbanden te monteren. Dat was niet de juiste beslissing, hoewel ik betwijfel of er met slicks een betere uitslag had ingezeten. Ik besloot op de vijfde plaats, wat gezien het wedstrijdverloop en op basis van de pure snelheid eigenlijk een correct resultaat was.”

Een langere sprint van 55 minuten rondde het weekend af en hoewel een podium tot de mogelijkheden behoorde, moest Nicolas Vandierendonck zich tevredenstellen met de meest ondankbare plaats in de einduitslag: P4. “Bij de start moest ik uitwijken voor een concurrent en daarmee verloor ik een plaats. Ik voelde dat ik sneller was dan de twee wagens voor mij, maar ze verdedigden uitstekend en op Circuit Zolder is het dan bijzonder moeilijk inhalen. Bij de pitstops wist ik beide wagens te passeren en uiteindelijk kon ik nog zeven seconden dichtrijden op P3, maar de race bleek net te kort om nog een aanval te wagen op een ereplaats. Uiteindelijk strandde ik op de vierde plaats, op net geen vijf tellen van het algemene podium. Jammer, maar dat is racen en eigenlijk verlaat ik Limburg met een goed gevoel.”

Tijdens het Allerheiligenweekend vormt het TT Circuit in het Nederlandse Assen het strijdtoneel voor de finale van het seizoen 2020 van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux.


Persbericht Nicolas Vandierendonck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche Carrera Cup Benelux op maandag 12 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Aarova Oudenaarde.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons