van der Horst

Nieuw tijdperk van het FIA World Endurance Championship start voor Goodyear

Goodyear
Goodyear
Na een eerste, succesvolle campagne in het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) afgelopen seizoen, breekt voor Goodyear een nieuw tijdperk aan als officiële en unieke bandenleverancier van de LMP2 prototype categorie. Het 2021 FIA WEC-seizoen start komende zaterdag 1 mei met een zes uursrace op de omloop van Spa-Francorchamps in België.
  • Skylimit Events
Goodyear’s comeback seizoen was er één die in twee zeges op het hoogste niveau van de uithoudingsracerij vertaald werd, overwinningen in Shanghai en Bahrein, en dat uiteraard naast het memorabele dubbele podium tijdens de 24 uur van Le Mans. 
 
Deze successen zijn nog indrukwekkender als men weet dat Goodyear slechts twee van de deelnemers uit de zeer competitieve LMP2-klasse van banden voorzag. Deze successen maken dat Goodyear vandaag de unieke bandenleverancier is voor de LMP2-categorie in het FIA WEC, de European Le Mans Series (ELMS) en de 24 uur van Le Mans. 
   
Dit weekend in Spa-Francorchamps telt de LMP2-klasse veertien deelnemers, die allemaal gebruik zullen maken van de gloednieuwe Goodyear Eagle F1 SuperSport in droge raceomstandigheden. De startgrid bestaat uit Ligier en Oreca prototypes, goed voor een vermogen van 536 pk uit een 4,2-liter V8 krachtbron. De status van wereldkampioenschap wordt door de internationale bezetting van de klasse in de verf gezet, met teams uit tien verschillende landen en rijders van maar liefst 19 verschillende nationaliteiten. 
 
34 Inter Europol Competition Oreca 07 - Gibson Jakub Smiechowski, Renger Van dez Zande, Alex Brundle
34 Inter Europol Competition Oreca 07 - Gibson Jakub Smiechowski, Renger Van dez Zande, Alex Brundle
De eerste ervaring dit seizoen als unieke bandenleverancier voor LMP2, nog voor de start van het WK in België, was de opener van de European Le Mans Series in Barcelona eerder deze maand. In die wedstrijd gebruikten de deelnemers de Goodyear zachtere ‘A spec’ band, maar in Spa zal de ‘C spec’ de norm zijn. Die keuze moet een voldoende prestatiekloof garanderen tussen de wagens uit de gloednieuwe Hypercar-klasse en de LMP2-klasse, twee van de vier klassen die de FIA WEC startgrid vormgeven. De meest ambitieuze teams uit LMP2 zullen echter niet enkel voor de zege in de klasse vechten, maar ook het algemene podium beogen. 
 
Mike McGregor, Goodyear Endurance Racing Programme Manager, legt uit: “Dit nieuwe tijdperk betekent ook een verandering in de aanpak van onze engineering en serviceteams. Afgelopen seizoen lag de nadruk op het zoeken naar een strategisch voordeel voor onze twee partnerteams, naast uiteraard de service en de ontwikkeling voor hen, waardoor zij de teams met de concurrerende banden konden verslaan. Dit jaar is onze filosofie er één van gelijkheid tussen al de teams waar we mee werken, met het doel om iedereen een zo goed mogelijke ondersteuning te geven. Goodyear heeft uiteraard ervaring als unieke bandenleverancier in competities voor toerwagens en GT’s.” 
 
“Spa is een circuit met hoge snelheden in de bochten, wat resulteert in grote laterale krachten. De omloop vergt veel van de banden, maar we bewezen afgelopen jaar onze kunde al met de snelste rondetijden die op het einde van de stints werden neergezet. De beide wagens op Goodyear banden waren de enige in de LMP2-klasse die een gemiddelde rondetijd van meer dan 200 km/u lieten optekenen. We hebben er vertrouwen in dat we dit jaar dezelfde consistentie met de nieuwe C-spec banden aan de dag kunnen leggen, zeker nadat we in Barcelona tijdens de ELMS-race konden vaststellen hoe ruim het prestatievenster was.”
 
Spa’s ligging in de glooiende Ardennen staat ook garant voor wisselvallig weer. Goodyear zal dan ook intermediates en regenbanden voorzien. Het volledige aanbod voor de banden in de diverse weersomstandigheden is nieuw dit seizoen, eens te meer een bewijs van de professionele aanpak van Goodyear als unieke bandenleverancier. 
 
Goodyear’s engagement binnen het FIA WEC zal ook in de kijker gezet worden rond de omloop met een verhoogde aanwezigheid van het merk. Dit kadert in de aanwezigheid van het merk in diverse internationale kampioenschappen zoals WTCR - FIA World Touring Car Cup, PURE ETCR, ELMS en het FIA WEC.
 
De vrije trainingen en de kwalificaties vinden op donderdag en vrijdag plaats, terwijl de race tussen 13u30 en 19u30 op zaterdag plaatsheeft. 
 
Foto: Celment Marin



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in FIA World Endurance Championship op donderdag 29 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons