van der Horst

Monza: Nieuwssprokkels in de nasleep van eerste race

Monza: De sessies op zaterdag in beeld gebracht (deel 2)
Afgelopen weekend werd op Monza de derde jaargang van de Blancpain Endurance Series op gang geschoten. In de nasleep van het evenement viel er nog heel wat nieuws te rapen en het belangrijkste daarvan zet Autosport.be voor u hieronder op een rijtje.
Monza: De sessies op zaterdag in beeld gebracht (deel 2)
De Marc VDS BMW #3 van Maxime Martin, Bas Leinders en Yelmer Buurman die op zondag als achtste algemeen en zesde in de Pro Cup over de finish kwam, werd na afloop van de race door de stewards nog bedacht met dertig seconden straftijd ten gevolge van een protest van het Belgian Audi Club Team WRT. Na het vallen van de vlag was de wagen gestopt op het circuit en de #3 werd terug naar de garage geduwd. Omdat teamleden hadden geholpen om de wagen naar de marshals te duwen werd geoordeeld dat het team de parc fermé-regels had gebroken. Bijgevolg krijgt het Marc VDS team enkel de punten van de zevende plaats in de klasse toebedeeld en staat de wagen nu als tiende algemeen geklasseerd.
 
Gulf Racing - McLaren MP4-12C
Gulf Racing - McLaren MP4-12C
De beste Belgische prestatie in Monza kwam van Nico Verdonck, de Brusselaar werd samen met zijn teamgenoten Adam Caroll en Rob Bell op de meet in extremis nog derde. Een resultaat dat perfect past bij de ambities van de Belgische McLaren rijder die resoluut voor de titel wil gaan. “Ik kreeg een voorstel dat ik sportief en kwalitatief gezien niet kon weigeren. Bij Gulf Racing beschikken we over alle middelen om het goed te doen en met twee fabriekspiloten als teamgenoten kan ik niet beter wensen. Ik weet dat het niveau in dit kampioenschap en dan vooral in de Pro Cup zeer hoog ligt, maar ik denk dat met het totaalpakket dat we voor de dag kunnen leggen enkel vrede mogen nemen met de titel en niets minder,” aldus een zelfzekere Verdonck. De Brusselaar hoopt overigens net als vorig jaar weer aan de start te verschijnen van de ADAC GT Masters met een Ford GT van Lambda Performance; “Vorig week heb ik samen met enkele andere piloten de laatste versie van de Ford GT kunnen testen op Oscherleben, de 2013 wagen was meteen snel en toont veel potentieel.”
 
Monza: De race in beeld gebracht
Een opvallende afwezige aan de kop van het veld was de McLaren van het Franse Hexis Racing. Door velen getipt als een van de grote favorieten kwam de wagen in handen van Alvaro Parente, Stef Dusseldorp en Alexander Sims niet in het verhaal voor. Al meteen van bij de start werd duidelijk dat de motor niet het volle vermogen afleverde, en dat is vanzelfsprekend dodelijk op een snelle omloop als die van Monza. Uiteindelijk presteerde de McLaren #7 dan ook ver onder de verwachting door als 25e algemeen en 13e in de klasse over de meet te komen. Wat echter nog meer zorgwekkend is voor de troepen van Philippe Dumas is dat de oorzaak van het probleem nog steeds niet gevonden is, afwachten of dit euvel ook de kop zal opsteken bij andere wagens van de F1-constructeur.
 
Monza: De sessies op zaterdag in beeld gebracht (deel 2)
De homologatieproblemen waarmee de meest recente versie van de Audi R8 LMS ultra te kampen had zijn van de baan. Tijdens de FIA GT Series en British GT openingsweekenden te Nogaro en Oulton Park zagen de diverse Audi teams zich nog genoodzaakt om hun wagens alsnog terug om te bouwen naar de 2012 specificatie aangezien de laatste upgrade kit nog niet de zegen had gekregen van de FIA. Uiteindelijk werd na overleg tussen Audi, de FIA en andere betrokken partijen de 2013 spec. Audi R8 LMS ultra deels gehomologeerd.  Enkel de zeer opvallende diffuser kreeg niet het groene licht en werd dus niet gehomologeerd.
 
Afsluiten doen we met een indrukwekkende statistiek, namelijk een overzicht van alle nationaliteiten die in Monza aan de start stonden: 30 Fransen, 22 Britten, 21 Italianen, 17 Belgen, 13 Duitsers, 12 Russen, 10 Zwitsers, 7 Nederlanders, 6 Amerikanen, 5 Oostenrijkers, 4 Argentijnen, 3 Oekraïners, 3 Portugezen, 2 Brazilianen, 2 Spanjaarden, 2 Denen, 1 Luxemburger, 1 Monegask, 1 Slovaak, 1 Tsjech, 1 Zweed, 1 Fin, 1 Canadees, 1 Nieuw-Zeelander, 1 Arabier en 1 Omani.

Foto's: Martijn Wouters & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op maandag 15 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons