Nieuwssprokkels over de testdagen van uit Paul Ricard

Attempto Racing - Lamborghini Huracán GT3
Attempto Racing - Lamborghini Huracán GT3
Deze week worden in het Zuid-Franse Paul Ricard de testdagen voor het seizoen 2017 van de Blancpain GT Series gehouden. De teams die deelnemen aan de Endurance Cup en/of de Sprint Cup krijgen gedurende vier sessies, verspreid over twee dagen, de tijd om het materiaal voor het nieuwe seizoen uitgebreid aan de tand te voelen. Autosport.be sprokkelde ter plaatse enkele reacties bij de aanwezige teams.
Nissan gaf eerder al aan dat het dit seizoen maar één wagen zal ondersteunen in de Blancpain GT Series Endurance Cup, vooral met het oog op de ontwikkeling van de nieuwe bolide. RJN-teamchef Bob Neville bevestigde nogmaals die strategie, "Zoals je weet, is onze wagen echt gemaakt voor de Grand Prix-omlopen in de Endurance Cup en daarnaast hebben we een grotere focus op de nieuwe wagen. Ik hou persoonlijk van de Sprint Cup en ik zou deze graag betwist hebben, maar dat was simpelweg niet mogelijk met de middelen waarover we beschikten." Nissan zal dit jaar overigens een compleet nieuwe versie van de GT-R (R35) ontwikkelen voor 2018.

Nissan GT-R Nismo GT3
Nissan GT-R Nismo GT3
Nissan/Nismo werkt al lange tijd samen met Motul en de leverancier van smeermiddelen zal dit seizoen doorgroeien naar hoofdsponsor voor wat betreft de wagens die worden ingezet door RJN. De naam Motul zal niet alleen prominent aanwezig zijn op het bodywerk van de GT-R's, maar ook in de naamgeving van het team. Zoals geweten zal slechts één wagen over fabrieksondersteuning beschikken, maar tekent Nissan wel present met twee bolides, het nummer 22 en de fabrieksondersteunde #23.

AKKA ASP zet zowel in de Blancpain GT Series Endurance Cup als in de Sprint Cup maar liefst vier exemplaren van de Mercedes-AMG GT3 in. Om die wagens mee te bemannen, heeft het team Edoardo Mortara onder de arm genomen, de Mercedes DTM-rijder vervangt de in eerste instantie aangekondigde Mathias Lauda en zal de bolide met startnummer #90 delen met Raffaele Marciello en Michael Meadows.

Wolfgang Reip
Wolfgang Reip
Ex-Nissan en Bentley fabriekspiloot Wolfgang Reip was eveneens aanwezig in Paul Ricard, op zoek naar een stuur voor het komende seizoen. Onze landgenoot stapte over naar Bentley, maar verloor dat zitje nadat de Britse constructeur ex-Audi LMP1-rijder Oliver Jarvis onder contract legde. De voormalige Endurance-kampioen, die binnenkort zijn eerste testen met de Tesla van het Electric GT kampioenschap gaat afwerken, zou nog steeds graag actief blijven in de Blancpain GT Series, maar de plaatsen zijn schaars. Reip sloot niet uit dat er misschien nog mogelijkheden zijn, maar moest vooralsnog met lege handen huiswaarts keren.

SRO probeert in Paul Ricard een nieuwe manier uit om de wagens eenvoudiger van elkaar te kunnen onderscheiden. Alle wagens op de piste dragen hun startnummer in het groot op de voorruit. Deze nummering zal tijdens het ganse seizoen gebruikt worden, als er geen grote negatieve invloed is op de zichtbaarheid voor de piloten.

SMP Racing - Ferrari 488 GT3
SMP Racing - Ferrari 488 GT3
Ferrari (AF Corse) heeft dit seizoen maar liefst drie wagens die in aanmerking komen voor de algemene overwinning in de Endurance Cup. Eerder bevestigden Kaspersky Motorsport (Fisichella, Calado, Cioci) en Pasin Lathouras (met Pier Guidi en Rugolo) reeds hun Pro Cup ambities, tijdens de testdagen bevestigde SMP Racing eindelijk haar langverwachte deelname. De Russische Ferrari 488 GT3 zal bemand worden door Miguel Molina, Davide Rigon en Viktor Shaytar.

Bandenleverancier Pirelli heeft een nieuwe bandensoort ontwikkeld welke meer efficiënt moet zijn en minder gemakkelijk mag slijten. De meeste teams proberen het nieuwe rubber voor het eerst uit in Paul Ricard, en dat had voor de meesten best een aanzienlijk impact op het gedrag van de wagen en bijgevolg de setup. Bovendien viel er ook een heel aantal lekke banden te noteren, voornamelijk in het Lamborghini kamp. Paul Ricard is echter altijd al een circuit geweest met een verhoogd risico. Pirelli sprak van "kinderziektes".

Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Porsche blijft opvallend afwezig in de Blancpain paddock. Enkel Herberth Motorsport (1) en Roock Racing (2) zullen een beroep doen op de nieuwe Porsche 911 GT3 R in de Endurance Cup, terwijl de Sprint Cup het zelfs zonder Porsche moet stellen. Roock Racing ziet de zaken groots en brengt twee exemplaren aan de start in Pro-Am, met als doelstelling om op termijn de overstap te maken naar de GTE-variant. Naast de vereiste "amateurs" hoopt het team enkele grote namen aan te trekken, met mogelijks een opstap naar de Pro Cup voor de 24 Hours of Spa.

Paul Ricard was twee weken eerder ook al het toneel van de SRO Balance of Performance testen, waar alle GT3 en GT4 constructeurs verplicht een wagen dienden af te vaardigen. De BoP van SRO geniet wereldwijd veel aanzien en valt onder de verantwoordelijkheid van onze landgenoot Claude Surmont. 

Belgian Aud Club Team WRT en Bentley Team M-Sport hebben er een drukke periode op zitten. De twee teams werkten eerder een tweedaagse test af in Misano, om vervolgens naar Monza te trekken voor opnieuw twee dagen rondjes afmalen om nadien verder richting het Noorden te reizen naar Paul Ricard.

De Audi en Bentley-vertegenwoordigers waren overigens niet de enige teams op de piste in Misano, ook Saintéloc Racing, AF Corse, HTP Motorsport, Team AKKA-ASP, Attempto Racing, I.S.R, Strakka Racing, Rinaldi Racing, Kessel Racing, Antonelli Motorsport, Attempto en Ombra Racing tekenden present, terwijl Rinaldi Racing, Herberth Motorsport, RJN Motorsport en Grasser Racing Team ook in Monza aan het testen sloegen.

Foto's: Nissan & Vincent Wouters

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Series op donderdag 16 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Testday Paul Ricard.

  • Inforegio