van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 2

AO Racing "Spike" - Oreca 07 Gibson
AO Racing "Spike" - Oreca 07 Gibson
We naderen de eerste uithoudingsraces van het seizoen met rasse schreden. Dit weekend beginnen we met de Hankook 6H Abu Dhabi en de Roar before the Rolex 24, waar de startgrid voor de wedstrijd een week later vastgelegd wordt. Ondertussen blijft de nieuwsmolen wel draaien. Een overzicht!
  • St. Paul
*** Wie AO Racing in actie zag vorig jaar, weet dat het team houdt van speciale liveries met een leuke verwijzing. Ook voor de Rolex 24 gaat AO de uitdaging aan door 'Spike' te introduceren. Die paars en oranje livrei is geïnspireerd op een draak. Spike zal samen met 'Rexy' - de livery op de Porsche 911 GT3-R - de wedstrijd kleuren.

Alex Palou
Alex Palou
*** Chip Ganassi Racing heeft zijn laatste naam bekendgemaakt voor de Rolex 24, en het is er één die kan tellen: niemand minder dan tweevoudig IndyCar-kampioen Alex Palou. Het is niet de eerste keer dat de Spanjaard deelneemt aan de etmaalrace. Ook in 2022 mocht hij al eens proeven van de wedstrijd in Florida met Chip Ganassi Racing, toen nog in het DPi-tijdperk.

Tom Van Rompuy, Sebastián Álvarez en Alexander Bukhantsov
Tom Van Rompuy, Sebastián Álvarez en Alexander Bukhantsov
*** Ook DragonSpeed is rond met zijn bezetting. Daar waren Eric Lux, James Allen en Kyffin Simpson al gekend. Zij worden vervoegd door Sebastian Alvarez. Wie Tom Van Rompuy de laatste jaren gevolgd heeft in zijn avontuur in de European Le Mans Series, zal deze Mexicaan kennen. Hij was de afgelopen twee jaar namelijk zijn teamgenoot in zowel LMP3 als LMP2. Voor Alvarez is het zijn tweede deelname, na vorig jaar van de partij geweest te zijn op de MRS-GT Racing Ligier LMP3.

Ryan Hardwick
Ryan Hardwick
*** Terwijl Alessio Picariello vastgelegd werd voor zijn debuut in de Porsche 963 met Proton Competition, bevestigde het Duitse team dat het ook een volledig seizoen in GTD afwerkt met de Ford Mustang GT3. Normaliter was die auto alleen voor de Rolex 24 bevestigd, maar dat is nu gewijzigd naar een volledig seizoen. Proton rekent op Giammarco Levorato en Corey Lewis als vaste rijders, aangevuld met Ryan Hardwick en Dennis Olsen.

*** AF Corse is ook weer van de partij met een Ferrari 296 GT3. Ook zij zijn rond met hun huiswerk en zullen met Simon Mann, Miguel Molina, François Heriau en Kei Cozzolino naar Daytona trekken. De eerste drie namen zullen ook de rest van de Michelin Endurance Cup afwerken.

*** Na een fabuleus seizoen vorig jaar, mag Madison Snow zich officieel BMW-fabrieksrijder noemen. Samen met Bryan Sellers domineerde hij de GTD-klasse en komt hij dit jaar uit in GTD Pro. Ook Bill Auberlen is weer werknemer van de Beierse constructeur, terwijl Colton Herta en John Edwards verdwijnen.

*** Will Stevens zal volgende maand eenmalig invallen voor Ferdinand Habsburg tijdens de Asian Le Mans Series bij Nielsen Racing. De Oostenrijker heeft namelijk een conflict in zijn agenda, aangezien hij verplichtingen heeft bij Alpine, de constructeur waarvoor hij zal uitkomen in 2024. Voor de dubbele finale in Abu Dhabi is Habsburg wel van de partij.

*** Het Britse team is ook rond met zijn bezetting voor zijn Pro Am-wagen. Het doet een beroep op John Falb, Colin Noble en Albert Costa. Vooral met de Spanjaard moet rekening gehouden worden, aangezien hij de winst in LMP2 tijdens de laatste 24 Uur van Le Mans op zijn cv heeft staan. Ook Noble krijgt een speciale vermelding, want na succesvolle jaren in LMP3 maakt de Brit zijn debuut in LMP2.

*** Luca Ghiotto zal komend seizoen in de kleuren van Inter Europol Competition rijden tijdens de European Le Mans Series. De Italiaan stapt in naast Clement Novalak en Ollie Gray en zal uitkomen in de Pro-klasse. Hiermee heeft het Poolse team al zijn rijdersbezettingen rond voor het nieuwe seizoen.

Optimum Motorsport - McLaren 720S GT3
Optimum Motorsport - McLaren 720S GT3
*** Opvallend nieuws uit de GT Open, dat de titel van 2023 van kamp ziet veranderen. Niet Christopher Haase en Simon Reicher van Eastalent Racing zijn kampioen, maar Sam de Haan en Charlie Fagg met Optimum Motorsport. En dat allemaal door een protest van een ander team. Het voorval gebeurde tijdens de tweede wedstrijd op de Red Bull Ring, waar Team Motopark een klacht indiende na een chaotische race. Die werd eerst verworpen, maar tijdens de finale in Barcelona bleek dat het team in beroep was gegaan en het Spaanse motorsportorgaan RFEdA verklaarde het resultaat van die race nietig. Daardoor wonnen Haase en Reicher de titel. Maar Optimum Motorsport was niet akkoord met die beslissing en tekende zelf protest aan. Op die manier werden de resultaten van die tweede race weer bevestigd. Uiteindelijk pakken de Haan en Fagg de rijderstitel, al blijft de titel bij de teams wel bij Eastalent Racing.

Mercedes-AMG Team GruppeM Racing - Mercedes-AMG GT3
Mercedes-AMG Team GruppeM Racing - Mercedes-AMG GT3
*** GruppeM Racing heeft zijn deelname voor de Bathurst 12 Hour bevestigd. Het team uit Hong Kong is de laatste jaren een containerteam geworden, aangezien ze steevast van de partij zijn tijdens de races van de Intercontinental GT Challenge. Ze vormden een belangrijke schakel voor de titel van Mercedes bij de merken in het kampioenschap vorig jaar. Wie dit jaar de rijders zullen zijn, wordt later bekendgemaakt.

*** HubAuto Racing keert voor het eerst sinds 2020 terug naar Bathurst. Het team uit Taiwan kwam toen aan de start met een Ferrari 488 GT3, nu zal het opdraven met een Porsche 911 GT3-R. Wie de rijders zullen zijn, is nog niet geweten. Al hoopt het Aziatische team wel beter te doen dan twee vorige visites. In 2019 eindigden ze als achttiende na een vroeg probleem, terwijl men in 2020 niet kon starten na een crash tijdens de vrije trainingen. Derde keer, goede keer?

GMB Motorsport - Honda NSX GT3 Evo22
GMB Motorsport - Honda NSX GT3 Evo22
*** GMB Motorsport maakt de overstap naar Fanatec GT World Challenge Europe, nadat hun oorspronkelijke plan in het water was gevallen. Het Deense team wilde normaliter aan de start verschijnen in de ELMS met een Honda NSX GT3, maar aangezien die constructeur niet tot de negen uitverkoren merken behoort, moest GMB het geweer van schouder veranderen. Vandaar de overstap naar de Europese competitie, met een Aston Martin. Gustav Birch en Simon Birch zullen aan de start komen in de Sprint Cup, terwijl Kasper H. Jensen het duo vervoegt in de Silver Cup van de Endurance-manches.

*** Lotus keert terug naar het grote toneel. Nadat de Lotus Emira GT4 zijn debuut had gekend in Macau, zal die wagen vanaf dit jaar ingezet worden in de GT4 European Series, met dank aan een compleet nieuw team: Mahiki Racing. Het team zal twee wagens inzetten in zowel Silver als Pro-Am. De wagens worden bestuurd door Jordan Kerridge/Max Bird en Dexter Patterson/Steven Lake.

*** Elite Motorsport verschijnt voor een tweede jaar op rij met twee McLaren Artura GT4's aan de start in de GT4 European Series. Vorig jaar eindigde het Britse team het seizoen met een algemene overwinning Barcelona. Daarop wil het voortbouwen. Wie met de wagen zal rijden, wordt later bekendgemaakt.

*** Mirage Racing is het eerste team dat met twee gloednieuwe Aston Martin Vantage GT4's aan de start zal verschijnen van de GT4 European Series. Overigens heeft het met Stanislas Safronov en Aleksandr Vaintrub zijn eerste duo beet. Ze racen naast het Europees kampioenschap ook in het Franse. Wie het tweede paar wordt, is nog niet gekend.

*** Grove Racing, jarenlang een vaste partner van Porsche, stapt over naar een ander merk. Het verschijnt namelijk tijdens de Hankook 6H Abu Dhabi met een gloednieuwe Mercedes-AMG GT3 Evo aan de start. Earl Bamber Motorsport, dat de wagens onderhoudt, stapt ook mee in het verhaal voor vader en zoon Stephen en Brenton Grove, die het gezelschap krijgen van Jordan Love. 

*** Een interessante naam prijkt op de deelnemerslijst van de Hankook 24H Dubai. Voormalig Formule E-piloot Nicolas Prost debuteert in de etmaalrace in het Midden-Oosten. Hij stapt in bij Toro Verde GT, dat een Ginetta G56 GT3 Cup zal inzetten met Mike Simpson, Lawrence Tomlinson en Freddie Tomlinson.

*** Century Motorsport is klaar voor de Hankook 24H Dubai. Door de datumwijziging moest het op zoek naar nieuwe rijders voor de etmaalrace in het Midden-Oosten. Het team wordt versterkt door Sean Gelael en Darren Leung.

Gebhardt Motorsport - Ginetta G61
Gebhardt Motorsport - Ginetta G61
*** Ginetta maakt zich op om terug te keren naar LMP3 in 2025. De Britse constructeur kon de laatste jaren niet optornen tegen grootmachten als Duqueine en Ligier, waardoor minder dan tien wagens gebouwd zijn van de Ginetta G61-LT-P3, die overigens vooral in de ADAC Prototype Cup Germany aanwezig zijn. In 2025 verandert de verplichte krachtbron van de huidige Nissan V8 naar een nieuwe turbo aangedreven V6 Toyota ORECA, waardoor iedereen vermoedelijk het chassis moet wijzigen. Daarvan wil Ginetta profiteren om het programma weer op de rails te krijgen, en zo weer een naam te maken in kampioenschappen als de European Le Mans Series en Michelin Le Mans Cup.

Brabham Automotive Factory Racing - Brabham BT63 GT2 Concept
Brabham Automotive Factory Racing - Brabham BT63 GT2 Concept
*** Brabham Group en Fusion Capital hebben de stekker uit het project getrokken. Samen waren ze verantwoordelijk voor de Brabham BT62 en Brabham BT63. Die eerste werd vooral ingezet in Britcar, GT Cup en een competitie in Nieuw-Zeeland, terwijl de BT63 een jaar actief was in GT2 European Series. In 2019 was er ook het idee om de GTE-klasse te vervoegen, maar dat project kwam nooit verder dan de tekentafel, net als de plannen om tot de Hypercar-klasse toe te treden. Al blijft directeur David Brabham positief voor de toekomst en geeft hij het gevoel dat Brabham ooit nog zal terugkeren.


Foto's: AO Racing - IndyCar Series - Georges de Coster - MPS Agency - Thomas Smets - Martijn Wouters - Kurt Vanhoenacker - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 15 januari 2024.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons