van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 45

Isotta Fraschini Tipo 6 LMH Strada
Isotta Fraschini Tipo 6 LMH Strada
Het seizoen zit er voor de meeste teams al zo goed als op, andere kampioenschappen naderen hun seizoenseinde en sommigen beginnen aan hun winterseizoen. Dat betekent dat er steeds meer nieuws naar buiten komt betreffende komend seizoen, en natuurlijk willen wij u dit niet onthouden.
Brendon Hartley pakt de pole voor Toyota
Brendon Hartley pakt de pole voor Toyota
*** Wayne Taylor Racing by Andrett Autosport heeft zijn volledige rijdersbezettingen voor de IMSA Michelin Endurance Cup rond. Brendon Hartley zal instappen bij Ricky Taylor en Filipe Albuquerque, terwijl Colton Herta de derde man wordt bij Jordan Taylor en Louis Delétraz. De eerstgenoemde was in 2023 ook al actief voor het team van Wayne Taylor en Michael Andretti als één van de enigen van Toyota Gazoo Racing, aangezien Acura/Honda niet actief is in het FIA WEC. Voor Herta zal het een eerste kennismaking worden met de topklasse in IMSA, nadat hij al won met de BMW M8 GTE.

*** Het team breidt overigens uit naar een andere klasse. Het zal in 2024 namelijk een Lamborghini Huracan GT3 EVO2 inzetten in GTD. Daarvoor rekent het op Kyle Marcelli en Danny Formal. Beide heren zijn kampioen geworden in de Lamborghini Super Trofeo North America. Voor het team is het wel de eerste keer dat zij op zichzelf uitbreiden in een andere klasse, al kunnen zij rekenen op steun van Lamborghini Squadra Corse. Daarnaast zullen ze ondersteuning aanbieden voor de twee Acura's, die gerund worden door Racers Edge Motorsports.

*** Ondertussen komt ook Andretti Motorsports terug aan de start. Vorig jaar debuteerde het team in GTD met een Aston Martin, maar dat wordt herzien voor 2024. Het team stapt namelijk over naar Porsche. Net zoals in 2023 zal de wagen bestuurd worden door Jarett Andretti en Gabby Chaves en gaan ze ook ditmaal een volledig seizoen afwerken in plaats van alleen de Sprint Cup. Dus ook de Michelin Endurance Cup, waar men rekent op Scott Hargrove als derde man. 

Nico Pino, Guilherme Oliveira en Charles Crews
Nico Pino, Guilherme Oliveira en Charles Crews
*** United Autosports heeft zijn rijdersbezetting aangepast voor IMSA. Gezien zij Alex Quinn ineens zagen wegvallen gezien zijn status in de pilotencategorisatie van zilver naar goud veranderde Nu krijgen Ben Keating en Ben Hanley Nico Pino naast zich. De Chileen heeft al wat ervaring opgedaan in IMSA met Sean Creech Motorsport in LMP3, dat overigens de poles in Daytona en Road America behaalde. Ondertussen heeft hij ook al de nodige kennis vergaard in LMP2 in de Asian Le Mans Series en European Le Mans Series met respectievelijk ARC Bratislava en Duqueine Team.

*** Ook Colin Braun heeft een nieuwe thuis gevonden. De Amerikaan was dit jaar actief bij Meyer Shank Racing op de Acura GTP, maar gezien het team deze wagen kwijtgespeeld is moest Braun op zoek gaan naar een ander team. En hij heeft deze gevonden bij CrowdStrike by APR. Daar zal hij het stuur delen met George Kurtz.

Oliver Jarvis, Phil Hanson en Marino Sato
Oliver Jarvis, Phil Hanson en Marino Sato
*** Pfaff Motorsports heeft zijn bezetting ook al vast en de piloten zijn niet de minsten. Namelijk niemand minder dan Marvin Kirchhöfer en Oliver Jarvis zullen de McLaren 720S GT3 Evo besturen. Kirchhöfer is een fabriekspiloot van McLaren, maar vooral Jarvis is een grote naam. De Brit was in 2022 de laatste kampioen in DPi met Meyer Shank Racing, alvorens hij in 2023 zijn focus volledig verlegde op United Autosports, gezien de overlappingen die er waren met het Amerikaans kampioenschap. Nu keert hij terug naar de GT racerij, nadat hij ervaring opdeed bij Nissan en Audi.

*** Ook heeft het Canadese team hun derde piloot beet voor de Michelin Endurance Cup en daarvoor rekent het op mede-Canadees James Hinchcliffe. Deze kwam in het verleden al in actie in het kampioenschap, toen nog met de Mazda RT24-P. Sindsdien reed Hinchcliffe nog in IndyCars, totdat hij in 2021 geen zitje meer had en overschakelde naar TV-commentaar voor Indycars en zelfs Formule 1. Hij zou drie van de vijf ronden rijden, waarbij hij niet aanwezig zal zijn in Watkins Glen en Indianapolis.

*** TDS Racing is ook rond met hun rijdersbezetting. Daar zullen Steven Thomas en Mikkel Jensen het gezelschap krijgen van Hunter McElrea. De jonge Nieuw-Zeelander is actief in Indy NXT, het junior-kampioenschap onder de IndyCar Series. Al zal het wel een vuurdoop voor hem worden in Daytona, want McElrea heeft namelijk alleen nog maar getest in Portimão met Algarve Pro Racing. Al zal hij veel kunnen opsteken van de extra kracht die deel zal nemen in de Rolex 24, namelijk Charles Milesi.

*** "Never change a winning team" zullen ze gedacht hebben bij Vasser Sullivan. Na het succes van dit jaar in IMSA GTD Pro, besloot men dan ook om Jack Hawksworth en Ben Barnicoat samen te houden voor het nieuwe seizoen. Ook in de Michelin Endurance Cup geen wijzigingen, want Kyle Kirkwood blijft aan als derde piloot.

Ayhancan Güven, Charlie Eastwood en Salih Yoluc
Ayhancan Güven, Charlie Eastwood en Salih Yoluc
*** Charlie Eastwood en Salih Yoluc trekken terug naar de Asian Le Mans Series. Beide heren kwamen vorig jaar uit voor DKR Engineering, maar verruilen deze nu voor het vertrouwde TF Sport. Daar zal Michael Dinan hen vervoegen als derde man. Overigens de laatste wedstrijden voor Yoluc als bronzen piloot, want vanaf volgend jaar maakt hij de opstap naar zilver. Daarom zal hij vermoedelijk terugkeren naar de ELMS in de Pro-klasse onder de banner Racing Team Turkey.

*** Leipert Motorsport heeft zijn drie namen voor de Asian Le Mans Series bekend gemaakt. Daar zullen Gabriele Rindone en Brendon Leitch vergezeld worden door Marco Mapelli. Het trio zal een Lamborghini Huracan GT3 EVO2 besturen. Overigens gaan Rindone en Leitch ook in januari aan de start verschijnen van de Hankook 24H Dubai samen met Matthias Hoffsümmer. De vierde naam zal later bekend gemaakt worden.

*** Nog iemand die klaar is voor de start van de Asian Le Mans Series in december is Optimum Motorsport. Het Britse team verschijnt in Sepang aan de start met hun McLaren 720S GT3 Evo voor Mark Radcliffe, Rob Bell en Ollie Millroy. Voor deze laatste twee genoemden een terugkeer nadat ze de titel wonnen in 2022, toen onder de noemer Inception Racing met Brendan Iribe.

*** Nicklas Nielsen heeft een nieuw contract getekend bij Ferrari. De Deen kwam dit seizoen uit in het FIA WEC met de Ferrari 499P en eindigde samen met Miguel Molina en Antonio Fuoco als derde in de eindstand. Voor hoelang hij bijgetekend heeft is niet bekend, maar het zou om meerdere jaren gaan.

Hertz Team JOTA - Porsche 963 Hypercar
Hertz Team JOTA - Porsche 963 Hypercar
*** Porsche is zijn plannen voor het komende jaar serieus aan het inperken wat betreft het aantal wagens voor klanten. Normaliter wilde men acht Porsche 963's vrijhouden voor volgend jaar, maar vanwege de nodige problemen bij het verkrijgen van onderdelen - nog altijd een nawee van COVID en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne -, heeft men daarom de strategie wat moeten herbekijken. Daarom zullen er maar vijf wagens actief zijn volgend seizoen: twee in IMSA - Proton Competition en JDC Miller Motorsports - en drie in het FIA WEC - twee voor Jota en een enkele wagen voor Proton Competition.

Raffaele Marciello
Raffaele Marciello
*** Een niet onverwacht vertrek is dat van Raffaele Marciello bij Mercedes. De Italiaanse Zwitser trekt na zes jaar de deur dicht bij de Duitse constructeur. Daar behaalde hij verschillende titels, met als kers op de taart de zege in de 24 Hours of Spa in 2022. Marciello wordt gelinkt aan BMW en dan vooral aan het Hypercar-programma in het FIA WEC met Team WRT. Zijn laatste race voor het merk met de Ster zal dit weekend zijn, tijdens de FIA GT World Cup in Macao.

*** Isotta Fraschini is nog niet aangenomen als nieuwe constructeur in het FIA WEC, maar zet wel de nodige stappen. Zo stelde het de afgelopen week een straatwagen van de Tipo 6 LMH voor, de Tipo 6 LMH Strada (zie foto bovenaan). Deze wagen heeft een 3 liter 90 graden V6 motor met enkele turbo ontwikkeld door HWA onder de kap steken, goed voor 750 PK. Daarnaast is er ook nog een verfijnd hybridesysteem dat nog eens 270 PK toevoegt. Wie deze wagen wil, zal wel diep in zijn zakken moeten duiken, want het prijskaartje dat er aan hangt start vanaf 3,250,000 Euro.

Foto's: Isotta Fraschini - Georges de Coster - Thomas Smets - European Le Mans Series - Asian Le Mans Series - Arne Simons



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons