van der Horst

Norbert Michelisz ambieert WTCR-deelname

Norbert Michelisz
Norbert Michelisz
Inschrijven voor de WTCR-toerwagenserie, de opvolger van het ter ziele gegane WTCC, kan tot eind januari. Met het nieuws gisteren op de RACB-zetel dat derdejaars RACB National Team-lid Denis Dupont met het Belgische Comtoyou Racing in 2018 WTCR gaat rijden, kennen we eindelijk de eerste combinatie die voor de nieuwbakken toerwagenklasse present tekent. Veel nieuws over potentiële kandidaten voor het nieuwe kampioenschap sijpelde er tot dusver evenwel niet door.
 
Tom Coronel
Tom Coronel
Naast Comtoyou bevestigden eerder ook TCR-teams DG Sport en Craft-Bamboo hun interesse in de serie en gaf ook Noorderbuur Tom Coronel te kennen gebrand te zijn op deelname. Nog uit de WTCC-hoek liet ook Norbert Michelisz recent in zijn WTCR-kaarten kijken. Dat we de WTCC vice kampioen op 7 april in Marrakech op de startgrid terugvinden, is zo goed als zeker, maar of dit aan het stuur van  diens eigenste M1RA-Honda Civic Type R TCR zal zijn, dat kon de Hongaar alsnog niet bevestigen.

François Ribeiro
François Ribeiro
Promotor François Ribeiro, die gisteren in Brussel bij de RACB-presentatie overigens aanwezig was, stelde eerder bij het ontvouwen van zijn plannen voorrang te zullen geven aan de bestaande WTCC- en TCR International Series-teams om telkens minstens twee van de 26 vacante plaatsen (+ telkens twee wildcards) op de startgrid in te nemen.  Voor WTCC-privéteams - waarvan enkele afgelopen jaar ook reeds van het beduidend goedkoper TCR-concept proefden - oogt het WTCR-plaatje er alleen al dankzij de voor hen ca. 70.000 euro lagere entree fee (voor 2 wagens) best leuk uit. De privéteams - fabrieksteams werden van bij de TCR-opstart sowieso geweerd - die het afgelopen seizoen in de TCR International Series actief waren, kijken daarentegen aan tegen een entree fee-meerkost van ca. 70.000 euro (voor het verplichte minimum van twee wagens). Wellicht de verklaring waarom het achter de schermen allemaal wat trager loopt dan verwacht.

Honda Civic Type R TCR
Honda Civic Type R TCR
Da's alvast ook de mening van Norbert Michelisz die we, gezien zijn nauwe band met JAS Motorsport (dat de nieuwe Civic Type R TCR ontwikkelde en testte), in april ongetwijfeld aan het stuur van een Honda terugzien. De Hongaar stelt echter zowel voor zichzelf als voor zijn M1RA-team nog enkele weken nodig te hebben alvorens licht aan het eind van de tunnel te zien. "Gezien de hogere kost die het nieuwe kampioenschap met zich meebrengt, betwijfel ik of het wel tot een vol startveld, lees 26 competitieve rijders en een tiental teams met voldoende financiële ruggesteun, komt", aldus Michelisz tegenover het Hongaarse Index.hu. "Ik verwacht zo'n twintig wagens op de grid, waaronder vier à vijf teams met steun van een constructeur en zo'n zes tot zeven professionele rijders die door een constructeur zullen worden ingehuurd. Zulks neemt niet weg dat de kloof tussen privéteams en teams-met-fabriekssteun kleiner zal zijn dan in het WTCC", besluit Michelisz die dankzij het penalty-systeem in twee trappen - met vooreerst de technische nivellering door de BOP en naderhand de mogelijkheid tot 80kg succesballast op te leggen - ook het verschil in performance tussen de wagens ziet verkleinen.

 TCR International Series
TCR International Series
Dat de WTCR-kalender voor 2018 zowat een blauwdruk is van het WTCC-exemplaar van afgelopen jaar, stemt de Hongaar begrijpelijk tevreden. Michelisz heeft het niet over het feit dat TCR International Series-rijders een rist nieuwe omlopen wacht, waar oud-WTCC-rijders en -teams onvermijdelijk voordeel zullen puren uit hun circuitkennis. Al vereist ook de switch van de S2000 TC1-bolide naar de in theorie dicht bij de straatversie aanleunende TCR-wagen naar verluidt enige aanpassing. Neen, wél het feit dat zowel de Nordschleife, Suzuka als Macau worden aangedaan - drie omlopen die voor elke piloot een grote uitdaging vormen - én de vaststelling dat andermaal op de eigenste Hungaroring wordt geracet, maken de kalender voor deze man tot een topper.

Tiago Monteiro & Norbert Michelisz
Tiago Monteiro & Norbert Michelisz
"Norbi", een ware volksheld in eigen land, kijkt dan weer met een dubbel gevoel naar het grondig herziene raceformat, met twee oefensessies, vier kwalificatiesessies en drie wedstrijden in twee dagen. "Best grappig, want als rijder sta ik hier heel anders tegenover dan als teameigenaar. Voor M1RA betekenen de verhoogde inpstapkosten en het uitgebreider programma dat we een anderhalf keer zo groot budget bij elkaar moeten zien te krijgen. Als piloot ben ik dan weer opgezet met de drukte, de verhoogde bedrijvigheid én het feit dat ik meer tijd op de baan doorbreng."

Foto's: Hans van Onsem, Tom Coronel press, FIA WTCC, TCR International series



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 18 januari 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons