Norbert Michelisz ambieert WTCR-deelname
Promotor François Ribeiro, die gisteren in Brussel bij de RACB-presentatie overigens aanwezig was, stelde eerder bij het ontvouwen van zijn plannen voorrang te zullen geven aan de bestaande WTCC- en TCR International Series-teams om telkens minstens twee van de 26 vacante plaatsen (+ telkens twee wildcards) op de startgrid in te nemen. Voor WTCC-privéteams - waarvan enkele afgelopen jaar ook reeds van het beduidend goedkoper TCR-concept proefden - oogt het WTCR-plaatje er alleen al dankzij de voor hen ca. 70.000 euro lagere entree fee (voor 2 wagens) best leuk uit. De privéteams - fabrieksteams werden van bij de TCR-opstart sowieso geweerd - die het afgelopen seizoen in de TCR International Series actief waren, kijken daarentegen aan tegen een entree fee-meerkost van ca. 70.000 euro (voor het verplichte minimum van twee wagens). Wellicht de verklaring waarom het achter de schermen allemaal wat trager loopt dan verwacht.
Da's alvast ook de mening van Norbert Michelisz die we, gezien zijn nauwe band met JAS Motorsport (dat de nieuwe Civic Type R TCR ontwikkelde en testte), in april ongetwijfeld aan het stuur van een Honda terugzien. De Hongaar stelt echter zowel voor zichzelf als voor zijn M1RA-team nog enkele weken nodig te hebben alvorens licht aan het eind van de tunnel te zien. "Gezien de hogere kost die het nieuwe kampioenschap met zich meebrengt, betwijfel ik of het wel tot een vol startveld, lees 26 competitieve rijders en een tiental teams met voldoende financiële ruggesteun, komt", aldus Michelisz tegenover het Hongaarse Index.hu. "Ik verwacht zo'n twintig wagens op de grid, waaronder vier à vijf teams met steun van een constructeur en zo'n zes tot zeven professionele rijders die door een constructeur zullen worden ingehuurd. Zulks neemt niet weg dat de kloof tussen privéteams en teams-met-fabriekssteun kleiner zal zijn dan in het WTCC", besluit Michelisz die dankzij het penalty-systeem in twee trappen - met vooreerst de technische nivellering door de BOP en naderhand de mogelijkheid tot 80kg succesballast op te leggen - ook het verschil in performance tussen de wagens ziet verkleinen.
Dat de WTCR-kalender voor 2018 zowat een blauwdruk is van het WTCC-exemplaar van afgelopen jaar, stemt de Hongaar begrijpelijk tevreden. Michelisz heeft het niet over het feit dat TCR International Series-rijders een rist nieuwe omlopen wacht, waar oud-WTCC-rijders en -teams onvermijdelijk voordeel zullen puren uit hun circuitkennis. Al vereist ook de switch van de S2000 TC1-bolide naar de in theorie dicht bij de straatversie aanleunende TCR-wagen naar verluidt enige aanpassing. Neen, wél het feit dat zowel de Nordschleife, Suzuka als Macau worden aangedaan - drie omlopen die voor elke piloot een grote uitdaging vormen - én de vaststelling dat andermaal op de eigenste Hungaroring wordt geracet, maken de kalender voor deze man tot een topper.
"Norbi", een ware volksheld in eigen land, kijkt dan weer met een dubbel gevoel naar het grondig herziene raceformat, met twee oefensessies, vier kwalificatiesessies en drie wedstrijden in twee dagen. "Best grappig, want als rijder sta ik hier heel anders tegenover dan als teameigenaar. Voor M1RA betekenen de verhoogde inpstapkosten en het uitgebreider programma dat we een anderhalf keer zo groot budget bij elkaar moeten zien te krijgen. Als piloot ben ik dan weer opgezet met de drukte, de verhoogde bedrijvigheid én het feit dat ik meer tijd op de baan doorbreng."
Foto's: Hans van Onsem, Tom Coronel press, FIA WTCC, TCR International series
Tweet