Nordschleife decor voor tweede WTCR-afspraak
Dat hoopt ook vice-kampioen Esteban Guerrieri. In tegenstelling tot maatje Girolami die in Limburg zijn via de tiende tijd verkregen pole met een zege verzilverde, moest de Honda-topper in race 1 opgeven met motorpech. Merkgenoot Tiago Monteiro onderging een zelfde droevig lot. De Münnich Motorsport-crew speelde het klaar beide krachtbronnen tijdig te vervangen maar zowel de Argentijn als de Portugees werden voor race 2 naar de laatste startrij verwezen, met een 13de en 15de plek aan de finish als gevolg. Beide Argentijnen bewezen in het verleden dat in de Groene Hel wel degelijk rekening moet gehouden worden met de Honda Civic Type R TCR.
Of zulks ook het geval zal zijn voor het Hyundai-kwartet Michelisz-Tarquini-Catsburg-Engstler dient even afgewacht. De Hyundai i30N kwam in Zolder door een toch wel ongunstige BoP duidelijk topsnelheid tekort. Zeer tot ongenoegen van Hyundai Motorsport-patron Andrea Adamo die Zolder naar verluidt zaterdagavond voortijdig verliet. Adamo vond het ook niet kunnen dat de Audi RS 3 LMS, de Renault Mégane RS TCR en de Alfa Romeo Giulietta Veloce mits 20kg extra gewicht de oude ECU (engine controle unit) mogen blijven gebruiken, terwijl Hyundai en de overige merken wél de nieuwe, door de FIA opgelegde Magneti Marelli ECU moesten implementeren.
Adamo hoopte voor de manche op de Nordschleife duidelijk op een BoP-aanpassing en die kwam er zopas ook. De Hyundai's zien hun motorvermogen opgetrokken van 95% naar 97,5%, identiek aan dat van de Lynk&Co's. De Renaults Mégane komen 10kg lichter aan de start terwijl ook de Zengo Motorsport CUPRA's die zonder voorafgaandelijk testwerk in Zolder een moeilijk debuut kenden 20kg minder ballast meekrijgen. Het minimumgewicht van de Spaanse bolide bedraagt nu 1.285 kg of 30 kg meer dan de lichtgewicht Alfa Romeo Giulietta Veloce van outsider Jean-Karl Vernay die deze week als enige de Team Mulsanne-kleuren verdedigt.
De WTCR-meeting fungeert eens te meer als voorprogramma voor de Nürburgring 24U wat een afwijkende timing en format met zich meebrengt. De vijandelijkheden worden morgen donderdag geopend met twee vrije oefenritten en één kwalificatiesessie van 40 minuten; die gaat pas om ...19u van start en is bepalend voor de grid voor race 2 op zaterdagmorgen. De omgegooide top 10 fungeert als grid voor race 1 op vrijdagnamiddag.
Timing WTCR Nürburgring - Nordschleife:
Donderdag 24 september:
Free Practice 1: 14h30-15h00
Free Practice 2: 15h15-15h45
Qualifying: 19h00-19h40
Vrijdag 25 september:
Race 1: 16h40 (3 ronden)
Zaterdag 26 september:
Race 2: 10h00 (3 ronden)
Puntenstand - Algemeen:
1 Yann Ehrlacher 43 p
2 Néstor Girolami 36
3 Yvan Muller 31
4 Santiago Urrutia 28
5 Gilles Magnus 25
6 Thed Björk 24
7 Tom Coronel 24
8 Jean-Karl Vernay 20
9 Attila Tassi 17
10 Nathanaël Berthon 15...
Puntenstand WTCR Trophy:
1.Tom Coronel 19p
2.Gilles Magnus 14
3.JK Vernay 13
4.N.Berthon 9
5.Bence Boldizs 2...
Puntenstand Rookie Drivers:
1.Gilles Magnus 25p
2.Luca Engstler 10
3.Bence Boldizs 1
4.Jack Young 0
Foto's: Pro Honda Racing/David Noels, FIA WTCR/DPPI, Thomas Smets
Tweet