van der Horst

"Normtijd in Belcar moet 2-3 seconden omlaag"

Bert Longin aan het stuur in Dijon
Bert Longin aan het stuur in Dijon
Over de normtijd in het Belcar Endurance Championship is reeds veel inkt gevloeid. Nadat de normtijd in het verleden voor heel wat ophef zorgde, met rijders die op de start/finishlijn vertraagden om niet onder de referentiechrono te duiken, verlaagden de organisatoren de normtijd. Echter, nadat Circuit Zolder eerder dit jaar een nieuwe asfaltlaag kreeg, werd het vlug duidelijk dat de vernieuwde piste flink snellere chrono's toelaat.
Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
"Circuit Zolder ligt er na de werken echt enorm goed bij", tekende Autosport.be op. "Het asfalt biedt zeer veel grip en we draaien zonder problemen chrono's die 1 à 2 seconden lager liggen dan vorig jaar." We hoorden dergelijke commentaren overigens zowel bij teams die een GT- of toerismewagen klaarstomen als bij deze die zich ontfermen over een CN prototype. Het lijkt dus zeer onwaarschijnlijk dat de organisatie de normtijd niet opnieuw zal verlagen, wil men situaties zoals enkele seizoenen geleden vermijden. Ook vanuit verschillende teams en rijders is er vraag naar een verlaging, al is er officieel nog niets bekendgemaakt. Autosport.be begrijpt evenwel dat Belcar-organisator Circuit Zolder een vraag richtte aan RACB.

De seizoensopener van het Belcar Endurance Championship 2020 staat gepland in het weekend van 8 en 9 augustus, in het kader van de Zolder Superprix. Bij die meeting tekent overigens ook de Supercar Challenge, de Mazda MX5 Cup en de Ford Fiesta Sprint Cup present.

Foto's: Ronald Janssens & Longin press



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op donderdag 16 juli 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons