van der Horst

Nürburgring: Nabeschouwing Antoine Potty

Antoine Potty had het al in Imola en Misano laten zien: hij leert snel! Tijdens zijn eerste seizoen in de GT4 European Series moet de 17-jarige Belg de splinternieuwe Toyota GR Supra GT4 van het CMR-team onder de knie krijgen, nieuwe circuits én een nieuw kampioenschap leren kennen. Maar met een snelste wedstrijdronde en een mooie remonte wist hij zich op de Nürburgring degelijk in de kijker te rijden.
  • LTF
Twee dagen na de start van zijn nieuwe schooljaar vertoefde Antoine Potty afgelopen weekend alweer op een racecircuit. De student wiskunde-wetenschappen snijdt zijn laatste jaar van de middelbare studies met de nodige sérieux aan, maar de autosport motiveert hem in grote mate. Op zijn zeventiende werkt de ex-karter voor het eerst een volledig seizoen op internationaal niveau af. Na de Italiaanse omlopen in Imola en Misano kwam hij deze keer voor het eerst op de Grand Prix-versie van de Nürburgring in actie.

Ondanks lastige trainingen wist Antoine zich bij de eerste wedstrijd toch te onderscheiden. “Ik vertrok van op de achtste plaats”, vertelt de inwoner van Hamoir. “Tijdens de kwalificaties volgde ik op minder dan twee tienden van een seconde van mijn ervaren teamgenoot Stéphane Lémeret, wat op zich zeker niet slecht is. Maar in de race wilden we allebei naar voor schuiven.”

Met een betere set-up deed Antoine beter dan dat: na bij het geharrewar in de eerste bocht twee plaatsen te zijn verloren passeerde hij de ene na de andere rijder, en zette onderweg ook voor de eerste keer de snelste wedstrijdronde in de GT4 European Series neer. “Het ritme zat goed, inderdaad”, stelde hij met een brede grijns. “Onderweg vocht ik een mooi duel uit met Bas Schouten, de leider in het kampioenschap. Bij het aanremmen voor de chicane wist ik hem de vierde plaats te ontfutselen, maar daarbij kwam het tot een licht contact. We kwamen ook als vierde over de streep, maar na afloop van de race kreeg ik van de wedstrijdleiding een straf omdat zij vonden dat ik bij het inhaalmanoeuvre de piste had afgesneden. Onze negende plaats algemeen, en zevende in de Silver Cup stemt dus niet helemaal overeen met het potentieel dat we hebben kunnen laten zien. Eerlijk, we hadden op het podium kunnen s taan!”

In Race 2 vertrok ook Timothé Buret, de teammaat van Antoine, van op de achtste plaats. Maar een jammer incident in de eerste bocht en de daarbij horende sanctie zorgden er voor dat de kansen van het CMR-duo meteen gehypothekeerd waren. Uiteindelijk legden ze beslag op de elfde plaats.
“Ik ben niet tevreden over de resultaten”, stelt Antoine. “Maar wel over de progressie die we dit weekend hebben geboekt. De snelheid was er zeker! De samenwerking met CMR en de ingenieurs van Toyota Gazoo Racing verloopt uitstekend. Ik leer heel veel bij en amuseer me ontzettend achter het stuur. Ik kijk nu al uit naar de volgende race!”

Die wordt in het weekend van 25 tot 27 september in de Nederlandse duinen afgewerkt, op het circuit van Zandvoort. 

Antoine Potty Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op woensdag 9 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons