van der Horst

Nürburgring: Nordschleife-specialist Benjamin Leuchter (VW) lukt pole voor race 3

Benjamin Leuchter - Sebastien Loeb Racing
Benjamin Leuchter - Sebastien Loeb Racing
De tweede kwalificatiesessie over 40 minuten, bepalend voor de startorde in race 2 en 3, werd verreden op een aanvankelijk vochtige maar vervolgens snel opdrogende baan. Zoals steeds een link gegeven voor rijders en teams om die strategie te bepalen die hen zou toelaten om zich op het juiste moment op de juiste plaats te bevinden. Een moeilijke oefening waarin de als favoriet getipte Benjamin Leuchter (Sebastien Loeb Racing) uit zou blinken. De Duitser, testrijder voor Volkswagen Motorsport, kent de Groene Hel dan ook als geen ander om er wellicht reeds duizend rondjes te hebben afgemaald. Leuchter op pole dus voor race 3 met teamgenoot Rob Huff naast zich, de Brit bleef voor een halve seconde puntenleider Esteban Guerrieri (All-Inkl.Com Honda Civic) voor. De Argentijn ging het Hyundai-duo Michelisz-Tarquini vooraf dat zich op zijn beurt sneller toonde dan Mehdi Bennani (ook al VW) en Frédéric Vervisch, zevende. Dankzij het knappe werk van de Audi Sport Comtoyou-crew kreeg onze landgenoot na zijn late sortie in Q1 nipt een racefitte Audi RS3 LMS in handen. Na een bijzonder teleurstellende seizoenstart tevreden gezichten vandaag onder de Sebastien Loeb Racing-luifel dat met Johan Kristoffersson, auteur de tiende tijd, ook in race 2 vanop de pole van start gaat, voor wildcardhouder Antti Buri, Attila Tassi en Vervisch.
  • Powerkit.shop
Rob Huff - Sebastien Loeb Racing Golf GTI TCR
Rob Huff - Sebastien Loeb Racing Golf GTI TCR
Vanzelfsprekend kwam er in deze weersomstandigheden ook de nodige dosis geluk bij kijken. Nadat Leuchter de eerste ronde als snelste had gerond, leek het er even op dat Daniël Haglöf en Yann Ehrlacher het laken naar zich toe zouden trekken door als enigen op warmgelopen regenbanden een tweede ronde aan te vatten, daar waar het gros van het veld binnenkwam om vooraan slicks  en achteraan regenbanden te schoeien. 

Esteban Guerrieri - Münnich Motorsport Honda Civic Type R
Esteban Guerrieri - Münnich Motorsport Honda Civic Type R
Een mixed keuze die leek te gaan lonen en die ondermeer Michelisz, Leuchter en Kristoffersson even de snelste chrono opleverde. Net toen wildcardhouder Antti Buri zich zowaar helemaal vooraan meldde ging Cupra-rijder Haglöf er bij Tiergarten af met een plaatselijke neutralisatie en dus het einde van de vijandelijkheden als gevolg.

Norbert Michelisz - BRC Hyundai i30 TCR
Norbert Michelisz - BRC Hyundai i30 TCR
Of toch niet? Op een steeds sneller drogende baan en met het gros van de rijders inmiddels met vier slicks onderweg, bleek - de plaatselijke snelheidsbeperking ten spijt - ook Buri's tijd niet stand te houden. Attila Tassi deed als eerste beter maar werd in de slotseconden vooraan afgelost door achtereenvolgens Michelisz, Huff en finaal Leuchter.

Frédéric Vervisch tikte dus als zevende aan maar ontsnapte in zijn laatste, snelste ronde ternauwernood aan een Comtoyou-strike toen teamgenoot Niels Langeveld voor hem aan hoge snelheid vijfmaal rond zijn as tolde. De West-Vlaming kon via de graskant gelukkig erger vermijden maar verloor bij het incident drie seconden, zoniet was hij als vierdesnelste afgevlagd.

Johan Kristoffersson - Sebastien Loeb Racing
Johan Kristoffersson - Sebastien Loeb Racing
Thed Björk, tweede in de puntenstand en na ronde twee nog goed voor P1, viel terug naar P19, temidden de drie overige Lynk&Co-rijders. Nicky Catsburg ging er net voor Döttinger Höhe af, brak daarbij een wielophanging en eindigde op P23, net voor titelkandidaat Nestor Girolami. De Argentijn zag zijn sessie verknald door een uitlaatprobleem. In de puntenstand versterkt puntenleider Guerrieri vanzelfsprekend zijn positie.

Nürburgring - Uitslag Qualifying Race 2 & 3
 
Foto's: FIA WTCR & DPPI



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 20 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons