Openingsraces: Geen volle punten voor geslaagd debuut van Ford Peerlings
Het beste score van Ford Peerlings ging dus naar Philippe Huart, nipt 2de, achter Nathan Vanspringel, voor Kenny Herremans, nadat hij via de omgekeerde Top 5 in “pole position” startte.
“Ik verwezenlijkte een goede start en sneed als leider de Tarzan-bocht aan, meteen achternagezeten door Vanspringel en vooral Tomas,” spoelt de Leuvenaar de film van Race 1 terug. “Zij en ook De Wit slaagden daarop erin om mij voorbij te snellen en na de safety car kwam ik nog terug op Vanspringel, die een zeer sterke race neerzette, en mits nog één extra rondje zou ik hem mogelijk nog hebben kunnen bedreigen voor die 1ste Belgische plek. In Race 2 heb ik mij in de start laten verrassen, werd daarop opgehouden door minder snelle jongens en meisjes en verzeilde in de middenmoot van de meute, waarna de motor niet langer het volle pond gaf en ik helemaal achteraan verzeilde. De balans van het weekend blijft evenwel positief. Vooral omdat ik tevreden ben over de goede verstandhouding en samenwerking in de nieuwe groep rondom Ford Peerlings. Ik kijk al uit naar de volgende meeting in Spa…”
Voor Philippe heeft de afspraak in Spa een bijzondere waarde. Het was daar dat hij in 2019 tijdens het weekend van de TCR 500 vanuit ‘pole positie’ van start tot finish domineerde en won van, aub, David De Saeger en Kenny Herremans!
“Schrijf gerust op: Spa-Francorchamps, dat is ‘mijn’ circuit! Het is één van de weinige circuits waar ik mij als een vis in het water voel, vooral als het… regent!
Na een uitermate sterke kwalificatie, goed voor een 2de plaats achter Kenny Herremans, stond Tomas De Backer voor Race 1 in de omgekeerde Top 5 op een 4de plaats. Vanop die positie tekende hij andermaal voor knappe remonte om na de safety car aan de leiding te verschijnen, voor Vanspringel, De Wit, Huart en Herremans…
“Het ging totdan allemaal zeer goed, de auto liep als een trein en ik was ervan overtuigd dat ik de zege ging pakken,” blikt Tomas terug op de voor hem fatale openingsrace. “Blijkbaar is de motor tijdens het rondjes draaien achter de safety car beginnen warmlopen. Wellicht het gevolg van een steentje of zoiets dat zich in de radiator heeft geboord. Ik had geen andere keuze dan de pitlane binnen te rijden en de schade te laten vaststellen. Neen, ik ben nog nooit zodanig teleurgesteld geweest. Vooral omdat ik de leiding stevig in handen had…”
Wegens tijdgebrek kon men geen andere motor overbouwen in het chassis van de #97 en met akkoord van de officiëlen mocht hij plaatsnemen achter het stuur van de auto van Walter Cleynhens, die omwille van gezondsheidsredenen verkozen had niet deel te nemen. Omdat Tomas zich met die auto niet had gekwalificeerd, diende hij achteraan het veld de start te nemen.
“Ik heb voortdurend auto’s ingehaald en ben tenslotte nipt 4de geëindigd achter Milan De Laet. Qua zuiver resultaat een weekend om te vergeten, maar wat ik vooral onthoud is dat binnen de toch wel geheel nieuwe structuur van Ford Peerlings iedereen iedereen hielp en dit alles in een zeer goede, relaxe sfeer. Ik ben dan ook vol vertrouwen voor de afspraak in de Ardennen, begin juni, om Ford Peerlings, Race Winning Brands en Wiseco een eerste, en zeker niet de laatste, overwinning te schenken!”
Walter Cleynhens tenslotte zullen we spijtig genoeg niet meer aan het werk zien achter het stuur van de #96 Fiesta! Nadat hij in 2018 wegens hartproblemen vroegtijdig een eind moest maken aan een terugkeer naar de competitie, dient hij, opnieuw, op doktersadvies de helm aan de haak te hangen.
“De gezondheid gaat voor en dus begrijpen wij tenvolle deze beslissing,” zegt nog Philip Peerlings. “Wij zijn nu op zoek naar een vervanger en hebben reeds contact gehad met enkele ernstige kandidaten voor het zitje van onze derde Fiesta.”
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet