Openingsraces: Nathan Vanspringel en Kenny Herremans verdelen de eerste winst


Bij het aansnijden van de remzone voor de Hugenholtz was er een contact tussen Herremans en De Laet, waarbij de beschadigde auto van De Laet midden op de baan tot stilstand kwam. Na het later door de officiëlen aandachtig bekijken en ontleden van de onboard beelden werden zowel De Laet als Herremans bedacht met 2 strafpunten op de vergunning. Logischerwijze neutraliseerde de Safety Car de wedstrijd en reed De Backer op dat moment aan de leiding, voor Vanspringel, De Wit, Huart, Herremans en een goede Planckaert.

Nathan Vanspringel: “Wat een ontlading! Na een moeilijk jaar in 2020 was ik vastbesloten om met een propere lei te starten en na de goed verlopen vrije trainingen en de kwalificaties was ik vol vertrouwen voor deze eerste race. Moet gezegd dat we samen met Vanspringel Motorsport zorgden voor een perfecte auto. Het was een mooie en faire strijd met Tomas De Backer. Spijtig dat hij kreeg af te rekenen met pech en we niet samen konden strijden tot op de eindmeet. In die laatste rond heb ik De Wit laten gaan voor de 1ste plaats algemeen, omdat ik geen onnodige risico’s wou nemen en verkoos het Belgische klassement te beveiligen. Ik pak de volle punten, won de Junior en Vanspringel zegevierde bij de Ford-dealers: het is mooi geweest en dat smaakt naar nog meer!”
Uitslag Race 1: L. De Wit, 9 ronden; 2. N. Vanspringel, op 0.637; 3. P. Huart, op 1.216; 4. J. Van de Wal, op 2.164; 5. K. Herremans, op 2.510; 6. A. Olejniczak, op 3.440; 7. J. Land, op 4.447; 8. G. van de Craats, op 7.388; 9. B. Loenders, op 7.735; 10. S. Barewijk, op 8.277; 11. D. Geel, op 9.379; 12. E. Kosterman, 11.908; 13. N. Wierzbicki, op 25.539; 14. T. Feyaerts, op 10.081; 15. J. Planckaert, op 25.720; 16. T. De Backer, op 8 ronden; 17. M. De Laet, op 5 ronden; 18. L. Grinwis, op 9 ronden. Niet starter: W. Cleynhens.
Race 2: Volle pot voor Kenny Herremans

Na de rimpeloze start, Laurens de Wit als leider, voor Herremans, liet Huart zich in de Hugenholtz verrassen en kwam alzo terecht in het groepje met Junior Planckaert en later terug-van-weggeweest De Backer. Achter het trio De Wit-Herremans-Wierzbicki knokten Junioren Milan De Laet en Nathan Vanspringel voor de 4de plaats en uiteraard de leiding in de Junior.

Nadat Vanspringel de 3de plek afpakte van de Pool en Junior Planckaert meer dan eervol in de Team Longin/FordStore Feyaerts voor de 8ste plaats voorbij Van de Craats geraakte, was er, einde race, nog heel wat animo tussen De Backer en De Laet, met de 2de plaats in de Junior als inzet. Even leek het erop dat Tomas de bovenhand kreeg op Milan, de twee auto’s zaten op een zanddoek en uiteindelijk, vlakbij de finishlijn, bleef de ex-Cleynhens-auto ‘kleven’ achter de EJ Automotive-bolide. De Laet verzekerde zich meteen van de 3de plaats bij de Belgen, achter Herremans en Vanspringel, en De Backer mocht als 3de nog mee op het Junior-podium. En, ja, in de Dutch Belgian Super Star stond er geen maat op Laurens de Wit, voor Belgen Herremans-Vanspringel.
Herremans ging uiteraard in het Ford Dealer Team voor winst voor werkgever AM Fordstore Feyaerts.
Na de eerste meeting neemt Kenny Herremans ook nog de leiding in het BK. Geholpen door drie snelle ronden – kwalificatie, race 1 & 2 -, goed voor 3 extra punten, telt de uittredende kampioen 38 punten, tegenover 37 voor Nathan Vanspringel!
Kenny Herremans (#3/AM FordStore Feyaerts):“Het was niet echt de meest boeiende race uit mijn leven! In de start schoot Laurens de Wit als een pijl uit een boog van mij weg en gezien de Dutch Belgian Super Star ondergeschikt is aan mijn Belgische belangen, heb ik mij neergelegd met de 2de plaats en het scoren van volle punten in het BK. De anderen zaten ver achter mij en het was aftellen tot aan de finishlijn. Na de ietwat moeilijke eerste race ben ik vooral tevreden dat ik nog eens FordStore Feyaerts en dus Tom Feyaerts mee op het podium mocht nemen.”
Nathan Vanspringel (#29/Vanspringel Automobiles: “In het eerste kwartier had ik het niet onder de markt met Milan De Laet en toen ik hem achter mij kon houden, heb ik nog een hele tijd gejaagd op Nikodem Wierzbicki. Van zodra ik voorbij de blauwe Fiesta geraakte, was de pret eigenlijk voorbij. Kenny (Herremans) zat immers veel te ver en in derde positie wist ik mij verzekerd van een mooie 3de plaats in de Dutch Belgian Super Star en uiteraard die 2de plek, achter Kenny, en 17 punten die ik kan inschrijven in de Junior-tussenstand.”
Uitslag Race 2: 1. L. De Wit, 15 ronden; 2. K. Herremans, op 2.633; 3. N. Vanspringel, op 22.741; 4. N. Wierzbicki, op 29.197; 5. M. De Laet, op 34.183; 6. T. De Backer, op 34.328; 7. J. Van de Wal, op 35.212; 8. J. Planckaert, op 43.981; 9. G. van de Craats, op 45.069; 10. S. Barewijk, op 48.883; 11. D. Geel, op 49.315; 12. J. Land, op 52.770; 13. T. Feyaerts, op 55287; 14. P. Huart, op 58.427; 15. B. Loenders, op 14 ronden; 16. L. Grinwis, op 2.235; 17. A. Olejniczak, op 7 ronden; 18. E. Kosterman, 1.33.544
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet