van der Horst

Openingsraces: Nathan Vanspringel en Kenny Herremans verdelen de eerste winst

Kenny Herremans - AM FordStore Feyaerts
Kenny Herremans - AM FordStore Feyaerts
Jongeling Nathan Vanspringel en Kenny Herremans zijn de winnaars geworden van de Openingsraces, de openingsmanche van de Ford Fiesta Sprint Cup, die betwist werd op Circuit Zandvoort. De uittredende kampioen uit Leuven verlaat de Nederlandse duinen als leider in de Belgisch-Nederlandse Ford-merkenrace.
Race 1: de eerste van Nathan Vanspringel 
 
Philippe Huart - Ford Peerlings
Philippe Huart - Ford Peerlings
De startprocedure van Race 1 verliep redelijk chaotisch – en meteen ingekort tot 25 minuten! -  met uiteindelijk een vliegende start achter de Safety Car. Philippe Huart profiteerde van zijn virtuele “pole position” om in de Gerlach-bocht op te rukken naar de 1ste plaats, achternagezeten door een sterke Nathan Vanspringel, terwijl Tomas De Backer (4de), Milan De Laet (6de) en Kenny Herremans (8ste) vanuit de achterhoede probeerden op te klimmen. Dat deed ook Laurens de Wit en samen met Nathan Vanspringel en vooral Tomas De Backer geraakte dit groepje in de schaduw van Huart, die even later de rol moest lossen en Nathan Vanspringel aan de leiding verscheen, voor De Backer, De Wit en dus Huart. 
 
Bij het aansnijden van de remzone voor de Hugenholtz was er een contact tussen Herremans en De Laet, waarbij de beschadigde auto van De Laet midden op de baan tot stilstand kwam. Na het later door de officiëlen aandachtig  bekijken en ontleden van de onboard beelden werden zowel De Laet als Herremans bedacht met 2 strafpunten op de vergunning. Logischerwijze neutraliseerde de Safety Car de wedstrijd en reed De Backer op dat moment aan de leiding, voor Vanspringel, De Wit, Huart, Herremans en een goede Planckaert. 
 
Podium race 1 Ford Fiesta Sprint Cup Belgium
Podium race 1 Ford Fiesta Sprint Cup Belgium
Na het takelen van de auto van De Laet verdween de safety car en… zagen we plots Vanspringel als leider, nipt achternagezeten door De Wit, Huart, Herremans en Nederlander Van de Wal. Waar zat De Backer? De #97 draaide het pitstraatje op, en diende met een overhitte motor op te geven. Niet veel later dook ook Planckaert, met een afgebroken wiel, de pitlane in. Aan de kop van het commando loste Vanspringel de rol. Nederlander Laurens de Wit ging als winnaar van de Dutch Belgian Super Star over de eindmeet, voor Vanspringel en Huart. De jonge Brusselaar won de Belgische strijd, voor Huart en Herremans. Hoewel niet aan de finishlijn, zagen zowel De Backer als De Laet zich gerangschikt en vervoegden aldus Nathan Vanspringel op het Junior-podium. Dankzij Nathan pakte Vanspringel Automobiles de bloemen in het Ford Dealer Team-kampioenschap. 
 
Nathan Vanspringel: “Wat een ontlading! Na een moeilijk jaar in 2020 was ik vastbesloten om met een propere lei te starten en na de goed  verlopen vrije trainingen en de kwalificaties was ik vol vertrouwen voor deze eerste race. Moet gezegd dat we samen met Vanspringel Motorsport zorgden voor een perfecte auto. Het was een mooie en faire strijd met Tomas De Backer. Spijtig dat hij kreeg af te rekenen met pech en we niet samen konden strijden tot op de eindmeet. In die laatste rond heb ik De Wit laten gaan voor de 1ste plaats algemeen, omdat ik geen onnodige risico’s wou nemen en verkoos het Belgische klassement te beveiligen. Ik pak de volle punten, won de Junior en Vanspringel zegevierde bij de Ford-dealers: het is mooi geweest en dat smaakt naar nog meer!” 
 
Uitslag Race 1: L. De Wit, 9 ronden; 2. N. Vanspringel, op 0.637; 3. P. Huart, op 1.216; 4. J. Van de Wal, op 2.164; 5. K. Herremans, op 2.510; 6. A. Olejniczak, op 3.440; 7. J. Land, op 4.447; 8. G. van de Craats, op 7.388; 9. B. Loenders, op 7.735; 10. S. Barewijk, op 8.277; 11. D. Geel, op 9.379; 12. E. Kosterman, 11.908; 13. N. Wierzbicki, op 25.539; 14. T. Feyaerts, op 10.081; 15. J. Planckaert, op 25.720; 16. T. De Backer, op 8 ronden; 17. M. De Laet, op 5 ronden; 18. L. Grinwis, op 9 ronden. Niet starter: W. Cleynhens. 
 
Race 2: Volle pot voor Kenny Herremans 
 
Nathan Van Springel & Tomas De Backer
Nathan Van Springel & Tomas De Backer
Verrassing op de startgrid op de Belgische rij met een lege plaats achter “pole”-man Herremans: daar had normalerwijze Tomas De Backer in de #97 Ford Peerlings moeten plaatsnemen! Wegens onherstelbare schade aan de motor, diende de Junior-kampioen verstek te geven voor Race 2. Maar teammaat Walter Cleynhens was zaterdagnacht ziek gevallen, verscheen niét aan de start van Race 1 en de #96 stond aldus nog steeds in de pitbox. De koersdirectie en de officiëlen toonden begrip en De Backer en Ford Peerlings kregen aldus de toestemming om het #97 te kleven op de auto van de onfortuinlijke Antwerpenaar! Doordat Tomas zich niét had gekwalificeerd met deze auto, diende hij wél achteraan de startgrid plaats te nemen. 
 
Na de rimpeloze start, Laurens de Wit als leider, voor Herremans, liet Huart zich in de Hugenholtz verrassen en kwam alzo terecht in het groepje met Junior Planckaert en later terug-van-weggeweest De Backer. Achter het trio De Wit-Herremans-Wierzbicki knokten Junioren Milan De Laet en Nathan Vanspringel voor de 4de plaats en uiteraard de leiding in de Junior. 
 
Milan De Laet - EJ Automotive
Milan De Laet - EJ Automotive
In de 3de ronde was Vanspringel erin geslaagd De Laet achter zich te laten en… Junior Planckaert, wegens té vroeg uit de startblokken drie seconden straf – al doende leert men -, verdedigde zich knap als kopman van een groepje met Van de Craats en Huart. Aan de spits wijzigde er niets meer: Laurens De Wit hield voldoende afstand van Herremans, terwijl Vanspringel de druk verhoogde op Wierzbicki, met de 3de plaats als inzet. Tomas De Backer was er ondertussen in geslaagd op te rukken naar de 6de plaats en 4de Belg, met voor hem Milan De Laet, wiens auto duidelijk niet het volle pond gaf. 
 
Nadat Vanspringel de 3de plek afpakte van de Pool en Junior Planckaert meer dan eervol in de Team Longin/FordStore Feyaerts voor de 8ste plaats voorbij Van de Craats geraakte, was er, einde race, nog heel wat animo tussen De Backer en De Laet, met de 2de plaats in de Junior als inzet. Even leek het erop dat Tomas de bovenhand kreeg op Milan, de twee auto’s zaten op een zanddoek en uiteindelijk, vlakbij de finishlijn, bleef de ex-Cleynhens-auto ‘kleven’ achter de EJ Automotive-bolide. De Laet verzekerde zich meteen van de 3de plaats bij de Belgen, achter Herremans en Vanspringel, en De Backer mocht als 3de nog mee op het Junior-podium. En, ja, in de Dutch Belgian Super Star stond er geen maat op Laurens de Wit, voor Belgen Herremans-Vanspringel. 
 
Herremans ging uiteraard in het Ford Dealer Team voor winst voor werkgever AM Fordstore Feyaerts.  
 
Na de eerste meeting neemt Kenny Herremans ook nog de leiding in het BK. Geholpen door drie snelle ronden – kwalificatie, race 1 & 2 -, goed voor 3 extra punten, telt de uittredende kampioen 38 punten, tegenover 37 voor Nathan Vanspringel! 
 
Kenny Herremans (#3/AM FordStore Feyaerts):“Het was niet echt de meest boeiende race uit mijn leven! In de start schoot Laurens de Wit als een pijl uit een boog van mij weg en gezien de Dutch Belgian Super Star ondergeschikt is aan mijn Belgische belangen, heb ik mij neergelegd met de 2de plaats en het scoren van volle punten in het BK. De anderen zaten ver achter mij en het was aftellen tot aan de finishlijn. Na de ietwat moeilijke eerste race ben ik vooral tevreden dat ik nog eens FordStore Feyaerts en dus Tom Feyaerts mee op het podium mocht nemen.” 
 
Nathan Vanspringel (#29/Vanspringel Automobiles: “In het eerste kwartier had ik het niet onder de markt met Milan De Laet en toen ik hem achter mij kon houden, heb ik nog een hele tijd gejaagd op Nikodem Wierzbicki. Van zodra ik voorbij de blauwe Fiesta geraakte, was de pret eigenlijk voorbij. Kenny (Herremans) zat immers veel te ver en in derde positie wist ik mij verzekerd van een mooie 3de plaats in de Dutch Belgian Super Star en uiteraard die 2de plek, achter Kenny, en 17 punten die ik kan inschrijven in de Junior-tussenstand.” 
 
Uitslag Race 2: 1. L. De Wit, 15 ronden; 2. K. Herremans, op 2.633; 3. N. Vanspringel, op 22.741; 4. N. Wierzbicki, op 29.197; 5. M. De Laet, op 34.183; 6. T. De Backer, op 34.328; 7. J. Van de Wal, op 35.212; 8. J. Planckaert, op 43.981; 9. G. van de Craats, op 45.069; 10. S. Barewijk, op 48.883; 11. D. Geel, op 49.315; 12. J. Land, op 52.770; 13. T. Feyaerts, op 55287; 14. P. Huart, op 58.427; 15. B. Loenders, op 14 ronden; 16. L. Grinwis, op 2.235; 17. A. Olejniczak, op 7 ronden; 18. E. Kosterman, 1.33.544 

Ford Fiesta Sprint Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 11 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Openingsraces.
  • MF Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons