van der Horst

Peter Hoevenaars en Belgium Racing behouden de punten van Zolder

Peter Hoevenaars - Porsche 991 Cup Belgium Racing
Peter Hoevenaars - Porsche 991 Cup Belgium Racing
Het heeft een tijdje op zich laten wachten, maar op zaterdag voor de race in Zandvoort werd de uitslag van de vorige race te Zolder inzake de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux definitief bekend gemaakt. Dit had een en ander te maken met het feit dat Peter Hoevenaars de tweede manche in hert voorprogramma van de 24H Zolder niet kon aanvangen en zodoende in theorie ook de punten verloor van de eerste manche
  • Prospeed Competition
Hoevenaars/Derdaele
Hoevenaars/Derdaele
Na het behalen van de pole, de overwinning en de snelste ronde tijdens de eerste race in het voorprogramma van de 24H Zolder, kreeg Peter Hoevenaars af te rekenen met een defecte aandrijfas tijdens de opwarmronde van de tweede manche van het weekend. De Belgium Racing rijder kwam de pitlane binnen terwijl de rest zich opmaakte voor de start.

Het was voor Hoevenaars en Belgium Racing dan ook een koude douche toen ze te horen kregen dat de Nederlandse piloot volgens het reglement zijn punten moest inleveren van de eerste race, terwijl hij ook in de tweede race niet kon scoren. Dit zou ook betekenen dat Van Splunteren een vrijgeleide kreeg richting de titel.

Steven Stichelbout - Hans Van de Ven
Steven Stichelbout - Hans Van de Ven
Series Manager Steven Stichelbout: “We hebben opzettelijk de tussenstand achter gehouden en het reglement zowel naar de letter als de geest bekeken. Hierbij hebben we ons ook laten begeleiden en de mening gevraagd aan de KNAF als federatie en aan een jurist. Normaliter moet een wagen twee wedstrijden rijden om de punten te pakken van het beste resultaat. Maar in het geval Hoevenaars werd ook rekening gehouden met overmacht en het feit dat de piloot koos voor de veiligheid. Hoevenaars had de eerste wedstrijd gewonnen vanop de pole en ook de snelste wedstrijdronde gereden".

Hoevenaars versus van Splunteren
Hoevenaars versus van Splunteren
"Hij bood de wagen aan op de startgrid van de tweede race. Tijdens de opwarmronde brak de aandrijfas en reed Hoevenaars richting pitlane. Het is natuurlijk voor interpretatie vatbaar. Hoevenaars heeft zich niet op de startgrid geparkeerd omdat hij quasi zeker was dat hij niet kon vertrekken en zodoende heeft hij een mogelijke crash ontweken. Ook voor interpretatie vatbaar is het feit wanneer een wedstrijd effectief van start gaat. Bij aanvang van de opwarmronde of het effectieve doven van de lichten. In ieder geval zijn we ervan overtuigd dat Hoevenaars recht heeft op zijn punten voor het geleverde resultaat en dat bij de tweede race gewoon brute pech en overmacht gold. Indien een piloot zou binnen blijven omdat hij zijn prestatie niet meer kan verbeteren is dit uiteraard wel een gans ander verhaal. En het is in die context dat het sportief reglement is opgemaakt”.

Het gezond verstand heeft hier dus gezegevierd. Hierdoor verliet Belgium Racing en Peter Hoevenaars Circuit Zolder met een voorsprong van drie punten op zijn naast rivaal Max van Splunteren.  

Foto's: Porsche GT3 Cup Challenge Benelux - Niels Vaeck - Ronald Janssen
 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op zondag 20 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons