van der Horst

Petit Le Mans: Rebellion wint laatste ALMS race – Falken verrassend in GT

Rebellion Racing - Lola-Toyota
Rebellion Racing - Lola-Toyota
Rebellion Racing heeft de laatste wedstrijd in de geschiedenis van de American Le Mans Series gewonnen. Het Europese LMP1 team zakte naar Road Atlanta af om de zege van vorige jaar te verdedigen en slaagde daar met gemak in, mede dankzij de zwakke concurrentie in de klasse die slechts 4 deelnemers telde. De Muscle Milk Pickett Racing HPD ARX-03c van Luhr/Graf/Dumas voerde in de eerste wedstrijdhelft nochtans het veld aan maar moest uiteindelijk de handdoek in de ring gooien met een oververhitte motor. Neel Jani, Nick Heidfeld en Nico Prost wonnen dus algemeen en in LMP1, de klasse die men voortaan alleen nog aan het werk kan zien in het WK Endurance.
Ook in LMP2 verschenen er maar vier wagens aan de start, vier HPD’s gelijk verdeeld tussen Level 5 Racing en Extreme Speed Motorsport (ESM). De Level 5 HPD van Tucker/Briscoe/Franchitti en het ESM exemplaar van Sharp/Lazzaro/Brabham waren de hele race in een vermakelijke strijd verwikkeld voor de leiding in LMP2, maar een uitgelopen pitstop in de slotfase van de ESM bolide in handen van David Brabham bezorgde het Level 5 team van Scott Tucker deze zege en tevens tweede plaats algemeen (+ 6 ronden).

Team Falken Tire - Porsche 911 GT3 RSR
Team Falken Tire - Porsche 911 GT3 RSR
GT werd ietwat verrassend gewonnen door de Falken Porsche van Nick Tandy, Wolf Henzler en Bryan Sellers, nota bene met een ouder (2010) exemplaar van de Porsche 911 GT3 RSR. Een goede strategie bracht de wagen terug naar voren nadat men vroeg in de wedstrijd al 2 ronden achterstand opliep. Uiteindelijk kon de Falken Porsche nog maar net de RLL BMW Z4 GTE van Müller/Edwards/Auberlen afhouden in een zeer spannende slotfase, het uiteindelijke verschil tussen beide wagens bedroeg amper 0.741 seconde aan de meet. De Risi Competizione Ferrari was ook sterk onderweg en verloor op het moment dat de wagen aan de leiding reed wat tijd na een contact met een tragere GTC Porsche, Beretta/Malucelli/Liddell werden nog derde. De Corvette C6.R van Jan Magnussen en Antonio Garcia, dit weekend bijgestaan door Jordan Taylor, had aan een zesde plaats genoeg voor de titel bij de rijders in de GT-klasse, twee weken geleden verzekerde Corvette zich ook al van de kroon bij de constructeurs.

BMW Team RLL - BMW Z4 GTE #55
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE #55
De BMW Z4 GTE van Maxime Martin klopte als vierde af, net naast het podium. “Onze race was goed genoeg om er op het einde bij te zijn en eigenlijk verdienden we wel een podium finish", aldus Martin. In het Viper kamp zat er niet meer in dan een vijfde en zevende plek in GT. De SRT Viper GTS-R van Marc Goossens, Dominik Farnbacher en Ryan Dalziel reed in de openingsfase lang aan de leiding, maar halfweg werd de #91 twee ronden teruggeslagen na een contact met een prototype. De Viper van Goossens werd zevende in GT.

GTC werd gewonnen door de polesittende Flying Lizard Porsche van Pumpelly/Canache/Snow. Jan Heylen werd na een duel met Andy Lally knap derde in de JDX Porsche, voor Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNiel die zich daarmee verzekeren van de titel in de klasse.

Foto's: BMW, Falken& Rebellion



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in American Le Mans Series op zondag 20 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Petit Le Mans.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons