van der Horst

Pirelli zwicht voor kritiek, nieuwe banden voor de GP van Canada

Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli werd bedolven onder kritiek, voornamelijk vanwege Red Bull Racing en Bernie Ecclestone, over de korte levensduur van de huidige banden. Bovendien kreeg de Italiaanse bandenfabrikant ook de opmerking te verwerken dat het hoge aantal pitstops het wedstrijdverloop onnodig ingewikkeld maakte en de race degradeerde tot een Russische roulette. Aanvankelijk wuifde Pirelli de kritiek weg met het argument dat dankzij hun nieuwe banden er terug strijd was in het F1 peloton en de races niet langer een processie waren. Uiteindelijk is de Italiaanse fabrikant toch gewicht voor de kritiek en belooft het voor de GP van Cananda om een nieuwe bandencompound te leveren.
Uiteindelijk geeft Pirelli nu toe dat haar huidige F1 banden te snel slijten en dat de bestaande rubber formulatie zal herzien worden voor de GP van Canada. Voor het eerste weekend van juni zal Pirelli banden ter beschikking stellen die de prestaties van de huidige generatie evenaart met de uithouding van de band van 2012 en hoopt daarmee alle problemen opgelost te krijgen.

Pirelli's P Zero F1 band
Pirelli's P Zero F1 band
Directeur van de sportafdeling bij Pirelli Paul Hembery verwoordt het als volgt: “De bedoeling is om de teams een nieuw gamma banden aan te bieden dat een mix zal zijn tussen de stabiliteit van de 2012 compounds met de prestaties van de huidige banden. Als bedrijf hebben wij altijd snel gereageerd als het nodig was om verbeteringen aan te brengen. Na een analyse van de vijf eerste races zijn wij tot de conclusie gekomen dat er een nieuwe evolutie van de banden nodig was, temeer daar het bij de GP van Spanje duidelijk was dat vier stops voor het wisselen van banden van het goede te veel was.  Het is nu duidelijk gebleken dat ons huidige F1-gamma te veel gericht was op prestaties gezien het huidige reglement. Onze banden worden met veel zorg gemaakt, maar de gebruikte simulaties hebben onvoldoende rekening gehouden met de verhoogde prestaties van de huidige wagens.”  Hembery legt ook een deel van het ontstaan van de problematiek bij het systeem van de huidige wintertests, waar er te weinig tijd is om te testen en er bovendien door de lage temperaturen gereden wordt in condities die niet te vergelijken zijn met die bij het rijden van een GP in zomerse omstandigheden.

Foto's: Georges De Coster



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons