Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Stevig nieuws kwam vandaag vanuit Weissach, want Porsche heeft aangekondigd dat het niet meer als fabrieksteam zal opereren in het FIA WEC. De keuze werd gemaakt door de raad van bestuur van de Duitse constructeur. De focus ligt nu volledig op het Formule E-programma, terwijl het IMSA-programma wel nog doorgaat. De kans bestaat dus dat het merk in 2026 niet aan de start zal verschijnen in de topklasse van Le Mans.
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Speculatie genoeg over welk na Lamborghini zou verdwijnen uit het wereldkampioenschap, maar Porsche stond niet bovenaan de lijst. Na een vergadering van de raad van bestuur van Porsche werd beslist om zich voorlopig terug te trekken uit het FIA WEC. De reden hiervoor zijn hun dalende verkoopcijfers voor EV-wagens en de importheffingen die president Trump eerder dit jaar heeft opgelegd in de Verenigde Staten. Porsche zelf legt daarom de focus op het Formule E-programma, waar het afgelopen zomer nog de constructeurstitel heeft gewonnen. Ook blijft het nog steeds actief in IMSA en zal het alle klantenteams blijven ondersteunen.
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
De terugtrekking kan serieuze gevolgen hebben voor een deelname aan Le Mans. Indien er volgend jaar geen enkele Porsche 963 aan de start verschijnt in het FIA WEC, mag het merk ook niet deelnemen aan de Franse klassieker. Daarenboven bestaat ook de kans dat het GT3-programma, gerund door Manthey, in gevaar komt binnen het kampioenschap. Bovendien geldt de regel in het kampioenschap dat er minstens twee wagens van een merk ingeschreven moeten zijn. Die hoeven niet noodzakelijk gelinkt te zijn aan een fabrieksteam: klantenteams komen hiervoor ook in aanmerking. Op dit moment kan Porsche Penske Motorsport dit weekend nog een ticket voor Le Mans verzekeren door het IMSA-kampioenschap te winnen, en kan het zelfs nog de titel binnenhalen in het FIA WEC in Bahrein volgende maand. Maar zolang bovenstaande voorwaarden niet vervuld zijn, zal er geen enkele Porsche aanwezig zijn in de topklasse van de 24 Heures du Mans.
Matt Campbell, Laurens Vanthoor en Kevin Estre
In een apart gesprek met Thomas Laudenbach, hoofd van Porsche Motorsport, kreeg Sportscar365 te horen dat het hierdoor ook rijders zou kunnen verliezen aan concurrenten. Zo wordt Mathieu Jaminet gelinkt aan Genesis, zou Matt Campbell al contact hebben gehad met McLaren en is Felipe Nasr in gesprek gegaan met Ford. Natuurlijk rijst ook de vraag wat de plannen zijn voor Laurens Vanthoor en de overige rijders. Laudenbach liet weten dat Porsche dat zeker verder zal opvolgen, maar ook dat de bezettingen voor 2026 bekendgemaakt zullen worden tijdens de jaarlijkse Night of Champions. Wel liet hij de deur op een kier voor een eventuele terugkeer naar het FIA WEC. De vraag is alleen wanneer.