van der Horst

Proficiat aan de winnaars van de etmaalraces!

24H Zolder: De podia van de editie 2014
Traditioneel is de eindejaarsperiode een tijd van prijsuitreikingen en terugblikken. Zo ook bij Autosport.be, waar we even over de schouder kijken en reflecteren op de resultaten in de verschillende kampioenschappen die tijdens het seizoen 2014 aan bod kwamen op onze website. In het vijfde deel van deze reeks schenken we aandacht aan de winnaars van de verschillende etmaalraces op onze planeet, wedstrijden die vaak een ultieme test vormen voor zowel mens als machine.
  • Dreamdrive

24 Hours of Dubai

Start 24H Dubai 2014
Start 24H Dubai 2014
De 24 uren van Dubai was traditioneel de eerste etmaalrace van het seizoen. Na twee zeges voor Mercedes in de vorige twee edities ging de zege ditmaal naar Porsche. Het relatief bescheiden Stadler Motorsport bracht hun 997 GT3-R verrassend als eerste over de streep met naast de Duitser Christian Engelhart vier Zwitsers: Adrian Amstutz, Mark Ineichen, Rolf Ineichen en Marcel Matter. Het Zwitserse team ging de Mercedes van Münnich Motorsport vooraf dat elektrische problemen kende. Het is de grootste overwinning van het bijna veertig jaar oude team. 

24 Hours of Daytona

Action Express Racing Corvette DP
Action Express Racing Corvette DP
Voor de 24 uren van Daytona was deze 52ste editie een mijlpaal. Na veertien jaar lang deel uitgemaakt te hebben van de Rolex Grand-Am Sports Car Series maakte het dit seizoen deel uit van de gloednieuwe Tudor United Sports Car Championship, een fusie tussen de voormalige Grand-Am en de American Le Mans Series. De zege in de hoogste klasse, DP, ging naar de Corvette DP van Action Express Racing, met João Barbosa, Christian Fittipaldi en Sébastien Bourdais. In een uitzonderlijk spannende wedstrijd eindigde Wayne Taylor Racing (ook Corvette) en de zusterwagen van Action Express in dezelfde ronde. Zonder grote verrassing won in de PC-klasse Core Autosport, het team dat deze klasse al enkele jaren domineert. In de Oreca FLM09-Chevrolet waren Colin Braun, Jon Bennett, James Gue en Mark Wilkins te sterk in PC, een klasse die overigens werd ontsiert door stevige crashes. In GTLM begon Porsche North America uitstekend aan het seizoen met een krappe zege tegen BMW Team RLL. Nick Tandy, Richard Lietz en Patrick Pilet kwamen ook hier met de Porsche 991 RSR in dezelfde ronde over de streep als de BMW Z4 GTLM. In de GTD-klasse duurde de strijd langer dan 24 uur. Ook hier was het  ongemeen spannend met vier wagens in dezelfde ronde. De Ferrari 458 Italia GT3 van Level 5 Motorsports kwam als eerste over de streep maar werd gediskwalificeerd omdat het de Audi R8 LMS van Flying Lizard Motorsports, dat als tweede de finishvlag zag, van de baan zou hebben gereden. Deze beslissing werd achteraf echter herzien en de zege ging toch naar de Ferrari met Scott Tucker, Bill Sweedler, Townsend Bell, Jeff Segal en Allessandro Pier Guidi. 

24 Hours of the Nürburgring

Phoenix Racing Audi #4
Phoenix Racing Audi #4
In de jaarlijkse etmaalrace in de Groene Hel ging de zege naar de winnaar van 2012: Phoenix Racing. In een Audi R8 LMS Ultra met achter het stuur Christopher Haase, Christian Mamerow, René Rast en Markus Winkelhock ging de Duitse ploeg de Mercedes van Black Falcon vooraf, de winnaar van 2013 dat in dezelfde ronde eindigde. Haase en Winkelhock maakten al eerder uit van het team toen ze in 2012 wonnen, voor Rast en Mamerow is het hun eerste zege in Nürburg. Met 24 uur lang droog weer werd overigens met 159 ronden het record gebroken. 

24 Heures du Mans

72ac78d92c5d01016e5fabe2a6def58eca203608.jpg
In de allergrootste wedstrijd tweemaal rond de klonk pakte Audi zijn vijfde overwinning op rij met dank aan André Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Tréluyer in hun R18 e-tron quattro. Hoewel het merk in de overige 6 uurs-wedstrijden van het WEC duidelijk langzamer was dan Toyota of Porsche, de concurrentie in de LMP1H-klasse, was de betrouwbaarheid van Audi op deze klassieker zoals vanouds niet te kloppen. Het merk uit Ingolstadt heeft zo op de historische tabellen nog maar drie overwinningen minder dan het record van Porsche. In de LMP1L-klasse kwam er slechts één wagen aan de finish: de Rebellion R-One-Toyota van Rebellion Racing bestuurd door Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche. In de LMP2-klasse ging de zege verrassend naar Jota Sport dat aan de start kwam met een oude Zytek Z11SN-Nissan met achter het stuur Simon Dolan, Harry Tincknell en Oliver Turvey. Jota kreeg het niet cadeau in een wedstrijd met zes verschillende leiders en een strijd tot het laatste uur van de wedstrijd. Opvallend was dat de LMP2's uit het WEC volledig werden gedomineerd door die uit de ELMS. In de GTE Pro-klasse ging het Italiaanse AF Corse met de zege lopen. Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella en Toni Vilander brachten de Ferrari 458 Italia GT2 met een ronde voorsprong op de Chevrolet uit het TUSC-kampioenschap over de streep. Cadeau kregen ze het echter niet na een felle strijd met vooral Aston Martin. De Britten wonnen, vanzelfsprekend bijna, de GTE Am-klasse. De Aston Martin V8 Vantage GTE kwam met twee ronden voorsprong op de Porsche van Proton binnen. Wat de zege extra mooi maakte was dat ze behaald werd door de volledig Deense rijdersbezetting met David Heinemeier-Hansson, Kristian Poulsen en Nicki Thiim. In diezelfde 'Deense Aston Martin' verloor Allan Simonsen in de vorige editie het leven. 

24 Hours of Spa

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
De Total 24 Hours of Spa maakt nu al enkele jaren deel uit van de Blancpain Endurance Series. Voor de derde keer in de laatste vier jaar ging de zege naar een Audi R8 LMS. Belgian Audi Club Team WRT pakte de zege in de Pro-klasse met onze landgenoot Laurens Vanthoor en de Duitsers René Rast en Markus Winkelhock. Na een hele dag racen zou de overwinning neer komen op de seconden verloren of gewonnen tijdens de laatste pitstop. Na een uitermate spannende strijd tot het laatste uur tegen de landgenoten van BMW Sports Trophy Team Marc VDS  zagen ze bij WRT als eerste de zwart/wit geblokte vlag. De editie 2014 zou overigens de geschiedenisboeken in gaan als een wedstrijd met toch uitzonderlijk veel ongevallen waarvan sommige bijzonder zwaar waren. Marcus Mahy belande zelfs in het ziekenhuis. Zowel in Pro-Am als in de Gentlemen Trophy ging de zege naar AF Corse met een Ferrari 458 Italia GT3. De bestuurders van de bolide waren enerzijds Niek Hommerson, Louis Machiels, Andrea Bertolini en Marco Cioco en anderzijds Peter Mann, Francisco Guedes, Cédric Mézard en Alexander Talkanitsa.

24 Hours of Zolder

Belgium Racing
Belgium Racing
Geen GT3-wagens ditmaal in de 24 Hours of Zolder, maar wel een duidelijke heropstanding voor de dubbele race rond de klok met 49 wagens op de startgrid. Ondanks de zware oppositie van het kwartet Kumpen-Longin-Bellarosa-Belien die met hun Wolf GB08 vertrokken vanop de pole was het toch opnieuw de Belgium Racing-Porsche die met Derdaele-Heyer-Thiers-Hoevenaars voor de tweede opeenvolgende maal zijn thuiszege binnenhaalde met 19 ronden bonus op de polesitters. Belgium Racing bewees net als vorig seizoen dat het team draait als een Zwitsers uurwerk en vervolledigde het podium met de tweede Porsche, voor het debuterende Vandereyt Racing. In Toerisme leek geen maat te staan op de BWM M3 van EMG met de familie Van Rompuy, Qvick en Bruynoghe, maar hier sloeg de pech toe en EMG werd nipt verslagen door de BMW 120d van Recy Racing met De Vocht, Van Loo, Meulders en Piessens.  

24H 2CV

#58 Heroes Motorsport - Wim Heroes, Kobe Heroes, Christoff Corten
#58 Heroes Motorsport - Wim Heroes, Kobe Heroes, Christoff Corten
Dé etmaalrace bij uitstek voor gentlemen-drivers en amateurs is ieder jaar weer de 24 Heures 2CV in Spa. De afgelopen editie diende 's nachts meer dan acht uur onderbroken te worden door de hevige mist boven de omloop in de Ardennen. Uiteindelijk zegevierde op zondag het viertal Renaud/Malcose/Orel/Gaban in de #44 Toiture Honin, voor teambaas Michel Honin en ex-wereldkampioen rally Groep N, Pascal Gaban, was het al de derde algemene zege.

24 Hours of Barcelona

Startgrid 24H Barcelona
Startgrid 24H Barcelona
De 24 uren van Barcelona werden gedomineerd door één team: Scuderia Praha. Het Tsjechische team pakte de pole, de snelste ronde én de zege in het algemeen klassement. De Ferrari 458 Italia GT3 werd bestuurd door de Tsjechen Jiri Pisarik en Jaromir Jirik, de bekende Nederlander Peter Kox en de Italiaan Matteo Malucelli. Voor Malucelli was het de eerste wedstrijd na zijn immens ongeval in de 24 uur van Daytona, van een terugkeer gesproken. Voor het team was het ook een mooie revange na de gemiste kans in de 12 uur van Zandvoort. 

25 Hours VW Fun Cup

Allure Team 2
Allure Team 2
Een van de langst durende wedstrijden op een circuit ter wereld werd dit jaar gewonnen door Allure Team. Van de 88 kevers die aan de start kwamen, waren ze het snelste, al was hun voorsprong op SPI na 25 uren racen amper 1,2 seconden. Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Kevin Caprasse moesten bang afwachten tot de finish, maar uiteindelijk bracht Guillaume Mondron hun Volkswagen als eerste over de streep. Het was overigens een erg spannende wedstrijd met veertien verschillende leiders en maar liefst 64 wisselingen aan kop. Onze bekende landgenoot Frédéric Vervisch dook overigens als enige onder de drie minuten in de kwalificatie, maar in de race kende McDonalds Racing pech en werd pas als 31ste afgevlagd.

Autosport.be Jaaroverzicht 2014 - Proficiat aan de kampioenen

Foto's: Arne Simons, Marnik Mouchaers, Georges De Coster, IMSA, Creventic, Belgium Racing & Kronos Events



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 29 december 2014.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons