van der Horst

Proficiat aan de sprint-kampioenen!

Start kwalificatierace Blancpain Sprint Series Zolder
Start kwalificatierace Blancpain Sprint Series Zolder
Traditioneel is de eindejaarsperiode een tijd van prijsuitreikingen en terugblikken. Zo ook bij Autosport.be, waar we even over de schouder kijken en reflecteren op de resultaten in de verschillende kampioenschappen die tijdens het seizoen 2014 aan bod kwamen op onze website. In het vierde deel van deze reeks schenken we aandacht aan de kampioenen uit verschillende sprintkampioenschappen in de autosport.

Blancpain Sprint Series

Blancpain Sprint Series in Brands Hatch
Blancpain Sprint Series in Brands Hatch
Maxi Buhk en Maxi Götz konden hun successen uit 2013 slechts gedeeltelijk herhalen; in de Blancpain Endurance Series moesten ze de duimen leggen voor Laurens Vanthoor, maar Götz toonde zich wel duidelijk de beste in de Sprint Series. Teamgenoot Buhk kon het feestje dit keer echter niet meevieren, hij strandde op een tweede plaats nadat hij op de Slovakia Ring aan de kant moest blijven nadat zijn licentie werd ingetrokken naar aanleiding van een incident tijdens een ADAC GT Masters wedstrijd. Het jonge duo schreef drie van de zeven hoofdraces op hun naam, maar dat bleek niet genoeg om de teamtitel te schenken aan HTP Motorsport. Die eer viel te beurt aan WRT, onder meer dankzij uitstekende prestaties van onze landgenoten Laurens Vanthoor en Enzo Ide.

Porsche Supercup

Earl Bamber - Fach Auto tech
Earl Bamber - Fach Auto tech
De Nieuw-Zeelander Earl Bamber won verrassend de titel in zijn eerste volledige seizoen. In 2013 reed hij al twee keer mee als gastrijder maar 2014 was zijn eerste jaar dat hij punten kon pakken. De titelstrijd leek aanvankelijk te gaan uitdraaien tussen de Pool Kuba Giermaziak en de Oostenrijker Philipp Eng. Ook Eng was toe aan zijn eerste volledige seizoen terwijl Giermaziak voor de vijfde keer reeds een gooi naar de titel deed. Na twee podia moest Eng de rol van uitdager echter laten gaan aan Bamber. Hoewel Giermaziak meer overwinningen behaalde dan Bamber (3-2) was de nieuweling regelmatiger met zeven podia tegenover vier voor de Pool. Vooral in de laatste vier wedstrijden van het seizoen maakte Bamber het verschil. Vanzelfsprekend pakte hij ook de titel bij de debutanten. Bij de teams ging de titel wel naar het team van Giermaziak: het Oostenrijkse Verva Lechner Racing Team. Bambers beloning is een fabriekscontract bij Porsche en hij zal in 2015 uitkomen in de GTLM-klasse van de Tudor United SportsCar Championship waar hij dit jaar al meereed tijdens Petit Le Mans.

DTM

Marco Wittmann was de te kloppen man in de DTM anno 2014
Marco Wittmann was de te kloppen man in de DTM anno 2014
Marco Wittmann werd dit jaar verrassend de te kloppen man in de DTM. De jonge Duitser, nog maar toe aan zijn tweede seizoen in de populaire toerwagenklasse, won in zijn nieuwe BMW M4 meteen de traditionele seizoensopener in Hockenheim en haalde liefst vier zeges binnen in de eerste zeven wedstrijden. Mede dankzij de zege van zijn teamgenoot Maxime Martin in Rusland haalde BMW Team RMG de teamstitel binnen, Audi was dan weer de primus bij de constructeurs. Onze landgenoot werd bovendien rookie of the year.

GT4

Ricardo van der Ende/Bernhard van Oranje - BMW M3
Ricardo van der Ende/Bernhard van Oranje - BMW M3
In 2014 nam de GT4 European Series in de plaats in van de GT4 European Cup en voor het eerste seizoen onder de hoede van de Nederlander Max Braams kon men spreken van een redelijk succes. Gemiddeld een twintigtal wagens, voornamelijk bemand door Nederlanders en Italianen, namen deel aan de zes manches van ieder twee races. De titel ging naar Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje, die een BMW M3 GT4 van het Racing Team Holland by Ekris Motorsport bestuurden. Jörg Viebahn, die in zijn eentje een Porsche GT4 bemande haalde zilver voor Marcel Nooren/Jan Joris Verheul (Las Moras Racing Team Chevrolet Camaro GT4). In de GT Am klasse ging de beker naar den Fransman André Grammatico (BMW M4).

Nascar Whelen Euro Series

PK Carsport - Kampioen 2014
PK Carsport - Kampioen 2014
Een totaal succes voor PK Carsport; meer is er niet nodig om het eerste volledige seizoen NWES met officiële steun van Nascar te omschrijven. Voor aanvang van het seizoen 2014 was PK Carsport, ondanks ruime internationale ervaring, een nobele onbekende in het Nascar-wereldje. De Limburgers begonnen als underdog aan het seizoen, maar brachten meer dan alleen de titel bij de teams mee naar België in hun debutjaar. Maxime Dumarey maakte een comeback en kroonde zich meteen kampioen Elite 2, ondanks een bij wijlen moeilijk seizoen. Anthony Kumpen hield de strijd om de titel tot de laatste wedstrijd spannend, begon met een achterstand aan de finale race, maar onttroonde uiteindelijk met één punt bonus Anders Villarino na twee opeenvolgende titels en mocht zich zo als eerste Belg ooit officieel Nascar-kampioen noemen. In 2015 beoogt PK Carsport een campagne met drie wagens.

ADAC GT Masters

van der Linde/Rast - Prosperia C Abt Racing Audi R8 LMS Ultra
van der Linde/Rast - Prosperia C Abt Racing Audi R8 LMS Ultra
De ADAC GT Masters bleven spannend tot de laatste wedstrijd. Prosperia C. Abt Racing rijders René Rast en Kelvin van der Linde haalden het uiteindelijk van de Nederlander Jaap van Lagen, die in de eindstand strandde op 26 punten van de kampioenen. Daniel Kielwitz, verleden jaar nog kampioen, pakte dit jaar slecht brons niettegenstaande hij de meeste zeges binnenhaalde, zes in het totaal tegenover drie voor Rast en van der Linde. Dominik Baumann en Claudia Hürtgen werden met hun Pixum Team Schubert BMW Z4 vierde in de eindstand. Herbert Handlos (Tonino Team Herberth) finishte op kop in de Gentlemen Drivers Cup. Bij de teams ging de titel naar het  Prosperia C. Abt Racing Audi team voor Callaway Competition Corvette en Pixum Team Schubert BMW.

British GT

Alexander Sims/Marco Attard - Ecurie Ecosse BMW Z4
Alexander Sims/Marco Attard - Ecurie Ecosse BMW Z4
Het British GT was dit jaar het nationale GT kampioenschap dat de meeste deelnemers aantrok, geregeld stonden er meer dan 30 wagens aan de start. Het Britse kampioenschap mengt nog steeds GT3 en GT4 wagens. Opvallend was het grote aantal teams dat vertrouwde op de Aston Martin Vantage GT3, maar op het einde van het seizoen ging de titel naar BMW-rijder Marco Attard (Ecurie Ecosse). Aston Martin behaalde wel de titel bij de teams dankzij het Oman Racing Team dat zijn rijders Michael Caine en Ahmad Al Harthy tweede zag worden bij de rijdersklassering. Het in de etalage staande Trackspeed Porsche kaapte zilver weg bij teams, voor de Ecurie Ecosse. De titel bij de GT4’s was voor Jake Giddings en Ross Wylie die het stuur van een Aston Martin Vantage GT4 van het Beechdean AMR team. Onze landgenoot Wolfgang Reip maakte enkele opgemerkte verschijningen aan het stuur van een RJN Nissan GT-R die hij deelde met wielerlegende Chris Hoy.

GT Tour

Narac/Armindo - IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 R
Narac/Armindo - IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 R
Het GT tour kende een moeilijk seizoen, ook in Frankrijk had men af te rekenen met een tanend deelnemersveld en bovendien was het lang onduidelijk wie nu aan de leiding stond van het kampioenschap ten gevolge van verscheidene diskwalificaties waarop dan weer in beroep werd gegaan waardoor het soms lang duurde voor een race-uitslag definitief was. Om het aantal deelnemers op te krikken werd er voor de laatste race zelfs een nieuwe open klasse ingevoerd waarin wagens die niet voldoen aan het GT3 reglement kunnen ondergebracht worden. Uiteindelijk ging de algemene titel naar Porsche rijders Raymond Narac en Nicolas Armindo en dat terwijl drie vierde van het veld bestond uit Audi’s en Ferrari’s. De vicetitel was voor Henry Hassid en Mike Parisy (Sébastien Loeb Racing Audi R8 LMS ultra). Het Belgian Audi Club Team WRT nam deel aan de manche op Spa ter voorbereiding van de 24 uren en scoorde met Enzo Ide en André Lotterer een zege in de tweede race.

Autosport.be Jaaroverzicht 2014 - Proficiat aan de kampioenen


Foto's: Marnik Mouchaers, Arne Simons, Niels Vaeck, Porsche Supercup, ADAC GT Masters, British GT Championship & GT Tour



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 28 december 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons