Proficiat aan de endurance-kampioenen!
Blancpain Endurance Series
Voor een vierde maal op rij en een tweede keer in vier seizoenen tijd gingen de titels bij respectievelijk de rijders en de teams naar een Belgische deelnemer. Na zijn kroon in de voorloper van de Blancpain Sprint Series, de FIA GT Series, was het in 2014 raak voor Laurens Vanthoor in de Blancpain Endurance Series, voornamelijk dankzij een zege in de 24 Hours of Spa en bij de seizoensfinale op de Nürburgring. Zijn team, Belgian Audi Club Team WRT haalde voor de derde keer sinds de conceptie van het succesvolle kampioenschap de grootste beker naar België en bevestigt daarmee nogmaals de status aan de top van de GT-racerij. Bentley maakte een opmerkelijke entree in het kampioenschap, Andy Meyrick, Guy Smith en Steven Kane finishten tweede in de eindstand na zeges in Silverstone en Paul Ricard.Stefano Gai en Andrea Rizzoli waren primus in Pro-Am, ondanks dat de Italianen geen enkele race wonnen, en Scuderia Villorba Corse pakte eveneens de teamtitel in de klasse. AF Corse Ferraristi Peter Mann en Francisco Guedes waren de winnaars in de Gentlemen categorie, waarbij ook de klasse-titel naar AF Corse ging met één punt bonus op dichtste achtervolger GT Corse by Rinaldi.
European Le Mans Series
Het tiende ELMS-seizoen kende een verschillende winnaar in elke race, maar uiteindelijk behaalde Signatech Alpine de titel, voor de tweede maal op rij overigens. In GTE verspeelde AF Corse in het laatste treffen de titel aan SMP Racing, ondanks dat de Italianen met een voorsprong van 21 punten de finale aanvatten en uiteindelijk drie zeges boekten ten opzichte van twee voor SMP. Het Russische succesverhaal zou overigens niet stoppen, want ook in GTC kwam de Russische formatie als winnaar uit de brand nadat Olivier Beretta, Devi Markozov en Anton Ladygin elke race op het podium eindigden. De zege in die klasse tijdens de laatste race van het seizoen was overigens voor het Belgische Marc VDS Racing dat eenmalig zijn BMW Z4 GT3 inzette en volgend jaar met de GTE-variant terugkeert.TUDOR United Sportscar Championship
De eerste editie van het TUSC, een samensmelting tussen Grand-Am en ALMS, was een kolfje naar de hand van de Daytona Prototypes die op het merendeel van de circuits de betere waren van de LMP2's. De titel ging uiteindelijk naar João Barbosa en Christian Fittipaldi, met Corvette-merkgenoten die de volledige top 3 veroverden. SRT zette onverwacht het Viper-programma stop, ondanks een GTLM-titel voor Kumo Wittmer en een tweede plaats voor Jonathan Bomarito. Marc Goossens eindigde vierde bij de GT's na onder meer vijf podia. Helaas ontbrak een zege in het hoofdstuk 2014 van het palmares van de snelle Gelenaar. Dane Cameron schonk Ferrari tenslotte de zege in de GTD-klasse, terwijl de Finse Belg Markus Palttala zijn team Turner Motorsport aan de kroon bij de teams hielp in de ex-Marc VDS BMW.International GT Open
Het GT Open kende een moeilijk seizoen met tanende startvelden maar toch bleef het spannend met een titel die pas in de laatste race beslecht werd. Het duo Roman Mavlanov/Daniel Zampieri haalden het met hun SMP Racing Ferrari 458 nipt van de V8 Racing Corvette van Nicky Pastorelli en Miguel Ramos. Het Corvette duo won nochtans vijf races tegenover drie voor hun tegenstanders. Het Brons was voor Andrea Montermini/Niccolò Schirò (Scuderiq Villorba Corse). Naast de algemene titel wonnen Mavlanov en Zampieri ook de Super GT divisie, in de GTS klasse was het goud voor AF Corse rijder Giorgio Roda. Maxime Soulet startte het seizoen op de Corvette van Selleslagh Racing Team waarmee hij twee zeges behaalde maar moest halverwege het seizoen plaats ruimen voor Archie Hamilton. Soulet stapte over op een Corvette van V8 Racing, scoorde nog twee podia plaatsen en pakte de vierde plaats in de eindstand. Dylan Derdaele vatte het seizoen aan op een Corvette GT3 van het V8 Racing team maar hield het na drie manches voor bekeken.VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring
VLN is bij uitstek een van de populairste endurance-kampioenschappen ter wereld en dat was ook dit seizoen duidelijk te merken. Door een puntensysteem dat grondig verschilt van de meeste andere series, gaat de titel doorgaans niet naar de absoluut snelste wagen, maar weegt de sterkte binnen de klasse harder door. Zo ook dit jaar, waarbij de kroon ultiem naar Rolf Derscheid en Michael Flehmer ging, twee privé-rijders die met hun BMW 325i na enkele jaren dus eindelijk de hoofdprijs schoten. De weersomstandigheden speelden ook dit seizoen een grote rol in de VLN, met verschillende rode vlaggen en zelfs een afgelasting vanwege de mist. Niettemin is de lokroep van the Green Hell voor menig rijder onweerstaanbaar waardoor een eivol startveld keer op keer gegarandeerd was.Autosport.be Jaaroverzicht 2014 - Proficiat aan de kampioenen
Foto's: Georges De Coster, Vincent Wouters, Racing International Photography, ELMS, GT Open & IMSATweet