Proficiat aan de kampioenen uit de Lage Landen!
Belgian Racing Car Championship
De derde jaargang van het BRCC werd gekend met een strijd tot in de laatste meeting. Onderverdeeld in drie aparte kampioenschappen, bleef BRCC vertrouwen op de GT3-formule, een filosofie die vanaf volgend jaar na bijna een decennium verdwijnt in het BK. De kroon in Pro, de klasse met de intrinsiek snelste wagens, ging naar Tim Verbergt en Bert Redant, terwijl Belgium Racing-youngsters Bart Van Haeren en Peter Hoevenaars niet alleen primus waren in Cup, maar zich ook Junior-kampioen mogen noemen. De hoofdprijs in Trophy bleek al voor de seizoensfinale Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux toe te komen en Louis-Philippe Soenen viel in de prijzen met de Gentlemen Trophy en de bijbehorende test in de JRM Nissan GT-R Nismo GT3 nadat hij de titel in de Cup-klasse met een half puntje aan zich zag voorbijgaan.Supercar Challenge
Team RaceArt was het eerste team dat een Viper GT3-R inzette in Europa en het werd beloond met de titel in de hoogste klasse, de Super GT Divisie; rijders Robert de Graaff, Roger Grouwels en Arjan van der Zwaan kaapten de titel bij de rijders weg, voor Henry Zumbrik. Een Belgische triomf was er in de GT Divisie waar Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere (Curbstone FMA Racing Ferrari) met de lauweren gingen lopen, Thierry Verstraeten (FMA Racing Ferrari) eindigde samen met Pieter Dubois op de vierde plaats. Steve Van Bellingen en Ward Sluys (JR Motorsport BMW) waren onze beste vertegenwoordigers in de GTB Divisie, zij werden vierde in de eindstand. In de door Cor Euser gewonnen Supersport Divisie eindigden Eric Qvick en Philippe Bonneel (EMG Motorsport BMW) op een twaalfde stek, twee plaatsen verder volgt Werner van Herck en vijf plaatsen verder Luc de Cock.Clio Cup Benelux
Met de Clio Cup Benelux keerde na een lange afwezigheid de meest populaire merkencup terug op onze circuits en met meer dan 20 deelnemers per race kan men spreken van een geslaagd seizoen. De ervaren Sebastian Bleekemolen behaalde in eerste instantie de titel, zijn vierde al bij de Clio’s, voor zijn landgenoten Niels Langeveld en Melvin De Groot. Het klassement stond echter onder voorbehoud; na de laatste race werden enkele rijders uit de uitslag geschrapt voor het gebruik van niet reglementaire benzine waarna volgend op een hoorzitting van de Nederlandse bond KNAF de titel alsnog naar Langeveld ging. Tegen de beslissing kan evenwel nog beroep aangetekend worden. Regis Gosselin, winnaar van de Clio Cup Young Talent, was de beste Belg op vijfde plaats net voor Loris Hezemans die met een Belgische licentie reed. Verder werd ons land vertegenwoordigd door Stephane Polderman, vijftiende in de eindstand en in de laatste manche ook door Koen Wauters. Marcel Dekker behaalde de titel van beste Junior voor Hezemans en Gosselin.Belgian Gentlemen Drivers Club
De BGDC kon dit seizoen wederom rekenen op een volle startgrid en een gevarieerde kalender. Stienes Longin (zoon van Bert) en Thomas Piessens maakten na een slecht openingsweekend een stevige remonte en haalden in hun BMW de titel binnen na vier zeges op zeven wedstrijden. De puntentelling zorgde er wel voor dat de strijd tot op het einde, tijdens de Race Promotion Night in Zolder, spannend bleef. Het is meteen de eerste titel op circuit voor het jonge duo.Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Suspens tot aan de meet, zo kunnen we de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux jaargang 2014 omschrijven. Onze Noorderbuur Xavier Maassen ging in extremis aan de haal met de titel, nadat Jeffrey Van Hooydonk te kampen kreeg met technische problemen aan boord van zijn Petronas DVB Racing Porsche en Xavier Maassen vervolgens zijn titel met een podium kon vieren. Er was evenwel ook een Belgisch succes te noteren, want Rik Renmans scoorde in zijn Speedlover Porsche de kroon in de Challenge-klasse.BK Rally
Freddy Loix werd in zijn Skoda Fabia S2000 kampioen voor Cédric Cherain en de Nederlander Hermen Kobus en dat niettegenstaande de snelste man van het seizoen toch Kris Princen was in zijn Subaru Impreza WRC. Princen won vijf van de acht meetings en tekende niet aanwezig voor de ERC manche in Ieper omdat daar geen WRC wagens zijn toegelaten en Princen om bugettaire reden geen S2000 of R5 huurde. Door het reglement pakte Princen met zijn WRC alleen de punten van het algemeen klassement per rally en niet in zijn Klasse. Zodoende spitste de strijd zich toe op de rijders binnen S2000 en R5 en daarin was Loix zonder meer de snelste en werd een waardige kampioen. Princen werd alsnog vierde in de eindstand, maar Subaru pakte wel de merkentitel. Naast Loix waren de overige titels in de klassen voor Princen, Fumal, Dilley, Molle en Hermann.De titel in RACB Rally Creterium was voor Braeckevelt voor Boulat en Verstraete; bij de Historics was Deveux dan weer de beste voor Vandenberghe en Janssens.
BK Rallycross
In tegenstelling tot vorig sezioen, mocht de laatste wedstrijd in Maasmechelen niet in rekening worden gebracht als schrapresultaat, waardoor het iets spannender werd in het geteisterde Belgische deelnemersveld. Bij de SuperCars pakte Ron Snoeck in zijn Seat de titel voor Coox en Teurlings. Nick Snoeys was bij de TourinCars de betere van ouderdomsdeken Jos Sterkens en Patrick Mertens. De Super1600 had dan weer een beter gevuld startveld. Met twee zeges en vijf podiumplaatsen was Davy Van den Branden in zijn Citroën C2 veruit de snelste voor uittredend kampioen Dennis Remans en Dave Van Beers. De Supernationals spanden de kroon met een schitterend deelnemersveld en hierin pakte bij de +2000cc Volvo rijder Luc Maris nipt de titel voor merkgenoot Bex en de Ford Escort van Volders. Stessens pakte in zijn Vauxhall Nova dan weer de titel in -2000cc voor Vandenbergh en Vanhove.Belgian Historic Cup
Twee Klassen in de Belgian Historic Cup met de titel in klasse 1 of FIA gehomologeerde wagens voor Gentenaar Guy François in zijn Lotus Elan. Hij haalde het met grote voorsprong op de Porsche 911 van Luc Geebelen en Roger Poulet in de Lotus Elan.In klasse 2 voor geëvolueerde wagens gaat de titel naar Diederik Ceyssens die net iets regelmatiger presteerde dan de Opel Kadett van Patrick Van Damme en Gust Van Haelst in zijn Mazda RX3.
Belgian Youngtimer Cup
Ook in de Belgian Youngtimer Cup zijn er twee klassen met opnieuw een titel in de hoogste klasse (+2500cc) voor de ongenaakbare Luc Moortgat die de maximale score behaalde in zijn Porsche 964 Cup, voor merkgenoten Patrick Michiels en Eric Nulens. In de Klasse tot 2500cc is de titel voor Bas Van Elderen die zijn eerste titel pakte met de BMW 325i voor de VW Golf van Patrick Verbelen en de Citroën AX van Michaël Serwy.VW Fun Cup
De VW Fun Cup, het kampioenschap voorbehouden aan de immer sympathieke kevers, keerde in 2014 terug naar de samenwerking met VW en de Belgian Audi Club; een succesverhaal dat anderhalf decennium duurde, maar wegens organisatorische problemen ten einde kwam. Na twee jaartjes onder BE Trophy te hebben gereden, mochten Philippe Crosset en Eric Gressens zich opnieuw de eerste VW Fun Cup laureaat noemen en brachten zo hulde aan hun zieke teamgenoot en kampioen 2013 Michel Simul. De 25H Fun Cup, de belangrijkste race van het jaar, werd gewonnen door Allure Team, de winnende wagen werd bestuurd door Cédric Bollen, Frédéric Caprasse, Kevin Caprasse en Guillaume Mondron.Autosport.be Jaaroverzicht 2014 - Proficiat aan de kampioenen
- Deel 1: De wereldkampioenen
- Deel 2: De kampioenen uit de Lage Landen
- Deel 3: De kampioenen uit de eenzitterij
- Deel 4: De sprint-kampioenen
- Deel 5: De winnaars van de etmaalraces
- Deel 6: De endurance-kampioenen
Foto's: Arne Simons, Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Johnny Loix & Bravo Racing
Tweet