van der Horst

Proficiat aan de wereldkampioenen!

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Traditioneel is de eindejaarsperiode een tijd van prijsuitreikingen en terugblikken. Zo ook bij Autosport.be, waar we even over de schouder kijken en reflecteren op de resultaten in de verschillende kampioenschappen die tijdens het seizoen 2014 aan bod kwamen op onze website. In het eerste deel van deze reeks schenken we aandacht aan de officiële wereldkampioenen uit de autosport, zowel op circuit als in Rally en Rallycross.

Formule 1

Aanrijding tussen Hamilton en Rosberg in Spa
Aanrijding tussen Hamilton en Rosberg in Spa
De nieuwe regels, vooral op het vlak van motoren, misten hun doel niet, regerend werelkampioen Red Bull Racing belandde met de Renault-motor in een sukkelstraatje en het was Mercedes dat verrees als de dominante constructeur in de F1 anno 2014. Gelukkig hielden de heren Rosberg en Hamilton het erg spannend voor de wereldtitel, een strijd die op onze eigenste omloop van Spa-Francorchamps zelfs leidde tot een controversiële aanrijding tussen de beide kemphanen. Lewis Hamilton haalde het uiteindelijk pas tijdens de laatste race in Abu Dhabi, wel met een duidelijk verschil van 11 zeges tegenover de 5 eenheden van Rosberg. Daniel Ricciardo was de enige andere winnaar met 3 stuks, hij overklaste daarmee zijn teamgenoot en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Vanzelfsprekend werd Mercedes ook kampioen bij de teams.

FIA WRC - Wereldkampioenschap Rally

Sebastien Ogier-Julien Ingrassia - VW Polo R WRC
Sebastien Ogier-Julien Ingrassia - VW Polo R WRC
Volkswagen en vooral het duo Ogier-Latvala hebben quasi het ganse seizoen gekleurd en zodoende samen met Mikkelsen de merkentitel voor de tweede maal op rij richting Duitsland gestuurd. Ook voor Ogier is 2015 de tweede titel op rij maar hij moest enkele malen in zijn ploegmaat Latvala zijn meerdere erkennen. De Fin liet tweemaal de kans liggen om het kampioenschap meer animo te geven. In Duitsland gingen beiden in de fout en kon onze landgenoot Neuville zijn in 2014 debuterende Hyundai i20 op het hoogste ereschovot parkeren met naast hem merkgenoot Sordo. Met acht zeges voor Ogier en vier voor Latvala in twaalf wedstrijden blijft Volkswagen ook in 2015 de te kloppen formatie en met Mikkelsen als derde in het kampioenschap realiseerde de Duitse constructeur een volledige podium in de eindstand. Al-Attiyah won de WRC2, terwijl Stéphane Lefebvre de WRC3 en Junior WRC naar zijn hand zette. 

RallycrossRX: WK, EK & RCE

Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg was afgelopen seizoen met zijn Citroën DS3 SuperCar de sterkste van het lot en kon reeds tijdens de voorlaatste manche van het wereldkampioenschap rallycross zijn titel veilig stellen. De merkentitel ging naar Olbergs MSE Ford met het duo Nitiss-Bakkerud dat zeer goed presteerde tijdens de eerste seizoenshelft, maar nadien nam Solberg de leiding over en gaf die niet meer uit handen. De Noor werd zodoende de eerste wereldkampioen Rallycross ooit, terwijl de overige podiumplaatsen naar de VW Polo van Heikkinen en de Ford Fiësta van Nitiss gingen.
In het EK, dat afgelopen seizoen volledig samen reed met het WK, pakte de Zweed Larsson in zijn Audi A1 SuperCar de titel, voor de Noor Henning Solberg (Saab/Citroën) en Tidemand (Audi A1). De titels in Super1600, Touring Cars en Superlights gaan respectievelijk naar de Rus Zagumennov (Skoda), de Zweed Lundh (Volvo C30) en de Zweed Eriksson (Ford Fiësta).
In de Rallycross Challenge Europe zijn de titels voor de Duitser Schomaker (SuperCars), Seeliger (Super1600) en onze landgenoot Jos Sterkens bij de TouringCars.

FIA WEC - Wereldkampioenschap uithouding

Davidson/Buemi - Toyota TS040 Hybrid
Davidson/Buemi - Toyota TS040 Hybrid
Toyota had de snelste wagen dit seizoen en de Japanse constructeur won met Anthony Davidson en Sébastien Buemi dan ook de titel. De grote frustratie voor Toyota blijft echter het mislopen van de overwinning bij de 24 uren van Le Mans, waar Audi opnieuw met de zege huiswaarts keerde. De Duitse constructeur zag Lotterer/Tréluyer/Fassler nog tweede eindigen in het kampioenschap, maar de R18 e-tron quattro kon naar het einde van het seizoen het tempo van de Toyota’s en Porsche’s niet volgen. Porsche maakte zijn debuut in de LMP1-H (Hybride) klasse met de 919 en behaalde een eerste zege bij de seizoensfinale in Interlagos. In de LMP1-L klasse voor private teams was Rebellion Racing het enige team dat aan alle wedstrijden deelnam en dus logischerwijze de titel pakte. Bij de LMP2’s was de grootste beker voor SMP Racing, terwijl G-Drive toch over een snellere Ligier JS P2 beschikte en vier zeges behaalde tegenover één voor SMP Racing. In de GTE klasse gingen alle titels naar AF Corse Ferrari niettegenstaande Aston Martin en Porsche over intrinsiek snellere wagens beschikten. Aston Martin kon zich troosten met de titel in de GTE-Am klasse die door het Britse merk gedomineerd werd.

FIA WTCC - Wereldkampioenschap toerisme

06c999420b1413282ba8091e479411780f0c0f01.jpg
Negen overwinningen en 433 punten in één seizoen:  twee niet te breken records die meervoudig WTCC-kampioen Yvan Muller in 2012 en 2011 op de tabellen had gezet. Zo leek het althans, tot José Maria Lopez na een overtuigende wintertest bij Citroën Racing neerstreek. Net als co-rookie Sébastien Loeb sloot de 31-jarige Argentijn de seizoensopener in Marokko af met een zege en een tweede plaats, al leverde een eerste pole hem wel meteen de leiding in het kampioenschap op. Een minieme voorsprong die "Pechito" via een nooit geziene dominantie zou uitbouwen tot een kloof van 126 punten op diezelfde, voorheen zowat ongenaakbaar geachte, Muller. Geenszins gehinderd door een totaal gebrek aan circuitkennis lukte de inmiddels in eigen land tot volksheld verheven Argentijn onderweg vijf poleposities en verwees hij met liefst tien zeges en 462 punten in eenzelfde seizoen de records van Muller naar de ... Elyzeese velden. Een natuurtalent waarvan we het laatste nog niet hebben gezien.

Autosport.be Jaaroverzicht 2014 - Proficiat aan de kampioenen


Foto's: Racing International Photography, Willy Weyens, Hans Van Onsem, Johnny Loix & FIA WEC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 25 december 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons