van der Horst

Riyad: Alles wat u moet weten

Riyad ePrix
Riyad ePrix
Deze vrijdag wordt voor de zesde keer het startschot gegeven voor een seizoen Formule E. Twaalf teams en vierentwintig piloten zullen in dertien manches, verdeeld over vijf continenten, uitmaken wie in Londen de zesde titel op zak mag steken. Eerste stop op de kalender is Saoedi-Arabië met een dubbele manche: de Ad Diriyah ePrix.
  • Skylimit Events
Riyad ePrix
Riyad ePrix
Net zoals vorig jaar zal het Ad Diriyah-district dienst doen als seizoensopener. In tegenstelling tot toen zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het 2,49 km lange tracé. Zo werd de ingang van de pitlane verder opgetrokken naar de voorlaatste bocht en werd de muur bij het uitkomen van de laatste bocht ook aangepast. Ook de Aanvalsmoduszone is van plaats gewijzigd, na het chicane-complex bij bocht 18/19. Vooral dat laatste werd aangemoedigd door de piloten. Vorig seizoen moesten zij bij het uitkomen van bocht 17 een gevaarlijk manoeuvre uithalen om hun Aanvalsmodus te activeren. Of dit een groot verschil zal maken in de race moet nog blijken.

António Félix da Costa
António Félix da Costa
Vorig jaar kregen we tijdens de race een voorproefje van wat een zeer interessant seizoen ging worden. Voor het eerst kwamen de Gen 2  auto's in actie en dezen stelden het publiek niet teleur. Het was vooral BMW en DS Techeetah die uitblinkten die dag. Antonio Félix da Costa kon in een gewijzigde kwalifcatieformat de pole pakken en was vastberaden om dit voordeel in de race te behouden. Dit was wel buiten Jean-Éric Vergne en André Lotterer gerekend die praktisch heel het veld oprolden waarbij Vergne zelfs de leiding overnam. Beide rijders werden echter bestraft met een drivetrough maar dat hield de Fransman niet tegen en hij vocht zich terug tot een tweede plaats, voor Jérôme D'Ambrosio, die in zijn eerste wedstrijd voor zijn nieuwe werkgever als derde eindigde. Stoffel Vandoorne daarentegen kwalificeerde goed, maar door een aanraking met de muur eindigde hij achteraan.

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Dit jaar wordt ook de Fanboost weer ingezet. Vorig jaar mocht Stoffel Vandoorne zich kronen tot Fanboost-koning, waarbij de Rumbekenaar maar liefst 12 keer op 13 bovenaan eindigde. Dit allemaal dankzij zijn fans in binnen- en buitenland die massaal voor hem stemden. Net zoals vorig jaar kan u één stem per dag uitbrengen op uw favoriete renner. Dit kan u doen via Twitter of via de website. De link hiervoor vindt u hier. De stembus gaat open vanaf maandag 4:30 uur lokale tijd.

Wie de volledige openingsmanche live wil volgen, zal helaas een dagje verlof moeten nemen. De race gaat namelijk door op vrijdag, wat voor een land in het Midden-Oosten overeenkomt met de zaterdag bij ons. Daarnaast beginnen de vrije trainingen dankzij het tijdsverschil al om 5 uur 's ochtends. De tweede vrije training - die net zoals vorig jaar een halfuur zal duren - start om 7 uur. De kwalificaties worden om 9 uur gehouden met aansluitend de Superpole en de race zal om 13:04 uur aanvatten. Dit wordt allemaal herhaald op zaterdag vanaf 6:45 uur. Wie alles live wil meemaken kan alles volgen op de Facebook-pagina van de organisatie. Wilt u liever alles via tv volgen, dan zal u maar één keuze hebben. Telenet heeft afgehaakt, waardoor Eurosport de enige zender is die zowel de kwalificaties als de races live zullen uitzenden. Beiden staan geprogrammeerd vanaf 8:55 uur (kwalificaties) en 13 uur (races).
 
SessieDagTijdstip
Shakedowndonderdag14:00 - 14:15
Vrije Trainingen 1vrijdag05:00 - 05:45
Vrije Trainingen 2vrijdag07:00 - 07:30
Kwalificatiesvrijdag09:00 - 09:36
Superpolevrijdag09:45 - 10:05
Ad Diriyah e-Prix 1vrijdag13:04 - 13:49 + 1 ronde
Vrije Trainingen 3zaterdag06:45 - 07:30
kwalificatieszaterdag09:00 - 09:36
Superpolezaterdag09:45 - 10:05
Ad Diriyah e-Prix 2zaterdag13:04 - 13:49 + 1 ronde

Foto's: Formula E - BMW Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op maandag 18 november 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Riyadh 1 en Riyadh 2.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons