van der Horst

Riyad: de degens worden opnieuw geslepen

Pre Season Testen Valencia
Pre Season Testen Valencia
Na een onconventioneel seizoen in 2020, gaat de Formule E toch terug over de Europese grenzen om het seizoen aan te vatten in Riyad. Voor een derde keer is de Saoedische hoofdstad de opener van het seizoen, al was het deze keer niet echt gepland. De pandemie haalde vele plannen door elkaar. Normaal had men dit seizoen met de Gen2 EVO op pad moeten gaan, maar de crisis zorgde ervoor dat teams keuzes moesten maken: met een nieuwe aandrijving aan de start verschijnen of toch nog doorgaan met het oude materiaal. U kunt al raden dat we weer een onvoorspelbaar seizoen tegemoet gaan. Toch proberen we u onze visie te bieden van alle teams. Een overzicht!
DS Techeetah: machtstrijd binnenin het team
Antonio Félix da Costa & Jean-Éric Vergne - DS Techeetah
Antonio Félix da Costa & Jean-Éric Vergne - DS Techeetah
Na de dominantie in Berlijn verbaast het u niet dat DS Techeetah een van de favorieten, zo niet zelfs de topfavoriet is om zowel bij de piloten als bij de teams de titel voor een vierde en derde maal op rij te claimen. Natuurlijk helpt het ook dat zij het sterkste duo hebben met António Félix da Costa en Jean-Éric Vergne. Wat wel een probleem kan veroorzaken is de machtstrijd tussen beiden binnenin het team, en dat kreeg in het tussenseizoen een flinke knauw dankzij de bekendmaking van de piloten bij Peugeot voor hun Hypercar waar Vergne wel een zitje kreeg en Félix da Costa niet. Daarnaast beginnen zij met hun wagen van de vorig jaar. De nieuwe bolide zou klaar moeten zijn tegen Rome, dus elk puntje dat ze dit weekend kunnen meegrabbelen is mooi meegenomen.
Nissan e.DAMS: solide basis
Nissan e.Dams
Nissan e.Dams
Afgelopen seizoen liep het al een pak vlotter voor Nissan e.DAMS. Er waren hier en daar wel wat uitschuivers, toch presteerden Sébastien Buemi en Oliver Rowland zeer constant. De Brit behaalde zelfs eindelijk zijn eerste, verdiende, zege van zijn carrière in Berlijn, wat een tweede plaats bij de teams opleverde. Dat men bij Nissan dan ook verder gaat met deze twee heren is dan ook niet onverwacht. Net als DS Techeetah opteerde de Japanse constructeur om de wagen van vorig jaar over te hemelen naar het nieuwe seizoen en ook later pas een nieuwe aandrijving te introduceren. Het voordeel voor dit weekend is dat ze de wagen door en door kennen. Het nadeel komt later wanneer de nieuwe wagen degelijk geïntroduceerd wordt, al kan dit afgevlakt worden na de rookie-testdag in Valencia.
Mercedes-Benz EQ Formula E Team: mikken op meer
Nyck de Vries & Stoffel Vandoorne - Mercedes EQ Formula E Team
Nyck de Vries & Stoffel Vandoorne - Mercedes EQ Formula E Team
Na een interessant debuut van Mercedes in de Formule E, gaat er met argusogen gekeken worden naar waar zij dit seizoen zullen eindigen. Meer nog, we mogen vrij zeker zijn dat zij de grootste uitdagers zullen worden van DS Techeetah gezien de tactische vernuftigheid die ze toonden in de laatste race. Vooral Stoffel Vandoorne deed het deugd om de mindere jaren achter zich te laten met zijn eerste overwinning en de vice-titel bij de piloten. Normaal gesproken zal hij dit jaar ook weer het speerpunt van het team zijn, al zal het ook interessant worden wat Nyck de Vries laat zien. Met moment was de Nederlander een pak sneller dan de Rumbekenaar, maar betaalde hij ook geregeld leergeld voor zijn onstuimigheid. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor het merk met de zilveren ster, die dit seizoen echt wel mag mikken op meer.
Envision Virgin Racing: nieuw tijdperk
Nick Cassidy - Envision Virgin Racing
Nick Cassidy - Envision Virgin Racing
Envision Virgin Racing gaat een nieuw tijdperk tegemoet, waar wij vooral doelen op het vertrek van Sam Bird, die na zes jaar het team van sir Richard Branson achter zich laat. Al is de vervanging niet min met Nick Cassidy. De Nieuw-Zeelander mag wel nieuw zijn, maar iemand die kampioen kan worden in de Super Formula weet hoe hij een éénzitter moet besturen. Daarom achten wij de Kiwi wel een kans op goeie resultaten, al dan niet een overwinning. Wel aan boord gebleven is Robin Frijns. De Nederlander kende zijn beste successen in de Formule E bij het team, maar afgelopen seizoen liet hij een wisselvallige indruk na. Zal het ditmaal het seizoen zijn dat hij mee bovenaan blijft met de strijd voor de grote knikkers? Of gaat hij de duimen moeten leggen voor zijn nieuwe teamgenoot?
BMW i Andretti Autosport: laatste zwanenzang als fabrieksteam
Jake Dennis & Maximilian Günther - BMW i Andretti Motorsport
Jake Dennis & Maximilian Günther - BMW i Andretti Motorsport
BMW kwam wervelend binnen in de Formule E, waarbij zij toch één van de uitdagers getipt werden voor de titel. Toch konden zij dit nog steeds niet waarmaken. Vorig seizoen ging kopman Maximilian Günther van het ene uiterste naar het andere, waar hij maar 3 keer in de punten eindigde, ook al waren er twee overwinningen bij. Gezien BMW hun afscheid aankondigde zal het interessant zijn wat hun laatste zwanenzang zal zijn en of ze eindelijk mee kunnen dingen voor de titel, althans als fabrieksteam toch gezien Andretti Autosport het slot heeft binnenin de Formule E-grid heeft en volgend seizoen ook nog zal aantreden met de BMW-aandrijving maar zonder officiële fabriekssteun. Wel opvallend is de vervanger van de vertrekkende Alexander Sims. Gezien het DTM-programma afliep hebben zij een weelde aan fabriekspiloten en toch werd gekozen voor Jake Dennis. De jonge Brit barst van vertrouwen en kan wel getipt worden om een podium te halen. 
Audi Sport ABT Schaeffler: strijdvaardig tot het einde
Lucas Di Grassi & René Rast - Audi Sport Abt Schaeffler
Lucas Di Grassi & René Rast - Audi Sport Abt Schaeffler
Het was een afgrijselijk seizoen voor Audi Sport ABT Schaeffler met hun slechtste eindresultaat ooit als team in de Formule E en tevens werd het nog eens verslagen door een klantenteam. De aankondiging dat zij na dit seizoen het kampioenschap verlaten sloeg wel in als een bom, al blijft Lucas Di Grassi nog even strijdvaardig tot het einde, net zoals de vorige seizoenen. De Braziliaan eindigde op een zesde plaats en wordt nog steeds als kopman bekeken van het team. Zijn nieuwe teamgenoot René Rast liet een goede indruk na tijdens de finale in Berlijn. Zoals verwacht werd de huidige DTM-kampioen gebruikt als boksbal al op zijn minst voor vier races. De vijfde race maakte de Duitser een declic door dezelfde tactiek toe te passen met een podium als gevolg. U mag gerust uitkijken naar Rast, die waarschijnlijk op het einde van het seizoen als beste "rookie" geklasseerd zal zijn.
Jaguar Racing: wie wordt de kopman?
Sam Bird - Jaguar Racing
Sam Bird - Jaguar Racing
Hoe kon een seizoen van het ene uiterste naar het andere gaan, die vraag stelde James Barclay zich waarschijnlijk na de finaleraces in Berlijn. Voor de pandemie uitbrak stond er geen maat op Mitch Evans, maar in de Duitse hoofdstad miste de Nieuw-Zeelander ineens de voeling met de kopgroep. De perikelen binnenin het bedrijf hielpen ook niet echt mee. Toch blijft Jaguar, al zeker dit seizoen, in het veld en het is terug zeer ambitieus met misschien wel de meest verrassende transfer in de Formule E. Sam Bird ademt gewoon elektrisch ondertussen. De Brit is enige piloot die elk seizoen een overwinning behaalde en ook nog maar één van de twee overblijvers in het veld die alle races afgewerkt heeft in de zes seizoenen. Hiermee rijst de vraag wie de kopman gaat worden. Evans werd andere jaren naar voren geschoven als de toekomstige kampioen, nu krijgt de Kiwi een gelijkwaardige ploeggenoot. Laat de strijd om de beste Jaguar-piloot beginnen.
TAG Heuer Porsche Formula E Team: overwinning is een must
Pascal Wehrlein - Porsche Formula E Team
Pascal Wehrlein - Porsche Formula E Team
De bonzen bij Porsche zal met gemengde gevoelens terugkijken op hun eerste seizoen in de Formule E. Een pole en een podium kunnen ze al schrappen van het verlanglijstje, maar voor een overwinning kwam zelfs een topper als André Lotterer te kort. De doelstelling voor dit seizoen is duidelijk: een overwinning is een must. Hebben ze daar de piloten voor? Absoluut! Lotterer mag al in de late dertig zijn, hij blijft nog altijd even kwiek en vooral gevaarlijk op de baan met zijn speciale rijstijl. Wel gewijzigd is Neel Jani die een stap achteruit moest zetten en Pascal Wehrlein die op een vrij luide manier zijn intrede deed, al komen we daar later op terug. Met Wehrlein in het team heeft Porsche toch twee vaardige piloten in zijn rangen en zal het nu van het mechanisch aspect afhangen. De vernieuwde versie van de Porsche 99X Electric zal dus zijn betrouwbaarheid moeten tonen dit seizoen.
Mahindra Racing: starten vanaf 0
Alex Lynn & Alexander Sims - Mahindra Racing
Alex Lynn & Alexander Sims - Mahindra Racing
Afgelopen seizoen liep het allesbehalve vlot voor Mahindra Racing. Het team kampte met technische problemen, waar vooral de versnellingsbak een boosdoener was. Hiermee hinkten zij achterop. Het team verloor ook nog eens Wehrlein, nog voor de finale afgewerkt werd. De breuk kwam zeer pijnlijk aan bij Dilbagh Gill en daarbovenop besloot Jérôme D'Ambrosio zijn helm in de wilgen te hangen. Hoewel het Brits-Indische teams veel tegenslagen kenden, kreeg het ook veel oplossingen aangeboden, om te beginnen met Alex Lynn aan boord te nemen. De Brit liet zien dat hij wel een plaats verdiend in de rangen van de Formule E, ook al heeft vooral pech hem van een eerste overwinning gehouden. Gill was overtuigd en hield hem ook aan als tweede piloot. Hun eerste piloot lag al vast in juni en werd niemand minder dan Alexander Sims. De Brit kwam over van BMW, waar het gevoel was dat hij toch niet altijd geapprecieerd werd. Sims noemde het zelf een nieuwe uitdaging en dat de fabriek van Mahindra in de buurt van zijn woonst ligt, hielp ook mee in de beslissing. Het is starten vanaf nul, maar de lucht ziet er misschien weer wat rooskleuriger uit.
ROKiT Venturi Racing: nodige versterkingen
Norman Nato & Edoardo Mortara - ROKiT Venturi Racing
Norman Nato & Edoardo Mortara - ROKiT Venturi Racing
We moeten eerlijk zijn, maar afgelopen seizoen hadden we meer verwacht van ROKiT Venturi Racing. Het team kon rekenen op een van de beste aandrijvingen in het veld, maar Edoardo Mortara kon zijn stempel niet drukken, terwijl Felipe Massa ook nooit de feeling had met de elektrische éénzitters. Het vertrek van de Braziliaan was misschien de beste keuze die hij kon maken. Toch blijft teambaas Susie Wolff nog steeds ambitieus en laat dat merken met de nodige versterkingen. Ze blijft geloven in Mortara en liet testpiloot Norman Nato promoveren. Nato liet al mooie dingen zien in het verleden in de junior-series en mag gerust in het rijtje van Rast en Cassidy gezet worden van interessante rookies. Daarnaast besloot Wolff om een extra staflid aan te nemen met Jérôme D'Ambrosio, die echt gebruikt zal worden als klankbord tussen management en mecaniciens/rijders. Gezien zijn staat van dienst in de Formule E kan de Etterbekenaar van goudwaarde zijn voor de Schotse en hoopt hiermee ook dat de resultaten zullen volgen.
Dragon / Penske Autosport: kaart van de jeugd
Sérgio Sette Câmara - Geox / Penske Autosport
Sérgio Sette Câmara - Geox / Penske Autosport
Net zoals de vorige jaren miste het team van Jay Penske de nodige punch om mee te draaien met de toppers vooraan. Het team is ook een van de enige die hun aandrijving ontwikkelen zonder enige vorm van fabriekssteun. Deze keer miste het ook de nodige competiviteit. Dat terwijl zij eigenlijk geregeld met een mooi duo aan de start verschijnen. Günther, Brendon Hartley, D'Ambrosio, allen zijn via Dragon / Penske Autosport gepasseerd. Ook dit seizoen trekt Penske voor de kaart van de jeugd met Sérgio Sette Câmara. De Braziliaan mocht vorig seizoen al eens proeven van de Formule E en deed het niet onaardig. Hoewel Sette Câmara ook verplichtingen heeft/had in de Formule 1, gaat hij toch het avontuur aan. Van Nico Müller was het een last-minute verlenging, lees tijdens de pre-seasontesten in Valencia. Achter de schermen werd er veel aan getouwtrek gedaan inzake de contractbesprekingen, dat terwijl dringendere zaken op het programma staan, zoals de nieuwe aandrijving die pas later op het seizoen verwacht wordt. Met andere woorden, het gaat weer een interessant seizoen worden voor Dragon / Penske Autosport.
NIO 333 FE Team: meer op ervaring
Oliver Turvey & Tom Blomqvist - NIO 333 FE Team
Oliver Turvey & Tom Blomqvist - NIO 333 FE Team
De laatste jaren is het bij NIO 333 FE Team hetzelfde liedje en eindigen ze als rode lantaarn in het klassement, terwijl zij ooit de eerste kampioen leverden. Vorig jaar werd het al zeker lastig gezien Lisheng Racing de nodige dingen pas overnamen tegen het einde van de zomer en dus halvelings met een Penske-aandrijving - al werd het wel gehomologeerd als een NIO - aan de start verschijnen. Dit jaar ziet het er anders uit voor de Chinese constructeur. NIO en Lisheng Racing hebben hun eigen aandrijving gemaakt en ook qua rijders mikte het meer op ervaring. Oliver Turvey staat voor zijn zesde volledige seizoen bij het team en het is nog altijd een raadsel dat nog nooit iemand anders hem binnengehaald heeft. De Brit is snel, zeker tijdens kwalificaties, maar toch kan hij nooit volledig zijn stempel drukken tijdens een race. Toch blijft hij aan en krijgt hij voor de zoveelste maal een nieuwe teamgenoot naast zich, al is Tom Blomqvist een degelijke keuze. Als beide rijders hun niveau aankunnen en de mechanica het niet laat afweten, kunnen ze misschien eindelijk van de laatste plaats weggeraken.

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 24 februari 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Riyadh 1.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons