van der Horst

Riyad: Sam Bird topt tweede vrije training

Sam Bird - Envision Virgin Racing
Sam Bird - Envision Virgin Racing
Tijdens de tweede vrije training voor de Ad Diriyah ePrix was het Sam Bird (Envision Virgin) die de snelste tijd op de tabellen zette. De Brit reed in zijn laatste ronde een 1:14.353 en bleef hiermee de DS Techeetah van Antonio Félix da Costa (+ 0.794 sec) en de Venturi Mercedes van Edoardo Mortara (+ 0.949 sec) voor. De start van de sessie werd vijf minuten uitgesteld nadat men nog een kleine aanpassing maakte aan het circuit.
Na de crash van Brendon Hartley tijdens FP1 werd de vierde bocht een beetje aangepast waardoor er meer ruimte kwam. Ook ongewoon was dat eens de sessie startte, er direct 2 ronden onder Full Course Yellow voorgeschoteld werden. Eens deze achter de rug waren, ging alles zonder onderbreking door. Toch waren er nog veel rijers die problemen hadden met het gladde wegdek, waardoor onder meer James Calado (Jaguar) de muur kuste en daarbij zijn band linksachter aan diggelen reed. In de laatste vijf minuten ging de intensiteit om een snel rondje af te leggen omhoog en met twee wagens extra in het veld, was het soms vloeken voor sommigen die door het verkeer hun snelste tijd in rook op zagen opgaan.

Jérôme D'Ambrosio - Mahindra Racing
Jérôme D'Ambrosio - Mahindra Racing
Niet voor Sam Bird, want de Brit reed in zijn laatste ronde de beste chrono met bijna een seconde voorsprong op de rest van het veld. Nissan e.Dams liet zich ook meer zien voor de jacht naar een toptijd, waarbij Sébastien Buemi en Oliver Rowland op een vierde en vijfde plaats eindigden. Stoffel Vandoorne was zeer actief in het begin van de sessie en legde even de snelste tijd af, maar zakte naarmate de training vorderde weg naar een 17de plaats. Hierdoor was Jérôme D'Ambrosio beste Belg, met een zevende plaats op 1.2 seconden van Bird.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 22 november 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Riyadh 1.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons