Macau: Rob Huff verdiend winnaar na onwaarschijnlijke brokkenrace (race 2)
Na de start uit stilstand waarbij Coronel de leiding behoudt voor Thompson en Nash, loopt het in de eerste, snelle linkse knik al dadelijk mis. Norbert Michelisz die zich helemaal links aan de koord positioneert haalt de bocht niet, knalt aan hoge snelheid tegen de rechter muur en wordt naar het midden van de baan teruggeslagen. Het gevolg laat zich raden: achter Coronel, Thompson, Nash, Huff, Monteiro en Chilton breekt in het achteropkomend peloton de hel los. Een regelrechte slachtpartij met naast boeman Michelisz zelf ook O'Young, Bennani, Boardman, Valente, Kozlovskiy, Calko en D'Aste als slachtoffers. Hoewel erg breed wordt de baan kompleet versperd wat uiteraard de neutralisatie van de wedstrjd met zich mee brengt.
"De voortrein brak uit en ik werd daarbij wat afgeknepen door Chilton, met het gekende gevolg. Ik mikte voor aanvang op de vijfde plaats en moest dus wel wat risico nemen. Jammer dat het zo moest aflopen want een podiumplaats behoorde tot de mogelijkheden" aldus de Hongaar ietwat laconiek.
Voor de herstart wordt de initiële startorde gehanteerd maar houdt de safety car de meute een eerste rondje in bedwang. Eens de baan vrijgegeven behoudt Coronel de leiding voor Thompson en Chilton, die Nash voorbij is gegaan. Tussen Monteiro en Muller komt het in die zelfde ronde tot een contact waarbij de Portugees met schade naar de pits hinkt en Muller naar P10 terugvalt.
"Voorligger MacDowall had een slechte 'exit' uit de Lisboa-bocht waardoor Muller naast mij kwam te rijden. Ik liet hem genoeg ruimte maar hij raakte me op mijn achterwiel" verklaarde Monteiro, die na herstelling nog zou hervatten, het incident.
Achter leider Coronel die spijts een duidelijke snelheidshandicap knap stand houdt, blijkt Huff de bedrijvigste. De SEAT-rijder gaat aan Nash voorbij maar moet bij een mislukte aanval op Chilton de geboekte winst wel weer inleveren.
Een eind verder valt Tom Chilton's Chevrolet zowat stil. "Ik kreeg vier of vijf harde tikken van MacDowall te verwerken waarbij mijn uitlaat werd geraakt en de motor geen lucht meer kreeg" aldus Chilton achteraf. De man moet zijn Cruze in het smalle gedeelte van de omloop aan de kant zetten waarop de aanstormende de Jesus hard op de RML-wagen inrijdt en de baan voor driekwart verspert.
Coronel,Thompson, Huff en Nash komen achter de uitgerukte safety car postvatten,respecteren de gele vlaggen en kunnen zich nog net tussen het wrak en de rail wringen. Duidelijk minder attente (en ervaren)rijders knallen evenwel bovenop de file die zich heeft gevormd. Onder hen de Souza die bovenop de stilstaande Muller klimt waarna de baan kompleet dicht zit.
De tweede massacrash betekent het definitieve einde voor de heren Taniguchi, Ng, Soong, Merszei en uiteraard ook het duo Chilton-de Jesus. Onder meer Muller en Engstler profiteren van de tweede neutralisatie om hun montuur te laten oplappen.
Met nog vijf ronden voor de boeg wordt de race een tweede keer achter de safety car herstart. Achter leider Coronel verliest Lada-rijder James Thompson twee plaatsen aan Huff en Nash waardoor de Brit in het schootsveld van een agressief rijdende Pepe Oriola komt te liggen. Thompson wordt in de betonnen muur geramd, verliest daarbij het rechter voorwiel en blijft na een sterke wedstrijd met lege handen en flink wat schade achter.
Huff gaat door op zijn élan en snoept in Lisboa mits licht contact Coronel de leiding af. Een ontketende Oriola, die er voor zijn 'ingreep' op Thompson met slechts een berisping van af komt, werkt zich voorbij Nash.
In de slotronde haalt de Spanjaard ook nog Coronel terug maar de Nederlander weet zich na een race die bijna anderhalf uur in beslag nam te troosten met de derde podiumtrede.
Rob Huff wordt verdiend winnaar, de zesde overwinning in Macau voor de kalende Brit die het All Inkl.Com-team van René Münnich zowaar een tweede seizoenzege bezorgt na eerdere winst op de Hungaroring. Als kers op de spreekwoordelijke taart springt de man in de eindstand ook nog over pechvogel Tom Chilton naar de vierde plaats.
James Nash was na afloop van de eerste race in Macau reeds zeker van eindwinst in de Yokohama Trophy.
De Japanner Taniguchi wordt eindwinnaar in de Asia Trophy.
Uitslag race 2 Macau:
1 R.Huff SEAT Leon WTCC 11 ronden
2 P.Oriola Chevrolet Cruze +0.723
3 T.Coronel BMW 320 TC +1.173
4 J.Nash Chevrolet Cruze +2.909
5 A.MacDowall Chevrolet Cruze +3.428
6 Y.Muller Chevrolet Cruze +4.642
7 M.Basseng SEAT Leon WTCC +5.665
8 F.Engstler BMW 320 TC +18.982
9 G.Tarquini Honda Civic WTCC +30.963
10 H.Ho BMW 320si +47.079
11 C.Dias Chevrolet Lacetti +48.255
12 K.Ng Chevrolet Cruze LT +58.652
13 K.Lam Chevrolet Lacetti +58.921
14 M.Lok BMW 320si +1:00.680
15 F.de Souza Chevrolet Cruze LT +1:34.078
DNF
J.Thompson Lada Granta op 4r
Y.Taniguchi Chevrolet Cruze 5r
C.Ng BMW 320 TC 6r
M.Soong SEAT Leon WTCC 6r
J.Merszei BMW 320si 6r
T.Chilton Chevrolet Cruze 7r
E.de Jesus Honda Accord Type-R 7r
R.Münnich SEAT Leon WTCC 8r
T.Monteiro Honda Civic WTCC 8r
J.Badaraco Chevrolet Cruze LT 9r
S.D'Aste BMW 320 TC 10r
K.Calko SEAT Leon WTCC
D.O'Young BMW 320 TC
M.Bennani BMW 320 TC
T.Boardman SEAT Leon WTCC
H.Valente SEAT Leon WTCC
M.Koslovskiy Lada Granta
N.Michelisz Honda Civic WTCC
Eindstand WTCC-kampioenschap 2013:
1.Muller 431p
2.Tarquini 240
3.Nash 226
4.Huff 215
5.Chilton 213
6.Michelisz 185
7.Nykjaer 180
8.Oriola 164
9.Monteiro 164
10.Coronel 163
11.MacDowall 141
12.Bennani 80
13.Basseng 57
14.Thompson 41
15.Lopez 35
16.D'Aste 22
17.Barth 15
18.Engstler 8
19.Ng 7
20.O'Young 7
Eindstand Yokohama Trophy 2013:
1.James Nash 208p
2.Laex MacDowall 168
3.Michel Nykjaer 134
4.Mehdi Bennani 102
5.Stefano D'Aste 96
6.Darryl O'Young 66
7.Franz Engstler 44
8.Fredy Barth 43
9.Fernando Monje 34
10.Charles Ng 30
11.Hugo Valente 27
12.Tom Boardman 24
13.J.M.Lopez 20
14.Rene Münnich 15
15.Henry Ho 10
Foto: FIA WTCC
Tweet