van der Horst

Macau: Rob Huff verdiend winnaar na onwaarschijnlijke brokkenrace (race 2)

Rob Huff: zesde Macau-zege
Rob Huff: zesde Macau-zege
Uittredend WTCC-kampioen Rob Huff heeft zijn startnummer één alle eer aangedaan door met verve het tweede Macau-treffen op zijn naam te schrijven. Een andermaal erg agressief sturende Pepe Oriola claimde de tweede plaats voor polesitter Tom Coronel die met een derde stek het maximum uit diens ROAL Motorsport BMW haalde. Gabriele Tarquini, negende spijts een drive through, is vice-kampioen terwijl Huff dankzij zijn tweede zege van het seizoen in de eindstand alsnog over Tom Chilton (andermaal tot opgave gedwongen) naar de vierde plaats springt. De wedstrijd zelf diende tweemaal geneutraliseerd en werd één grote puinhoop waarin slechts vijftien van de drieëndertig starters de finish haalden. Een spectaculair afscheid dus maar eentje in mineur voor het sprintkampioenschap dat in 2014 nieuwe wegen bewandelt.

Na de start uit stilstand waarbij Coronel de leiding behoudt voor Thompson en Nash, loopt het in de eerste, snelle linkse knik al dadelijk mis. Norbert Michelisz die zich helemaal links aan de koord positioneert haalt de bocht niet,  knalt aan hoge snelheid tegen de rechter muur en wordt naar het midden van de baan teruggeslagen. Het gevolg laat zich raden: achter Coronel, Thompson, Nash, Huff, Monteiro en Chilton breekt in het achteropkomend peloton de hel los. Een regelrechte slachtpartij met naast boeman Michelisz zelf ook O'Young, Bennani, Boardman, Valente, Kozlovskiy, Calko en D'Aste als slachtoffers. Hoewel erg breed wordt de baan kompleet versperd wat uiteraard de neutralisatie van de wedstrjd met zich mee brengt.
"De voortrein brak uit en ik werd daarbij wat afgeknepen door Chilton, met het gekende gevolg. Ik mikte voor aanvang op de vijfde plaats en moest dus wel wat risico nemen. Jammer dat het zo moest aflopen want een podiumplaats behoorde tot de mogelijkheden" aldus de Hongaar ietwat laconiek.

Voor de herstart wordt de initiële startorde gehanteerd  maar houdt de safety car de meute een eerste rondje in bedwang. Eens de baan vrijgegeven behoudt Coronel de leiding voor Thompson en Chilton, die Nash  voorbij is gegaan. Tussen Monteiro en Muller komt het in die zelfde ronde tot een contact waarbij de Portugees met schade naar de pits hinkt en Muller naar P10 terugvalt.
"Voorligger MacDowall had een slechte 'exit' uit de Lisboa-bocht waardoor Muller naast mij kwam te rijden. Ik liet hem genoeg ruimte maar hij raakte me op mijn achterwiel" verklaarde Monteiro, die na herstelling nog zou hervatten, het incident.

Tom Coronel: sterke beurt
Tom Coronel: sterke beurt
Achter leider Coronel die spijts een duidelijke snelheidshandicap knap stand houdt, blijkt Huff de bedrijvigste. De SEAT-rijder gaat aan Nash voorbij maar moet bij een mislukte aanval op Chilton de geboekte winst wel weer inleveren.
Een eind verder valt Tom Chilton's Chevrolet zowat stil. "Ik kreeg vier of vijf harde tikken van MacDowall te verwerken waarbij mijn uitlaat werd geraakt en de motor geen lucht meer kreeg" aldus Chilton achteraf. De man moet zijn Cruze in het smalle gedeelte van de omloop aan de kant zetten waarop de aanstormende de Jesus hard op de RML-wagen inrijdt en de baan voor driekwart verspert.
Coronel,Thompson, Huff en Nash komen achter de uitgerukte safety car postvatten,respecteren de gele vlaggen en kunnen zich nog net tussen het wrak en de rail wringen. Duidelijk minder attente (en ervaren)rijders knallen evenwel bovenop de file die zich heeft gevormd. Onder hen de Souza die bovenop de stilstaande Muller klimt waarna de baan kompleet dicht zit.
De tweede massacrash betekent het definitieve einde voor de heren Taniguchi, Ng, Soong, Merszei en uiteraard ook het duo Chilton-de Jesus. Onder meer Muller en Engstler profiteren van de tweede neutralisatie om hun montuur te laten oplappen.

Met nog vijf ronden voor de boeg wordt de race een tweede keer achter de safety car herstart. Achter leider Coronel verliest Lada-rijder James Thompson twee plaatsen aan Huff en Nash waardoor de Brit in het schootsveld van een agressief rijdende Pepe Oriola komt te liggen. Thompson wordt in de betonnen muur geramd, verliest daarbij het rechter voorwiel en blijft na een sterke  wedstrijd met lege handen en flink wat schade achter.

Spanjaard Pepe Oriola kreeg zwarte Piet toegestopt
Spanjaard Pepe Oriola kreeg zwarte Piet toegestopt
Huff gaat door op zijn élan en snoept in Lisboa mits licht contact Coronel de leiding af. Een ontketende Oriola, die er voor zijn 'ingreep' op Thompson met slechts een berisping van af komt, werkt zich voorbij Nash.
In de slotronde haalt de Spanjaard ook nog Coronel terug maar de Nederlander weet zich na een race die bijna anderhalf uur in beslag nam te troosten met de derde podiumtrede. 

Rob Huff wordt verdiend winnaar, de zesde overwinning in Macau voor de kalende Brit die het All Inkl.Com-team van René Münnich zowaar een tweede seizoenzege bezorgt na eerdere winst op de Hungaroring. Als kers op de spreekwoordelijke taart springt de man in de eindstand ook nog over pechvogel Tom Chilton naar de vierde plaats.

James Nash was na afloop van de eerste race in Macau reeds zeker van eindwinst in de Yokohama Trophy.
De Japanner Taniguchi wordt eindwinnaar in de Asia Trophy.


Uitslag race 2 Macau:

1 R.Huff SEAT Leon WTCC  11 ronden
2 P.Oriola Chevrolet Cruze +0.723 
3 T.Coronel BMW 320 TC +1.173 
4 J.Nash Chevrolet Cruze +2.909 
5 A.MacDowall Chevrolet Cruze +3.428 
6 Y.Muller Chevrolet Cruze +4.642 
7 M.Basseng SEAT Leon WTCC +5.665 
8 F.Engstler BMW 320 TC +18.982 
9 G.Tarquini Honda Civic WTCC +30.963 
10 H.Ho BMW 320si +47.079 
11 C.Dias Chevrolet Lacetti +48.255 
12 K.Ng Chevrolet Cruze LT +58.652 
13 K.Lam Chevrolet Lacetti +58.921 
14 M.Lok BMW 320si +1:00.680 
15 F.de Souza Chevrolet Cruze LT +1:34.078 

DNF
J.Thompson Lada Granta op 4r
Y.Taniguchi Chevrolet Cruze 5r
C.Ng BMW 320 TC 6r
M.Soong SEAT Leon WTCC 6r 
J.Merszei BMW 320si 6r 
T.Chilton Chevrolet Cruze 7r
E.de Jesus Honda Accord Type-R 7r
R.Münnich SEAT Leon WTCC 8r 
T.Monteiro Honda Civic WTCC 8r 
J.Badaraco Chevrolet Cruze LT 9r
S.D'Aste BMW 320 TC 10r
K.Calko SEAT Leon WTCC  
D.O'Young BMW 320 TC  
M.Bennani BMW 320 TC  
T.Boardman SEAT Leon WTCC  
H.Valente SEAT Leon WTCC  
M.Koslovskiy Lada Granta  
N.Michelisz Honda Civic WTCC  
 
 

Eindstand WTCC-kampioenschap 2013:

1.Muller 431p
2.Tarquini 240
3.Nash 226
4.Huff 215
5.Chilton 213
6.Michelisz 185
7.Nykjaer 180
8.Oriola 164
9.Monteiro 164
10.Coronel 163
11.MacDowall 141
12.Bennani 80
13.Basseng 57
14.Thompson 41
15.Lopez 35
16.D'Aste 22
17.Barth 15
18.Engstler 8
19.Ng 7
20.O'Young 7

Eindstand Yokohama Trophy 2013:

1.James Nash 208p
2.Laex MacDowall 168
3.Michel Nykjaer 134
4.Mehdi Bennani 102
5.Stefano D'Aste 96
6.Darryl O'Young 66
7.Franz Engstler 44
8.Fredy Barth 43
9.Fernando Monje 34
10.Charles Ng 30
11.Hugo Valente 27
12.Tom Boardman 24
13.J.M.Lopez 20
14.Rene Münnich 15
15.Henry Ho 10

Foto: FIA WTCC




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 17 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons