van der Horst

Rolex 24: Eindstrijd ingezet tussen Acura, Cadillac... en Mazda!

Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Nog twee uur op de klok en het is de Acura van Wayne Taylor Racing die als leider de laatste uren van de Rolex 24 ingaat. Ricky Taylor werd door de Acura van Meyer Shank Racing voorbij gestoken in de pits tijdens de laatste safety car procedure, maar werkte zich snel terug op kop tijdens de herstart van de race, net voor het twintigste uur. Al wordt er serieus druk gelegd op de Amerikaan door niemand minder dan... Mazda.
  • STX Motorhomes
Het verhaal kan niet onwaarschijnlijker zijn voor Mazda. Negen uur lang hebben Harry Tincknell, Oliver Jarvis en Jonathan Bomarito moeten vechten om drie ronden achterstand weg te werken, maar dankzij strategische keuzes van niemand minder dan Leena Gade, vecht de Multimatic gerunde Mazda terug mee vooraan, waarbij men nu serieus druk zet op de leidende Acura. Minder goed nieuws kwam er uit het kamp van Action Express Racing. Net na het achttiende uur verdween de #31 achter de muur vanwege een probleem met de versnellingsbak. Hiermee liepen zij twintig ronden achterstand op en kunnen ze de overwinning vergeten. Ook Chip Ganassi Racing liep problemen op net voor het voorlaatste uur met een lekke band, al kon de wagen de pits bereiken en verloor minder dan een ronde op de rest.

Ook in de LMP2 komt er nog een duel tussen de Oreca's Era Motorsports - die zich eveneens terug naar voren knokte na een achterstand - en Tower Motorsport by Starworks. Beide wagens liggen een handvol seconden van elkaar en gezien de DragonSpeed USA Oreca op drie ronden volgt, zal de overwinningen naar één van beide gaan. In LMP3 blijft de Riley Motorsports Ligier onbedreigd vooraan met drie ronden voorsprong op de Sean Creech Motorsports Ligier en ondertussen al acht ronden op Muehlner Motorsports America.

Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
GTLM blijft in handen van Corvette Racing, al hadden ze toch hun problemen bij de laatste pitstop. Terwijl iedereen al snel weg was, had de Corvette #3 problemen bij het vertrekken. Dit was gelukkig voor hen tijdens een safety car procedure, maar hierdoor ziet Nick Catsburg de Risi Competizione Ferrari en de BMW Team RLL #24 tussen hem en de zuster Corvette plaats nemen. In GTD lijkt het meer een gevecht tussen beide Mercedes te worden, nadat de AF Corse Ferrari een ronde verloor op de rest. Dit kwam na een gevecht met de leidende HTP Winward Racing Mercedes in de eerste bocht, waarbij de Ferrari in de bandenmuur schoof. Matteo Cressoni kon de wagen nog naar de pits brengen maar zag de kans op de overwinning verkleinen. Samen met de Mercedes is ook de Lamborghini van Paul Miller Racing en de Porsche van Wright Motorsports en Jan Heylen nog in dezelfde ronde.

Foto's: Multimatic Motorsports - Corvette Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 31 januari 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons